preskoči na sadržaj

Intervju s učiteljicom Josipom Šajnović

Autor: Dora Jelakovic

Donosimo vam intervju s gospođom učiteljicom Josipom Šajnović, mentoricom literarno-recitatorske skupine nižih razreda Osnovne škole Mate Lovraka iz Petrinje. Upravo je literarno-recitatorska skupina zajedno s učiteljicom Šajnović osmislila scenarij pod nazivom „Šumski prosvjed“ koji je jedan od pobjedničkih scenarija na CARNET-ovom natjecanju „Lektira na pozornici robotskog kazališta“.


Učiteljica Šajnović ispričala nam je kako je izgledao postupak odabira lektirnog djela koje je poslužilo kao predložak za scenarij u Robotskom kazalištu lutaka, kako su podijeljeni zadaci i odgovornosti prilikom izrade predstave i kako je izgledala međusobna suradnja i komunikacija u timu.

1. Kako ste došli na ideju preoblikovanja lektirnog djela u suvremenu predstavu u Robotskom kazalištu lutaka?

O Robotskom kazalištu lutaka, prije samog CARNET-ovog natječaja „Lektira na pozornici robotskog kazališta“, nismo puno znali. Proučivši propozicije i dostupne informacije, odlučili smo pokušati. Dogovorili smo se kako će literarno-recitatorska skupina nižih razreda, kojoj sam mentor, pokušati osmisliti scenarij, a u programiranju će pomoći robotičari i njihova mentorica Andrea Galian Pucović.

Sam naziv natjecanja u sebi sadrži riječ lektira i bilo je jasno kako trebamo odabrati primjereno lektirno djelo kao podlogu za scenarij. Ipak, kako ju oblikovati i povezati s nekom aktualnom temom pa sve to uobličiti u predstavu, predstavljalo je u samom početku veliku nepoznanicu.

2. Zašto ste odabrali djelo Nevenke Videk „Pismo iz Zelengrada“? 

Prvi korak u izradi scenarija bio je odabrati odgovarajuće lektirno djelo. Učenici su davali prijedloge pa smo, na samom početku, razmišljali o Vlaku u snijegu, Bijelom jelenu, Petru Panu…

Budući da smo ove školske godine, u 3. razredu, učili o našoj Sisačko-moslavačkoj županiji, spominjali smo i brojne probleme koji opterećuju naš zavičaj. Kao što je dobro poznato, naš grad Petrinja i cijeli naš zavičaj pretrpjeli su velika razaranja u Domovinskom ratu, a minsko-eksplozivna sredstva još uvijek prijete i ljudima i životinjama. U obližnjim su šumama brojna „divlja“ odlagališta smeća, šume se nekontrolirano sijeku, sve se glasnije govori o odlagalištu nuklearnog otpada u našoj blizini, a reciklažna dvorišta izrastaju usred naseljenih područja. Na jednom satu prirode i društva, upravo nam je i sinula ideja kako bi naše lektirno djelo trebalo biti, upravo, Pismo iz Zelengrada spisateljice  Nevenke Videk.

Tako je  Pismo iz Zelengrada, odabrano kao podloga za nastanak scenarija predstave Šumski prosvjed. Pismo iz Zelengrada priča je napisana u stihovima i u obliku slikovnice, a čitajući je, uočavamo jasne poruke. Prva je poruka važnost očuvanja čiste i zdrave prirode, a druga, isto tako važna, pouka o prijateljstvu i slozi. Stanovnici Zelengrada, sami su očistili zagađeni potok i uputili pismo ljudima u kojem ih mole da ne zagađuju okoliš te kako je priroda zajednički dom svih živih bića. Ove neiscrpne i uvijek aktualne teme potakle su učenike na razmišljanje i kreativnost, što je rezultiralo raspravom  i olujom ideja iz kojih je nastao igrokaz Šumski prosvjed. Tako je tema ovog lektirnog djela prenesena na iskustva učenika te povezana s aktualnim problemima našeg zavičaja.

3. Kako izgleda vaša međusobna suradnja i komunikacija u timu? Koje su prednosti, a koje mane?

Sam je nastanak scenarija rezultat brojnih ideja i rada članova literarno-recitatorske skupine.  Problem je prije svega bio kako predstaviti i objasniti desetogodišnjim učenicima što se od njih traži. Idući je problem bio izdvojiti ono najkvalitetnije i povezati u cjelinu. Brojni su sati provedeni u smišljanju stihova, pisanju priča i crtanju stripova iz kojih je nastao naš igrokaz. 

Budući da nismo imali jasnu predodžbu kako izgleda robotsko kazalište i na kom principu radi, puno nam je pomogao CARNET-ov webinar. Na njemu je pobliže objašnjeno što se i kako očekuje od naših scenarija i predstava.

Suradnja s robotičarima tek će se ostvariti jer predstavu namjeravamo postaviti početkom iduće školske godine. Tek tada ćemo moći opisati eventualne mane i prednosti koje će nam donijeti zajedničko režiranje i programiranje predstave.

4.Kako izgleda proces izrade i postavljanja predstave u Robotskom kazalištu lutaka?

O samom procesu postavljanja predstave na pozornicu još ne možemo govoriti, ali ispunjeni su svi preduvjeti za njezino uspješno postavljanje. Razrađena je scena, likovi, položaji likova, vrijeme kada ulaze i kada izlaze s pozornice itd.

Važno je naglasiti da igrokaz izvodimo i uvježbavamo, koristeći štapne lutke ili jednostavno učenici glume likove te tako uvježbavamo i uočavamo što bismo mogli poboljšati i dobivamo ideje za nove predstave.

5. Koliko je vremena potrebno da se napiše scenarij, izradi kazalište i postavi predstava?

Za  pisanje scenarija, izradu papirnatih lutaka i pozadine, bilo nam je potrebno oko mjesec dana, ali moramo uzeti u obzir dob učenika. Mišljenja sam kako je sa starijim uzrastom učenika taj dio posla puno kraći. Sada, kada ispred sebe imamo i samo kazalište, nužno je učiniti i neke preinake, tako da ćemo neke lutke i pozadinske slike još doraditi. Posao nije završen.

6. Tko odlučuje o podjeli poslova i odgovornosti prilikom izrade predstave?

Budući da su članovi naše skupine različitih interesa i sposobnosti, a kao što sam već prije navela i učenici nižih razreda, oni si sami odabiru koji će dio posla odraditi. Sve, naravno, usmjerava i vodi učitelj te na kraju objedinjuje i pomaže u konačnom oblikovanju cijelog scenarija. Važno je učenicima dati dobar poticaj i pustiti njihovu maštu da slobodno djeluje i kreira, pronalazi nove puteve i rješenja.

Samo programiranje voditi će robotičari, učenici viših razreda, sa svojom mentoricom. Važno je  naglasiti kako su naši učenici na tom području vrlo uspješni i po rezultatima na samom vrhu u Republici Hrvatskoj.

7. Možete li našim čitateljima koji nemaju iskustva opisati što je točno blok programiranje?

U našoj su školi, već dugi niz godina, učenici uključeni u izvannastavnu aktivnost robotike. Uključeni smo u Croatian Makers ligu od njenog osnutka i programiranjem robota mBota usvajaju praktična iskustva u elektronici, programiranju i robotici. Platforma je na kojoj se bazira programiranje mBota Arduino, ali se s jezičnog programiranja u Arduinu vrlo jednostavno može prebaciti na grafičko programiranje (blok programiranje) bazirano na Scratch 2.0 softveru koji omogućuje djeci, i u nižim razredima osnovne škole, da vrlo brzo nauče osnove programiranja tehnikom „povuci i spusti“ te tako upravljaju svojim robotima. Program se piše tako da se željena naredba pronađe u popisu naredbi složenih po kategorijama i mišem odvuče u središnji prostor za pisanje programa po „drag and drop“ principu. Naredbe se spajaju kako bi se mogle izvršavati jedna po jedna, od vrha programa prema dnu.

Uključili smo se i u projekt Croatian Makersa pod nazivom Internet of Things (IoT) gdje su napredniji učenici programirali svoje Arduino pločice jezičnim programiranjem.

Robotsko kazalište se sastoji od Arduino pločice koja služi kao upravljački dio te mehaničkog dijela (elektromotori, prijenosnici gibanja, rasvjeta) kojima se može upravljati blok programiranjem. Naši se učenici, poprilično iskusni i u blok programiranju i u jezičnom programiranju Arduino pločica, vesele novim izazovima režiranja predstava u vidu pomicanja lutaka po pozornici kazališta, regulaciji osvjetljenja i reprodukciji zvuka.

8. Koji biste savjet dali osnovnim i srednjim školama koje žele sudjelovati u natjecanju „Lektira na pozornici robotskog kazališta“?

Zakoračivši u svijet Robotskog kazališta lutaka, ušli smo u svijet koji nudi bezbroj mogućnosti, otvorili su nam se novi vidici i rodile se brojne, nove ideje. Radeći na scenariju morali smo biti kreativni, inovativni i trudili smo se biti drugačiji. Vodila nas je želja za osvajanjem Robotskog kazališta lutaka, koje će nam pružiti novu priliku za iskazivanjem naših znanja i vještina. Svi se učenici vesele postavljanju predstave Šumski prosvjed, ali i planiraju što bi sve mogli u budućnosti raditi s ovim kazalištem. Upravo zato se rodila i ideja o osnivanju izvannastavne aktivnosti – Robotsko kazalište. U njoj će se prožimati  literarna, likovna i dramska skupina, a u realizaciji predstava pridružit će nam se i robotičari. Naš je savjet ostalim osnovnim i srednjim školama uključiti se u natjecanje, raditi, stvarati i poticati inovativnost i kreativnost kod učenika. Mi ćemo svojim iskustvom svima rado pomoći i spremni smo ga podijeliti sa svakim tko je zainteresiran.  

| 4. 7. 2018. u 11:35 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Politika Hrvatske pučke seljačke stranke

Video je uradak nastao kao aktivnost u sklopu obrade političkih stranaka početkom 20. stoljeća, na nastavi Povijesti. Učenice su Srednje škole Ban Josip Jelačić trebale prikazati osnovnu politiku Hrvatske pučke seljačke...

Nastavni materijali

La agricultura en España

Prezentacija o španjolskoj poljoprivredi studenta geografije, pripravnika sa Sveučilišta u Granadi.

Audio&video

Vodič za moderna vremena

Emisija koja govori o fenomenima modernog života, ekonomiji i tehnologiji. U njoj možete saznati što su to krvavi dijamanti, kako se obraniti od kompjutorskih...

1863. - umro Jacob Grimm, njemački filolog i književnik, zajedno s...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr