preskoči na sadržaj

Uključite se u razmjenu znanja!

Pozivamo sve hrvatske nastavnike koji imaju digitalne nastavne materijale i žele ih podijeliti s kolegama da ih objave na Portalu za škole. Saznajte kako :)

Objekti učenja: zašto i kako

Autor: Goran Bubaš, dr.sc.
Objekti učenja jedan su od najpopularnijih izraza kad se govori o kvaliteti e-obrazovanja, kao i o isplativosti ulaganja u e-obrazovanje. Isto tako, ako se razmatra mogućnost razmjene digitaliziranih obrazovnih sadržaja između nastavnika, kao i između obrazovnih ustanova, objekti učenja su najčešće u prvom planu.

Definicije objekata učenja

U svojem najširem značenju, objekti učenja su samostalne i tematski zaokružene cjeline nastavnog sadržaja koje su manje od jedne lekcije i pripremljene u digitalnom ili nekom drugom obliku. U području e-obrazovanja objekti učenja su višekratno uporabivi materijali koji su oblikovani s ciljem da podrže učenje sadržaja neke lekcije ili njenog dijela pri čemu se za pristup objektima učenja koristi računalna mreža ili Internet. Objekte učenja trebalo bi biti moguće ponovno koristiti u različitim kontekstima i alatima za e-obrazovanje. Poželjno je da objekti učenja, osim definicije obrazovnih ciljeva, sadrže i ispitivanje usvojenog znanja. Objekti učenja trebali bi poticati razvoj specifičnih kompetencija prilikom učenja i povećavati vrijednost obrazovnog sadržaja za čiju su prezentaciju oblikovani.

 

Zašto koristiti objekte učenja?

Zamislite koliko ima nastavnika biologije, kemije ili fizike u više od 800 osnovnih škola ili u više od 300 srednjih škola u Hrvatskoj.
 
Svaki od tih nastavnika priprema sadržaje koje će prikazati učenicima (npr. na folijama za grafoskop, u obliku PowerPoint slajdova, u obliku fotokopija i sl.). Budući da za pojedine lekcije (npr. iz biologije) nastavnici u pravilu sami za sebe pripremaju nastavne materijale, tako uz velik utrošak vremena nastaje mnogo obrazovnih materijala sa sličnim sadržajima. Umjesto toga, odabrani bi stručnjaci (uz podršku osoba koje bi osigurale ilustracije i kvalitetan vizualni dizajn) mogli iz određene nastavne cjeline za sve te nastavnike izraditi materijale za prezentaciju obrazovnih sadržaja te ih učiniti dostupnima u elektroničkom obliku (npr. na Internetu/webu). To bi omogućilo nastavnicima veći izbor  atraktivnih sadržaja za prezentiranje tijekom nastave te korištenje više vremena za metodičku pripremu nastavnih aktivnosti i komunikaciju s učenicima tijekom nastave.

Proces učenja sadržaja određene lekcije također bi se moglo podržati postavljanjem odgovarajućih obrazovnih materijala za učenike na Internet/web. Inače, mnogi nastavnici i sami izrađuju vrlo kvalitetne obrazovne materijala, bez pomoći stručnjaka za e-obrazovanje. Nastavne materijale koji sami izrade u elektroničkom obliku i u obliku objekata učenja nastavnici bi preko odgovarajućih web portala mogli razmjenjivati s kolegama čemu je, između ostaloga,  namijenjen CARNetov portal za škole koji okuplja autore nastavnih materijala za osnovne i srednje škole.
 

Besplatni obrazovni materijali

Projekt MIT OpenCourseWare osigurao je svima koji imaju pristup Internetu korištenje nastavnih materijala jednog od vodećih sveučilišta u SAD-u, uključujući materijale iz biologije, kemije i fizike. Obrazovni efekti ovog projekta učinili su ga jednim od najpoznatijih pokušaja podrške nastavnicima i studentima u svijetu. U Hrvatskoj je posebno uspješan bio projekt internetskog portala e-škole iz fizike koji sadrži digitalne materijale za učenike i nastavnike, a omogućuje i njihovo povezivanje i suradnju sa znanstvenicima. Slični projekti bili bi vrlo korisni ukoliko bi našim nastavnicima u osnovnim i srednjm školama osigurali kvalitetne nastavne materijale u elektroničkom obliku i na hrvatskom jeziku iz važnijih dijelova nastavnog gradiva. Ipak, nastavnici koji poznaju engleski jezik te imaju pristup Internetu iz škole ili od kuće mogu na i webu pronaći mnoge sadržaje vezane uz predmete koje predaju.

 

Yahoo! obrazovanje

Na web mjestu Yahoo! Directory nalaze se odabrane kolekcije poveznica na web mjesta sa sadržajima iz različitih obrazovnih područja te je i ovdje moguće pronaći sadržaje vezane uz predmete kao što su biologija (više od 20000 linkova), kemija (više od 1300 linkova) i fizika (više od 1800 linkova). Premda na tim web mjestima u pravilu nisu objekti učenja, ima mnogo sadržaje koji mogu biti korisni u pripremi materijala za nastavu. Odabrane web stranice nastavnik može preporučiti učenicima koji se dovoljno dobro služe engleskim jezikom te imaju pristup Internetu.

 

"Skladišta" objekata učenja

O repozitorijima objekata učenja pisao je profesor dr.sc. Goran Hudec na ovom portalu i u časopisu Edupoint.

To su on-line kolekcije nastavnih materijala od kojih je najpoznatija ona koju je sačinila organizacija MERLOT.  Na web mjestu te organizacije nalaze se objekti učenja i drugi on-line nastavni materijali koje su odabrali i recenzirali stručnjaci. I na tom je web mjestu moguće pronaći obrazovne sadržaje vezane uz nastavne predmete poput biologije, kemije i fizike, kao i iz drugih područja. Tu se nalaze i upute za uspješnije poučavanja određenih nastavnih predmeta uz pomoć Interneta te informacije o odgovarajućim strukovnim udruženjima i drugim obrazovnim resursima na Internetu. Mnogi od uvrštenih obrazovnih materijala sadrže animacije, filmove i simulacije visoke kvalitete, ali ima i manje kvalitetnih materijala te onih koji su samo u obliku web stranica. Nažalost, većina srednjih i osnovnih škola u Hrvatskoj nemaju dovoljno računala za korištenje Interneta u nastavi iz svih nastavnih predmeta, niti su u svim predavaonicama postavljeni priključci na Internet. Zato je opravdano pitanje zašto koristiti takve sadržaje u nastavi i kako to učiniti.
 

Učenici i multimedijalne tehnologije

U Hrvatskoj je više od 35% korisnika Interneta u odnosu na ukupnu populaciju, a među korisnicima je mnogo učenika i studenata. U većini domaćinstava koja imaju vezu s Internetom, on-line sadržajima pristupaju i djeca. U sedmom ili osmom razredu osnovne škole mnogi su učenici u on-line vezi pomoću komunikacijskih alata za razmjenu trenutačnih poruka kao što je to ICQ ili pak koriste on-line pričaonice (chat). Neki učenici koriste web za izradu osobnih on-line dnevnika (npr. na web mjestu blog.hr). Osim blogova koje pišu njihovi prijatelji iz razreda i druge osobe, učenici posjećuju web portale kao što je Net.hr te koriste video sadržaje koji su dostupni na portalu YouTube i kolektivne igre preko Interneta kao što je World of Warcraft. Osim toga, mnogi su učenici opremljeni MP3 i MP4 playerima, mobilnim telefonima s videokamerama i kod kuće raspolažu kolekcijama računalnih igara, crtanih i igranih filmova na DVD medijima. Za razliku od multimedijalnih sadržaja i pristupa Internetu koje učenici imaju kod kuće, u nastavi u školi još uvijek se često koriste knjiga, kreda i ploča ili folije za grafoskop, a nedovoljno PowerPoint prezentacije i Internet/web. Zato je opravdano upitati se kakva su obrazovna iskustva učenika u školi u usporedbi s multimedijalnom tehnologijom kojom raspolažu kod kuće.

 

Kako izraditi objekte učenja?

Za kreiranje objekata učenja potrebno je znanje izrade web stranica, izrade animacija za prikazivanje na webu, poznavanje tehnologije snimanja videozapisa i njihovog postavljanja na Internet/web ili znanje korištenja sustava za upravljanje učenjem (tzv. courseware alata). Možda je najjednostavniji, najbrži i najjeftiniji način izrade objekata učenja snimanje obrazovnog videa, njegovo kodiranje i postavljanje u prikladnom digitalnom obliku na Internet/web za uporabu u obliku video streaminga (ovo je, uz potrebnu opremu i internetski prostor, moguće svladati tečajem od 2-3 sata). Objekte učenja (ili linkove na njihovu lokaciju na webu) moguće je postaviti i na web stranice nastavnog predmeta u okviru web mjesta škole (CARNet je za škole osigurao odgovarajući sustav - CMS za webove škola). Inače, za prikazivanje jednostavnijih objekata učenja ponekad se koriste i wiki sustavi kao što je to slučaj sa E-learning laboratorijem CARNeta. Ipak, pravo je mjesto za objekte učenja u sklopu cjelovitih tečajeva za pojedine nastavne predmete koji su izrađeni u odgovarajućim alatima za e-obrazovanja. Ukoliko su oblikovani prema suvremenim standardima (npr. SCORM) za izradu objekata učenja, takve je obrazovne materijale moguće relativno lako prenositi u druga obrazovna okruženja i sustave za e-učenje.

 

Distribucija digitalnih obrazovnih sadržaja učenicima

Standardi za obrazovanje na mnogim visokim učilištima u svijetu podrazumijevaju uporabu odgovarajućih internetskih tehnologija i alata u nastavi,  a slični se trendovi vezani uz uporabu Interneta pojavljuju i u srednjem i osnovnom obrazovanju. Kompetencije za e-obrazovanje postaju sve važnije za nastavnike, premda je u Hrvatskoj to manje izraženo zbog slabije opremljenosti škola računalima. I pored toga, nastavnici u Hrvatskoj sve više koriste obrazovne materijale u digitalnom obliku te ih postavljaju na školske web stranice, daju ih učenicima na nekom od medija (npr. na CD-u ili DVD-u) ili im omogućuju da ih sa školskog računala snime na memorijski "stick". Takve digitalizirane sadržaje učenici potom razmjenjuju elektroničkom poštom ili prijenosom datoteka (npr. ICQ komunikacijskim alatom). Osim što im daju svoje PowerPoint prezentacije i datoteka s nastavnim sadržajima u MS Wordu, nastavnici često upućuju učenike da koriste odgovarajuća web mjesta s obrazovnim sadržajima. Na primjer, učenike koji dovoljno dobro razumiju engleski jezik nastavnik fizike može uputiti na videosnimke predavanja i demonstracije pokusa iz fizike sa sveučilišta MIT. U slučaju da svi učenici nemaju brzu internetsku vezu, obrazovne videozapise ponekad je moguće snimiti i dati učenicima na DVD mediju (naravno, vodeći računa o autorskim pravima). Ipak, za djelotvorno e-obrazovanje u osnovnim i srednjim školama najbolje bi bilo koristiti objekte učenja u kvalitetno izrađenim i stručno recenziranim tečajevima e-obrazovanja na hrvatskom jeziku koje bi bilo moguće prilagođavati potrebama pojedinih nastavnika i učenika u školama.

 

Pedagogija i uporaba objekata učenja

Kao i svaki drugi obrazovni materijal, objekte učenja treba koristiti imajući u vidu odgovarajuću metodiku nastavnog predmeta i prikladna pedagoška načela. Za tu se namjenu u e-obrazovanju se koriste prikladni modeli instrukcijskog dizajna, a način poučavanja i korištenja obrazovnih materijala prilagođava se osobinama učenika te specifičnim ciljevima i sadržajima nastavnog predmeta. U našim se školama e-obrazovanje u pravilu kombinira sa tradicionalnom nastavom te je u tim slučajevima korisno primijeniti načela tzv. hibridnog učenja. Objekti učenja mogu u mnogim nastavnim predmetima povećati raznolikost korištenih nastavnih tehnologija i sadržaja, obogatiti obrazovno iskustvo učenika, podržati proces učenja i poslužiti kao ekonomična zamjena kada nisu dovoljno dostupni drugi prikladni resursi, kao npr. vizualni prikazi obrazovnih sadržaja, pribor za izvođenje pokusa i demonstracija itd.

 

Autor teksta je docent na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu. Kontakt: goran.bubas@foi.hr
| 30. 3. 2007. u 00:00 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Svemir

Donosimo rad Sare Bošnjak i Lucije Barbe, učenica 2.c razreda Gimnazije Vukovar. U sklopu radionice pod nazivom Chemistry of Space (povodom Svjetskog tjedna svemira), učenice Sara i Lucija, obradile su temu vezane uz...

Nastavni materijali

O romskom jeziku

Glavni dio članka čine dvije tablice: riječi zajedničke romskom, hrvatskom i drugim indoeuropskim jezicima i struktura skupina indoeuropskih jezika. Povodom Međunarodnog dana romskoga jezika i njegove upotrebe u...

1608. - Matija II. Habsburški okrunjen za hrvatsko-ugarskog...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr