preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Uloga slikovnica u odgoju i obrazovanju djeteta

Slikovnica ima značajnu ulogu u životu djeteta. Naime, to je prva knjiga u životu djeteta čija je svrha pomoći djetetu da otkrije svijet oko sebe.


U rukama roditelja, odgojitelja i učitelja ona pomaže djetetu otkriti svijet; razvija govor i bogati fond riječi te izaziva emocije (prema Kovač-Prugovečki, S., Zalar, D., Zalar, Zalar, Z.). Važnost slikovnice u razvoju djeteta ima temeljnu ulogu u djetinjstvu i razvoju djece općenito. Naime, ako se prisjetimo činjenice da su ocem slikovnice Europljani smatrali weimarskoga nakladnika J. Bertucha koji je 1792. godine objavio pivot izdanje slikovnice za djecu. Navedeni nakladnik je smatrao da dječja slikovnica treba biti obvezan dio inventara dječje sobe kao npr. krevetić, ormar ili drveni konjić. Stoga, dolazimo do zaključka od kolike je važnosti slikovnica za djecu općenito. Mišljenja pedagoga, odgojitelja, učitelja i znanstvenika o tome i danas su ista. Slikovnica ima određene funkcije koje utječu na odgoj djece predškolske i školske dobi. Primjer promocije primjene slikovnica u odgoju djeteta je nacionalni projekt "Čitajmo im od najranije dobi". Kod učenika u mlađim razredima osnovne škole slikovnica ima višestruku funkciju. Informacijsko-odgojna funkcija u slikovnicama djeci nudi odgovore na brojna pitanja koja ih zanimaju, mogu pronaći i odgovore na probleme s kojima se susreću, a kojih do tada nisu bili svjesni. Spoznajna funkcija slikovnice znači da djeca uz pomoć slikovnice mogu provjeriti svoje znanje o stvarima, odnosima i predmetima koji ih okružuju i da mogu preispitati svoje spoznaje. Kada govorimo o iskustvenoj funkciji slikovnica, tada je važno spomenuti da ne rastu sva djeca u istom okruženju i da nisu upoznata s okruženjima u kojem se nekad raslo i živjelo, osobito djeca iz grada (dvorište, domaće životinje i sl.). O takvim stvarima djeca mogu naučiti iz slikovnica. Slikovnica ima i estetsku funkciju, u djetetu razvija osjećaj ljepote i estetike. Također treba naglasiti i zabavnu funkciju slikovnice, dijete se može s knjigom igrati i učiti, a da toga nije ni svjesno i može učiniti čitanje zabavnim.

Prije upoznavanja sa slikovnicom, bilo bi dobro razgovarati o ilustracijama koje će povezati s iskustvom djece i pojasniti manje poznate tj. nepoznate riječi. Kada su neke riječi teže za razumijevanje, slikovnica se može koristiti slikom i tekstom u sprezi ("Miševi i mačke naglavačke").

Luko Paljetak je majstor u smišljanju duhovite rime i djeca njegove pjesme vole iz više razloga. U ljudskim situacijama, nađu se životinje kod kojih izostaje mržnja, neprijateljstvo, dok su zbivanja nadahnuta skeč situacijama crtanog filma, a reakcije su preuveličane i dovedene do smiješnih apsurda. Paljetak uz pomoć rime, novonastalih riječi i glagola pomaže djetetu govoriti o okruženju lika, njegovim osjećajima i raspoloženjima, kao i o situacijama koje su vrlo svakodnevne: posjet frizeru, kupnji i sl. Pjesme nastaju s ciljem približavanja svijeta u kojem nema nasilja, koji je pun vedrine i ljubavi. Zato autorice dolaze do zaključka da je čitanje slikovnica prilika za razgovore, bilo na početku, tijekom ili poslije čitanja. Kada o slikovnici gledamo sa stajališta učitelja, bilo bi dobro upoznati roditelje na roditeljskim sastancima o novim slikovnicama koje su vrijedne na tržištu i koje govore o temi ili problemu s kojim se susreće veća skupina djece ili na individualnim informacijama usmjeriti na slikovnicu s određenom temom koja može pomoći pojedincu. U tim slučajevima, govori se o problemskoj slikovnici oko koje se i do danas teoretičari nisu usuglasili što je ona zapravo (prema Kovač-Prugovečki, S., Zalar, D., Zalar, Zalar, Z.).

Aurice kao zaključak iznose da je bitno naglasiti da dobra suradnja roditelja i odgojitelja, kasnije roditelja i učitelja uvelike utječe na pozitivan razvoj djeteta, kao i na odnos učitelj-učenik i suradnju roditelj-vrtić-škola.

Literatura:

1. Kovač-Prugovečki, S., Zalar, D., Zalar, Zalar, Z. (2009.) Slikovnica i dijete: kritička i metodička bilježnjica. Zagreb: Golden marketing-Tehnička knjiga, str. 5-31

2. Školski portal, Čitanje slikovnica od najranije dobi.

3. Hrvatsko knjižničarsko društvo, Čitajmo im od najranije dobi.

 

| 29. 7. 2020. u 23:40 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Povijest četvrtkom

Emisija o povijesti Tko je i  kada nešto otkrio i tko je i kada ta otkrića ukrao? Kako nastaju i kako nestaju civilizacije? Što više pokreće ljude:...

1863. - umro Jacob Grimm, njemački filolog i književnik, zajedno s...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr