preskoči na sadržaj

Osam povezanih koncepata globalnog učenja

Svi ljudi su građani svijeta, i učenje djece u školi o toj činjenici može ih učiniti osjetljivijim u vezi globalnih pitanja i potaknuti ih na gledanje na stvari šire od vlastite perspektive. Globalizirana učionica pomaže učenicima uvidjeti lokalni značaj međunarodnih događaja.


Globalna kompetencija za djecu je jednako važna kao i razumijevanje matematike, jezičnih vještina i znanosti. Za nastavnike je ključno da ispitaju najvažnije koncepte koji podržavaju globalno učenje, razmotre kako su ti koncepti povezani i eksperimentiraju s načinima njihova uvođenja u nastavu kako bi se učenike uspješno poučavalo o svijetu.

Koncepti globalnog učenja

  1. Globalno građanstvo: iako se konkretna obilježja često razlikuju, ljudi su skloni smatrati se građanima svijeta na temelju životnog iskustva i izloženosti različitim perspektivama. Neki se ponašaju kao globalni građani kod kuće, gdje se angažiraju u rješavanju globalnih pitanja ili druže s različitim kulturama u lokalnim sredinama. Za ostale, globalno građanstvo znači iskustvo iz prve ruke u stranim zemljama i s različitim kulturama.
  2. Međuzavisnost: međuzavisnost se odnosi na odnose u kojima su članovi skupine ovisni jedan o drugome. Članovi skupine mogu biti emocionalno, ekonomski, ekološki i/ili moralno ovisni jedan o drugome i odgovorni jedan za drugoga.
  3. Socijalna pravda: socijalna pravda u društvu podrazumijeva pravičnost, međusobne obveze, odgovornost za sugrađane i jamstvo da svaka osoba - bez obzira na rasu, društveni sloj ili rod - ima jednake šanse uspjeti u životu.
  4. Rješavanje sukoba: rješavanje sukoba proces je prestanka neslaganja između dvoje ili više ljudi ili strana na način koji je konstruktivan za sve uključene. Iako sukobi nastaju u brojnim situacijama (npr. u učionici, kod kuće i između zemalja), važno je uzeti u obzir da sukobi mogu biti prepreka društvenom razvoju te kako se rješavanjem sukoba promiče sklad.
  5. Raznolikost: koncept raznolikosti uključuje prihvaćanje, poštovanje i razumijevanje činjenice da je svaki pojedinac na svijetu jedinstven i jednak ostalima bez obzira na svoju rasu, spol, etničku pripadnost, dob, tjelesne sposobnosti, vjeru i ideologiju. Na nastavi će proučavanje razlika među ljudima u sigurnom, pozitivnom i poticajnom okruženju ohrabriti učenike da prigrle raznolikost koja ih okružuje.
  6. Vrijednosti i percepcije: vrijednosti su načela ili standardi ponašanja koji vode pojedince ka razumijevanju što je važno u njihovim životima. Percepcije se, u odnosu na globalno učenje, razvijaju tako da pojedinci uče kritički ocjenjivati svoje viđenje svijeta i otkrivati utjecaj koji imaju na vrijednosti drugih ljudi.
  7. Ljudska prava: ljudska prava su inherentna i pripadaju svim ljudima bez obzira na nacionalnost, spol, vjeru, rasu ili bilo koje drugo ljudsko obilježje. Ljudska prava, uključujući pristup čistoj vodi, slobodu govora ili pristup obrazovanju, obično su međusobno povezana.
  8. Održivi razvoj: održivi razvoj odgovara na potrebu za održanjem i unapređenjem trenutnih standarda življenja bez daljnjeg nanošenja štete planetu. Održivi razvoj u praksi potiče pogled na svijet kao sustav u kojem ponašanja pojedinca i društva utječu na cjelokupni sustav. Na primjer, shvaćanje da zagađenost zraka u Sjevernoj Americi utječe na kvalitetu zraka u Aziji, a da pesticidi koje se prska u Argentini štete ribljim fondovima uz obalu Australije.

Uvođenje koncepata globalnog učenja u nastavu

Koncepti globalnog učenja koji su naprijed prikazani u glavnim crtama mogu se međusobno preklapati ili samostalno služiti kao zasebne teme za raspravu na nastavi. Evo nekih od načina za uvođenje ovih tema u nastavu koje su nastavnici provjerili u praksi:

1. Razgovor o svjetskim događajima

Mreža za globalno učenje (GLEAN), mreža članova namijenjena širenju globalne svjesnosti u Engleskoj, anketirala je nastavnike u svojem programu izobrazbe o tome koliko su sigurni u poučavanju koncepata globalnog učenja. Rezultati ankete pokazali su da većina nastavnika vjeruje kako je razgovor o trenutnim svjetskim događajima u nastavi učinkovit način uvođenja jednog ili sviju osam globalnih koncepata koji se razmatraju.

Mnogi globalni nastavni planovi organizacije VIF International Education usredotočeni su na određene zemlje ili regije. Globalan nastavni plan, kao što je Uspoređivanje kultura Kambodže i Sjedinjenih Država, nudi mogućnosti za razmatranje koncepata kao što su globalno građanstvo, raznolikost te vrijednosti i percepcije. Nastavnici koji koriste taj nastavni plan također mogu učenicima približiti konkretna trenutna zbivanja u Kambodži, poput izgradnje novih riječnih brana koja prijeti malom ribarskom selu, kako bi učenike upoznali s konceptima socijalne pravde i održivog razvoja.

2. Upoznavanje s novim kulturama

Predstavljanje novih kultura učenicima važno je za poticanje znatiželje i tolerancije prema vrijednostima i perspektivama koje se razlikuju od njihovih. Nastavnim planom Multikulturalnog množenja traži se od učenika da gledaju matematiku kroz prizmu kulture. Učenici uče egipatske i japanske metode množenja, razmatraju raznolikost i međuzavisnost te stječu uvid u uporabu matematike u kulturama i društvima diljem svijeta.

3. Dokazivanje da jednostavne radnje dovode do pozitivnih ishoda

Sharon McAdam, nastavnici koja sudjeluje u programu Global Gateway u Sjevernoj Karolini, omiljena je lekcija Prijevoz, u kojoj se ispituje kako su se načini prijevoza mijenjali tijekom godina te se razmatra negativan utjecaj prijevoza na okoliš. Učenici razmišljaju o međuzavisnosti i potiče ih se da osmisle održivi razvoj za zaštitu budućih naraštaja. Učenici uče kako svaki vozač automobila doprinosi onečišćenju te da redovitom vožnjom biciklom ili hodanjem do škole pomažu smanjiti vlastiti ugljični otisak, ostvarujući na taj način pozitivan utjecaj na okoliš.

Nastavnici su suglasni da je proučavanje koncepta međuzavisnosti i ljudske aktivnosti kao aktivnosti s globalnim posljedicama od osobite vrijednosti za učenike, ali važno je i uspostaviti ravnotežu između ideja povezanosti i pozitivnih rješenja kako bi se potaknulo učenike na razmišljanje o tome kako oni mogu ostvariti pozitivan utjecaj na svijet.

 

Tekst je preveden i prenesen s portala VIF International Education.

 

 

| 22. 1. 2015. u 15:32 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Salzburg

Donosimo vam prezentaciju Petre Maravić, učenice 7. razreda Osnovne škole Ivana Brlić-Mažuranić, PŠ Drežnica o austrijskom gradu Salzburgu. Prezentacija je napravljena na satu...

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Putnici kroz vrijeme

Putnici kroz vrijeme: Od antike do barbike, od traktora do motike, nekad davno, davnije, što je bilo ranije? Prošlost su naše teme - Putnici kroz vrijeme,...

1858. - rođena Selma Lagerlöf, švedska književnica....

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr