preskoči na sadržaj

Računalna sigurnost u školi

Autor: Tomislav Domić

Škola je vjerujem za većinu nastavnika jedno familijarno i ugodno okruženje u kojem rado surađuju sa svojim kolegama, dijele ideje i stvaraju nove projekte. No i kao takvo, ne razlikuje se mnogo od većine radnih mjesta po pitanju odgovornog korištenja računala i računalne opreme. Ona jednako služe zaposlenicima u administraciji kao i nastavnicima pri izvođenju nastave.


Međutim kako se u računalno okruženje škole svrstavaju i učenici, moraju se uzeti u obzir i određene sigurnosne mjere pri korištenju računala. Valja odmah naglasiti da ukoliko neki učenik i iskoristi neki propust u računalnoj sigurnosti da će to napraviti slučajno, iako treba biti spreman da može biti onih koji će to napraviti namjerno.
Općenito, da je lakše pratiti smjernice u članku, podijelio bih odmah stavke računalne sigurnosti na one u računalnoj učionici i na one u svim ostalim dijelovima škole s kojima učenici nemaju doticaj kako na njima nije potrebno provoditi dodatne mjere sigurnosti.

U protekle tri godine koliko sam nastavnik informatike najviše sam problema imao s čišćenjem računala od raznih vrsta zlonamjernih programa (engl. malware). Jednostavno ne možete zabraniti učenicima da „surfaju“ Internetom, a i njegov je pristup potreban za praktično izvođenje nastave. Problem s time je da nastavnici informatike često nisu dovoljno upućeni u problematiku računalne sigurnosti, te instaliraju na računala antivirusna rješenja čiji zahtjevi za resursima nadilaze one koje posjeduje samo računalo, a svi znamo da su u većini učionica računala stara pet ili više godina. Ovdje bih spomenuo antivirusni program Kaspersky (Izvor: http://www.kaspersky.com), koji uspostavlja previše veza pri preuzimanju svojih virusnih definicija i to veoma frekventno što onemogućuje računalo u optimalnom radu. Jedno od mogućih rješenja je rasterećenje radnog resursa računala kako bi ono moglo učinkovito služiti učenicima u radu.

Programi poput DeepFreeze (Izvor: http://www.faronics.com), Windows SteadyState (Izvor: http://www.microsoft.com) i ToolWiz Time Freeze (Izvor: http://www.toolwiz.com) nude mogućnost zaključavanja postavki računala tako da se nakon restarta sve vraća u prvobitno stanje. Ovo je veoma korisno pošto uklanja potrebu za korištenjem antivirusnih rješenja i ažuriranja njihovih virusnih definicija (engl. update). Licenca za DeepFreeze aplikaciju košta oko 5000 kn za 20-ak računala, dok su ostale aplikacije besplatne za korištenje. Ukoliko ne koristite navedena rješenja moja je preporuka da učenici koriste račune s ograničenim privilegijama u Windows okruženjima kako ne bi mogli dodatno instalirati aplikacije ili mijenjati same postavke računala. Također je bitno za utvrditi da li takva računala imaju administratorsku zaporku, što ćete lako provjeriti pritiskom kombinacije tipki CRTL+ALT+DEL na ekranu za prijavu korisnika. U polje za unos korisničkog imena upišete Administrator i pokušate se logirati s praznim poljem za zaporku. Ako je prijava uspjela, tada je potrebno postaviti zaporku, za koju je zbog jednostavnosti dobro da bude ista na svim računalima u učionici.

Učenici vole preuzimati filmove i ostale multimedijalne sadržaje putem interneta kako znaju da je CARNetova veza na Internet velike brzine, a u tome im pomažu i portabilne verzije torrent klijenata (Izvor: http://www.portableapps.com), te sami pretraživači baza za torrente (Izvor: http://www.thepiratebay.se). Nažalost CARNet nema mogućnost limitiranja ovakve vrste sadržaja što je i razumljivo jer se radi o velikom broju IP adresa ostalih klijenata na mreži, a samu torrent datoteku učenik može donijeti na USB sticku ili preuzeti putem elektroničke pošte. Rješenje je u ograničavanju internet brzine računala kako njegova brzina veze može ometati druga računala pa i nastavnikovo u korištenju Interneta. Primjer aplikacije koja može ograničiti količinu primljenog i poslanog prometa je NetLimiter (http://www.netlimiter.com), koja ima i svoju besplatnu inačicu.

Učenici će također za vrijeme testa ukoliko se on izvodi na računalu, pokušati prepisati tj. poslati jedan drugome kopirana rješenja. Kako biste to spriječili, najlakše je ručno ugasiti mrežni uređaj preko kojeg su povezana računala u učionici ukoliko to neće izazvati probleme s ostalim računalima u školi.
U računalnim učionicama znali su se nažalost dogoditi i slučajevi krađe, tako da je uputno komponente koje ne koristite trenutno u nastavi (npr. slušalice, mikrofon, fotoaparat i sl.) držati zaključane i izvan dosega učenika, a računalnu učionicu pogledati poslije sata kako bi utvrdili da je sve na svome mjestu. Problem s računalima učenika je i gašenje računala, jer se ponekad dogodi da učenici računalo ostave upaljeno preko noći radi preuzimanja velike količine datoteka preko P2P mreža. Kako bi se to spriječilo moguće je instalirati jednostavnu skriptu u programu Windows Scheduler, koja gasi računalo npr. nakon 20 sati ili besplatan program Auto Shut Down Reboot 2.0 (Izvor: http://www.freenew.net).

Što se tiče računala u zbornici ona su često puta zaražena štetnim programima (eng. malware). Vjerojatan razlog tome je korištenje različitih vanjskih memorija (npr. USB stick) i pregledavanje nesigurnih web sjedišta. Stoga je svakako potrebno raditi na obrazovanju nastavnika u području sigurnosti, no jedno od mogućih rješenja je instalacija Linux operativnog sustava, koji je zbog drukčije arhitekture otporan na zarazu i širenje zlonamjernih programa. Nakon instalacije potrebno je  naučiti korisnike kako i gdje će spremati datoteke na novom sustavu, te provjeriti može li se uspješno na njemu instalirati printer.

Ponekad se dogodi da nastavnici zamole učenike da im pomognu oko izvođenja određenih operacija na računalu. No ukoliko ostavite učenika bez nadzora na radnom računalu zaposlenika, može se dogoditi  da pritom  instalira aplikacije koje mogu ozbiljno ugroziti sigurnost  korisnika računala.
Dalje, za školu je poželjno da ima barem dvije pristupne točke na koje se mogu spajati korisnici. Jedan svakako u zbornici kako bi rasteretio tamo već instalirana računala te omogućio rad preko prijenosnih računala. Te drugi u računalnoj učionici koji može poslužiti u iste svrhe te za potrebe izvođenja praktične nastave. Važno je da oba budu osigurani s WPA/WPA2 razinom zaštite te da njihovi SSID nazivi mreža budu izmijenjeni budući da postoje aplikacije koje su mogu i na pametnim telefonima probiti WEP zadane (engl. default) zaporke.

Praksa u Prehrambeno-tehnološkoj školi u Zagrebu je pokazala da postoje prioritetna računala u školi; to su računalo ravnatelja, računala u računovodstvu i računalo nastavnika informatike. Bez njih će određeni radni procesi u školi biti zaustavljeni pa im se treba pridodati posebna pažnja, odnosno potrebno ih je dodatno osigurati s programske i sklopovske strane kako bi bili potpuno funkcionalni. Sa sklopovske strane potrebno je osigurati UPS utikače, UPS protunaponsku zaštitu te adekvatna postolja za kučište. Također bi bilo dobro da računalo ima barem RAID 1 zaštitu podataka na instaliranim diskovima tako da se redovito izrađuju sigurnosne kopije na drugom disku u slučaju bilo kakve greške u radu. Svakako je poželjno da računala koja korisnici koriste više sati u danu budu opremljena većim monitorima,  jer veličina ekrana poboljšava pregled pokrenutih radnih procesa.

Greške koje će zaposlenici škole najčešće napraviti su posljedica ustaljene prakse korištenja računala. Zatim ostavljanje zapamćenih zaporki na javnom računalu u pregledniku, to je nešto što bih zaista trebali izbjegavati. U ovom slučaju je najbolje samo podesiti preglednike da brišu priručnu memoriju pri svakom napuštanju programa.

Nedovoljno upućeni korisnici često puta šalju elektroničku poštu velikoj količini primatelja bez jasno označenog BCC sadržaja što znači da će svi ostali moći vidjeti ostale adrese primatelja. Ovo predstavlja ozbiljan problem s neželjenom elektroničkom poštom (engl. spam) ukoliko pošta stigne do zlonamjernog korisnika.

| 8. 3. 2013. u 10:30 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Salzburg

Donosimo vam prezentaciju Petre Maravić, učenice 7. razreda Osnovne škole Ivana Brlić-Mažuranić, PŠ Drežnica o austrijskom gradu Salzburgu. Prezentacija je napravljena na satu...

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Divni novi svijet

Emisija o prirodnim znanostima koja će vam, između ostaloga,  otkriti  u kakvoj su vezi slapovi, vulkani, potresi, avioni... i disco-club, što se pod utjecajem...

1716. – umro Gottfried Leibniz, njemački filozof, matematičar,...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr