2013-07-12 12:14:18

Koje prijevozno sredstvo je najviše climate-friendly?

Avioni, vlakovi ili automobili - koji je način putovanja najbolji za naš planet? Novo istraživanje objavljeno u časopisu Environmental Science and Technology donosi bolje procjene o tome koliko osobna putovanja utječu na klimu.

Istraživači su u izračunali koliki utjecaj na klimu imaju putovanja od 500 do 1000 kilometara - to su tipične udaljenosti koje danas ljudi prelaze na poslovnim putovanjima ili tijekom godišnjih odmora. Pokazalo se da iako putovanje avionima i dalje ima najveći utjecaj na klimu, izbori koje ljudi rade oko toga kako se voze i hoće li se voziti javnim prijevozom stvaraju veliku razliku u doprinosu klimatskim promjenama.

Veliki gradovi utječu na promjene temperature udaljenih mjesta

Naime, samostalna vožnja u velikom autu može biti jednako loša za klimu kao i let avionom, međutim vožnja troje ljudi u malom autu može imati jednako malen utjecaj kao i vožnja vlakom. Samostalnim putovanjem od 1000 km u velikom autu može se emitirati do 250 kg ugljikovog dioksida (CO2), dok taj isti put u manjem autu više osoba može proći sa emisijom do 50 kg CO2 po osobi.

Naravno, vožnja avionom ima daleko najveći utjecaj na klimu, budući da vodi do stvaranja kondenzacijskih tragova (naslovna fotografija) i formacije cirusnih oblaka čiji je utjecaj na klimu i ozon vrlo snažan. Ti mehanizmi uzrokuju puno brže zagrijavanje nego CO2.
 
Istraživanje se fokusiralo na kratkoživuće stakleničke plinove i aerosole koje emitiraju kopnena prijevozna sredstva i avioni. Dodatno, istraživači su uračunali i popunjenost te efikasnost vozila, bazirano na realnim podacima o transportu u Europi. Zanimljivo je kako navedene komponente nisu regulirane Protokolom iz Kyota. To znači kako postoji rizik da se previde kada se uspoređuje utjecaj na klimu ovisan o različitim izborima putovanja.

Klimatske promjene će donijeti velike gubitke kod čestih vrsta

Prijašnji radovi o ugljičnom otisku (eng. carbon footprint) koji su na raspolaganju u najboljem slučaju procjenjuju samo prosječne vrijednosti za cijeli transportni sustav. To znači da mogu previdjeti velike razlike u utjecaju na klimu koje mogu doći od ostalih zagađivača, osobnih izbora te lokalnih mjera za ublažavanje klimatskih promjena.
 
Također, prema riječima istraživača, mjere za ublažavanje klimatskih promjena trebale bi se koncentrirati na unaprjeđivanje učinkovitosti goriva te razvoja low-carbon goriva.

Energetska učinkovitost u mom domu

Ukoliko želite smanjiti svoj utjecaj na klimu, istraživači savjetuju da izbjegavate letenje avionima, samostalnu vožnju te vožnju u velikim autima. Umjesto toga, kada god možete, birajte vlak i autobus ili dijelite auto s dvije do tri osobe.

 

Tekst je prenesen s portala Biologija.com.


www.skole.hr