Virtualno pregledavanje zvijezda

Autor: Renata Simunko
Microsoft Research službeno je objavio WW Telescope, besplatan servis koji omogućava virtualno pregledavanje zvijezda.

Što je WWT?

WorldWide Telescope (WWT, Svjetski teleskop) je vizualizacijski softverski okoliš temeljen na platformi Web 2.0, koji omogućava računalu da funkcionira kao virtualni teleskop — spajajući slike načinjene najboljim svjetskim teleskopima na tlu i u svemiru za neometano istraživanje svemira.

Moguće je odabrati iz velike ponude razgledavanja neba, koje vode astronomi i nastavnici s nekih od najslavnijih promatračnica i planetarija u zemlji. U bilo kojem trenutku moguće je zaustaviti razgledavanje, samostalno istraživati (koristeći višestruke izvore informacija za objekte koji su na raspolaganju) i ponovo se pridružiti razgledavanju tamo gdje ste stali. Pridružite se harvardskom astronomu Alyssi Goodman na putovanju koje prikazuje kako se prašina u sazviježđu Mliječne staze sažima u zvijezde i planete. Pođite s kozmologom Sveučilišta u Chicagu, Mikeom Gladdersom, na razgledavanje dvije milijarde godina u prošlost te pogledajte kako gravitacijska leća savija svjetlost omogućavajući vam da vidite milijarde godina dalje u prošlost.

WorldWide Telescope stvoren je koristeći Microsoftovu visokodjelotvornu jezgru Visual Experience Engine™ i omogućava neometano pomicanje i zumiranje po noćnom nebu, planetima i slikovnim okolišima. Pogledajte nebo na višestrukim valnim duljinama: pogledajte rendgenski prikaz neba i zumirajte na svijetle radijacijske oblake, a zatim pogled pretopite u prikaz optičkih valova i otkrijte ostatke oblaka nakon eksplozije supernove od prije tisuću godina. Prijeđite na prikaz s h-alfa valovima i pogledajte raspodjelu i osvjetljenje ogromne praiskonske strukture vodikovog oblaka osvijetljenog visoko energetskom radijacijom koja dolazi iz susjednih zvijezda u Mliječnoj stazi. Ovo su samo dva od mnogih raznih načina otkrivanja skrivenih struktura u svemiru sa softverom WorldWide Telescope. Možete se neometano pomicati i zumirati iz pogleda iz zraka na Mjesec i odabrane planete, kao i vidjeti njihove precizne položaje na nebu s bilo koje lokacije na zemlji i bilo kada u prošlosti ili budućnost s Microsoftovom jezgrom Visual Experience Engine.

WWT je jedinstveni i bogati portal aplikacija koji objedinjava terabajtove slika, informacija i priča iz višestrukih izvora preko interneta u neometano, uronjivo i bogato medijsko iskustvo. Djecu svih dobi ohrabrit će na istraživanje i razumijevanje svemira svojim jednostavnim i moćnim korisničkim sučeljem.

Istraživački centar Microsoft Research posvetio je WorldWide Telescope uspomeni na Jima Graya i pokrenuo je WWT kao besplatno sredstvo za astronomske i obrazovne zajednice s nadom da će nadahnuti i ohrabriti ljude na istraživanje i razumijevanje svemira kao nikada dosada.

Detaljnije

Nebeska tijela isijavaju energiju u vrlo širokom rasponu valnih duljina radio-valova od infracrvenih, optičkih, do ultraljubičastih, rendgenskih pa čak i gama-zraka. Međutim, fizičke procese unutar ovih tijela možemo razumjeti samo objedinjavanjem opažanja na nekoliko valnih duljina. Postoje mnoge impresivne arhive pažljivo sastavljene od opažanja povezanih uz određeni instrument, na primjer, svemirski teleskop Hubble, Chandra X-Ray Observatory, Sloan Digital Sky Survey (SDSS) i Two Micron All Sky Survey (2MASS). Svaki ovih arhiva zanimljiv je sam po sebi i sadrži važne informacije o prirodi nebeskih tijela, ali sveobuhvatna analiza opažanja zahtijeva kombinirane podatke višestrukih instrumenata na različitim valnim duljinama. WWT nudi pristupiti raznim vremenskim i više-spektralnim studijama, astronomskim podacima i literaturi bilo kome s internetskom vezom. Uz to, podaci bi trebali biti pristupačni kako bi se što više umanjio jaz između vrhunskog istraživanja, obrazovanja i općepoznatih činjenica i predstavio u obliku koji olakšava integrativno istraživanje. Worldwide Telescope (WWT) korak je prema „demokratiziranju“ znanstvenih aktivnosti. Internet će postati, kako bi rekli astronomi, „najbolji teleskop na svijetu“ -- superračunalo na vašoj radnoj površini. Zadatak WWT-a je dvostruk:
  • Sakupljati znanstvene podatke glavnih teleskopa, promatračnica i institucija i izrađivati vremenske i više-spektralne studije raspoložive kroz jedinstveni kohezivni portal temeljen na internetu.
  • Ponovo pobuditi interes mlađih generacija za znanost kroz astronomiju i nove tehnologije koristeći virtualnu promatračnicu WWT-a. Također je ovo čudesna osnova za nastavu astronomije, znanstvenih otkrića i računalne znanosti.
Ogromne količine podataka koje stvaraju razne znanstveno-istraživačke ustanove trenutačno iznose stotine terabajtova i uskoro će se mjeriti u petabajtima. Međutim, širenje ovih informacija problematično je iz nekoliko razloga. Omogućavanjem usporedbe podataka iz raznih izvora -- svemir i tlo te radio, optički, infracrveni, valovi ostalih duljina -- WWT pruža jedinstven portal temeljen na internetu s nezapamćenim katalogom podataka za učenje o svemiru koji se razvija. Povezivanjem istih izvornih materijala koje koriste i znanstvenici na NASA-i i Caltechu u svojim istraživanjima, WWT postaje moćna „virtualna promatračnica” za znanstvenike, nastavnike i javnost. Istraživanje neba jednostavno je poput čitanja internetske stranice i pristupačno je svima s internetskom vezom. WWT također ima funkcije za istraživanje Zemlje, satelita, na primjer Mjeseca, te 360-stupanjsku panoramu stijene Half Dome u parku Yosemite i dugih mjesta.

preneseno s http://www.worldwidetelescope.org/
| 29. 5. 2008. u 00:00 sati | RSS | print | pošalji link |

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Bijela vrana