preskoči na sadržaj

Zašto djeca brkaju slovo "b" i "d" kada uče čitati?

Čak i najnapredniji mališani koji vrlo rano počnu sricati riječi i učiti čitati, najčešće imaju problema s prepoznavanjem i raspoznavanjem slova "b" i "d". Nova studija otkrila je zašto se to događa s ovim slovima koja imaju tzv. efekt ogledala.


Francuski stručnjak Stanislas Dehaene, s Nacionalnog istraživačkog instituta u Saclayju, tvrdi da se ovaj fenomen događa zato što djeca "recikliraju" u području mozga koje je odgovorno za prepoznavanje oblika

Što se događa tijekom aktivnosti čitanja i pisanja?

Događa se niz iznimno složenih procesa u kojima sudjeluje više međusobno povezanih sustava. Tako u čitanju sudjeluju vizualni dijelovi kore velikog mozga u kojima se odvija vizualno-prostorna analiza slova i njihovih kombinacija. Tu se prepoznaju nizovi simbola, obrađuju točno određenim redoslijedom, razumijevaju i pohranjuju u radnoj memoriji, koja je poput lako dostupnog skladišta gdje pohranjujemo sve ono što trenutno čitamo. Dr. Dehaene kaže da vizualni dijelovi mozga reagiraju od prvog dana života na sve slike tj. vizualne informacije iz okoline, uključujući normalne i one s efektom ogledala. No kada počnemo učiti čitati i pisati, mozak počinje "reciklirati", tj. na neki način odbacivati slike koje su odraz u ogledalu kao "iskrivljene". Do odrasle dobi, naš mozak više ne reagira na efekt ogledala, jer je naučen da su to "iskrivljene" i obrnute vizualne informacije. Kako mozak istovremeno uči tu razliku, ali i uči čitati, djeca ponekad imaju poteškoće prepoznati koji simbol, "b" ili "d" pripada kojem glasu.
 

Kako pomoći djetetu da razlikuje "b" i "d"?

Na slici možete vidjeti primjer jednostvnog crteža s brodom. Kod kuće nacrtajte na većem komadu papira ovu sliku i pokažite je djetetu. Zamolite dijete da ispred sebe ispruži ruke formirajući prstićima (palcem i kažiprstom) ove oblike: I_ i _I. Na taj način dijete oponaša orijentaciju slova "b" i slova "d". Potom zajedno izgovarajte riječ "brod" te zajedno utvrdite kako početno slovo "b" ima uspravnu crtu s lijeve strane, a slovo "d" ima crtu s desne strane. Kombinacijom gledanja slike, slušanja glasova u riječi "brod" i formiranja oblika slova te zamišljanja broda između tih slova, možda možete pomoći mališanu da napokon svlada i ovu sitnu prepreku u čudesnom procesu učenja čitanja.

 

Vijest je prenesena s portala Klinfo

| 16. 7. 2010. u 10:31 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Voda

Učenica Alisa Bureković iz Osnovne škole Fran Franković Drenova u Rijeci napisala je pjesmu na temu "Voda" i izradila je na temu proljeća plastelin na pvc tanjuru.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Bijela vrana

Jesu li djeca doista 'mala' ili odrasli samo ne shvaćaju ozbiljno? U razgovorima s neobičnom djecom, „bijelim vranama“, Mladen Kušec u svojim emisijama...

1588. - rođen Thomas Hobbes, engleski filozof u čijoj sponzajnoj...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr