prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kako nastaje časopis?

Prije nego što uronite u stranice i nove priče svoga omiljenog magazina, doznajte kako se on zapravo stvara.

„Tisuće djevojaka širom svijeta sanja upravo o poslu kakav je dobila Andrea: pomoćnica urednice jednog od najglamuroznijih modnih časopisa. Njezin novi ured izgleda kao iz bajke: dizajnerski namještaj, hrpa prekrasnih cura i fenomenalnih frajera čija savršena odjeća ocrtava njihova još savršenija tijela. No bajka ima i svoju ružnu stranu…“ tako glasi najava za vrlo uspješnu knjigu „Vrag nosi Pradu“ (prema kojoj je snimljen i istoimeni film), a koja govori o pozadinskom svijetu jednog od najpopularnijih i najpoznatijih modnih magazina na svijetu – „Vogueu!“.  

Dok neke djevojke sanjaju da se njihova fotografija pojavi u modnom prilogu nekog slavnog magazina, druge priželjkuju postati slavne i super uspješne novinarke, urednice… Za ulazak u svijet magazina, dnevnih novina i raznih tiskanih izdanja ne postoji pisani vodič, uvodni tečaj ili profesori koji će zainteresirane uputiti u taj komplicirani, kaotični i vrlo zanimljiv posao. Svaki novinar, grafički dizajner, fotograf i ostatak ekipe koji je potreban za stvaranje jednog časopisa mora pronaći sam put prema uspjehu i savršenoj formuli kako usrećiti i oduševiti svoje čitatelje.

Otprilike samo jedan od deset novih magazina koji se pojave na kiosku postaje uspješan proizvod koji čitatelji obožavaju i redovito kupuju. U današnje vrijeme uspješni i čitani magazini uglavnom su usko specijalizirana izdanja koja se obraćaju uskom krugu ljudi: tinejdžerima, ljubiteljima mode, ovisnicima o adrenalinskim sportovima, obožavateljima sporta… Ali prije nego što uopće šarene stranice dospiju do kioska pa do svojih čitatelja, potrebno je puno pisanja, planiranja, fotografiranja i uređivanja.  U tekstu opisujemo kako zapravo počinje i završava taj komplicirani proces.

1. korak: Planiranje

Prvi dio u nastanku svakog časopisa nije pretjerano kreativan (neki bi ga mogli i nazvati dosadnim), ali je svakako neophodan za pojavljivanje tiskanog izdanja na kiosku. Glavni i odgovorni urednik u suradnji s ostalim stručnjacima za prodaju i distribuciju određuje tiražu – točan broj primjeraka koji će se tiskati, trošak proizvoda, točan broj ljudi koji će raditi na projektu, vrstu tiska, vrstu papira, na kojim će se sve kioscima magazin prodavati i ostale tehničke te financijske pojedinosti.

2. korak: Osmišljavanje

Kada su riješena sva financijska i tehnička pitanja, kreće najkreativniji i najzanimljiviji dio stvaranja novog izdanja: osmišljavanje i kreiranje. Glavni urednik poziva svoj tim na veliki sastanak (koji se još naziva i kolegij) na kojem zajedničkim snagama pokušavaju osmisliti sve teme, rubrike, foto-priloge i dr. U kreativnom dijelu stvaranja magazina (ali i svih tiskanih izdanja) sudjeluju:

  • glavni urednik – donosi sve odluke, odgovara za pisani i vizualni sadržaj medija koji uređuje; mora organizirati cijeli tim, poticati suradnike na rad te organizirati sve radnje vezane uz posao stvaranja magazina; poželjno bi bilo da glavni urednik ima višegodišnje novinarsko, ali i menadžersko iskustvo
  • urednici pojedinih rubrika – npr. modni urednik, urednik ljepote, urednik psiho tema, urednik svijeta slavnih… većina uredništva organizirana je prema rubrikama te svaki urednik prati i odlučuje o svemu onome što se zbiva unutar njegove rubrike
  • novinari – najbrojniji djelatnici u svakoj redakciji; njihova je zadaća prikupljanje podataka, istraživanje, izvještavanje i pisanje svih tekstova
  • urednik fotografije – odgovara za fotografski dio magazina, prikuplja fotografije, daje foto-zadatke ostalim fotografima te prikuplja fotografije s različitih foto-servisa koji se bave prodajom profesionalnih fotografija
  • fotografi – zaduženi za sav fotografski materijal i snimanje svih događaja i elemenata koji se pojavljuju na stranicama jednog magazina
  • grafički urednici – djelatnici zaduženi za vizualni izgled i dizajn svake stranice u magazinu; posebnim programima raspoređuju i kombiniraju tekst i vizualni materijal koji prikupe urednici i novinari
  • tehnički urednici – posebnim programima provjeravaju i pripremaju novine za tisak
  • redaktori – nakon što novinar napiše tekst redaktor ga oblikuje u savršenu formu, korigira i pokušava uskladiti sve podatke i prilagoditi ga formi magazina; njegov zadatak je i da provjeri točnost svih podataka navedenih u tekstu
  • lektor – brine da se novinarima i redaktorima ne potkrade kakva gramatička ili stilska pogreška

Za sve uredničke i novinarske poslove poželjno bi bilo završiti studij novinarstva, za grafičkog urednika grafički studij, za lektora studij hrvatskog jezika… Međutim u praksi postoji jako puno stručnjaka koji su svoje znanje stekli dugogodišnjim radom u novinskim kućama te koji, bez obzira na to što nemaju odgovarajući studij, izvrsno obavljaju svoja zaduženja. 

Kada glavni urednik rasporedi sve zadatke, njegov tim se „baca na posao“.

3. korak: Stvaranje

Nakon početnog dogovora, novinari kreću na pisanje svojih tema koje im je odredio urednik pojedine rubrike ili glavni urednik. Nakon što je priča napisana, preuzima je redaktor koji je uređuje do savršenstva. Tekstu dodaje njegovu „opremu“ (naslov, nadnaslov, među naslove, istaknute rečenice…), a ako redakcija nema redaktora, onda taj posao odrađuje urednik. Još jedan pregled teksta vrši lektor u potrazi za bilo kakvom slučajno zaostalom pogreškom.

Kada je tekstualni dio uređen, u akciju kreće fotograf koji je zadužen vizualno obogatiti priču. Fotografije se katkad snimaju u specijalno uređenom foto-studiju, katkad u nekom vanjskom prostoru ili mjestu vezanom uz priču.

Ako se pak radi o snimanju modnog priloga, u cijeloj priči sudjeluje malo veći tim stručnjaka. Modni urednik osmišljava temu te prema njegovim napucima stilist odlazi u modne dućane te posuđuje različite odjevne predmete, nakit, obuću i dr. Odabrane manekenke uređuju frizeri i šminkeri te im stilist pomaže u odijevanju različitih modnih kombinacija koje je urednik osmislio za taj dan.

Sve snimljene fotografije preuzima tim zadužen za obradu fotografija. Specijalnim kompjutorskim programima fotografije se uređuju, brišu su sve nepravilnosti i tehnički se pripremaju kako bi bile spremne za slanje u tiskaru.

Kada su tekstualni i fotografski materijali spremni, na scenu nastupaju grafički dizajneri. Oni, zajedno s glavnim urednikom osmišljavaju vizualni izgled izdanja: veličinu stranice, boje, izgled slova (fonta), različite grafičke elemente… Nakon što su dogovorene sve tehničke pojedinosti, grafički urednik mora osmisliti kako će svaka stranica izgledati te kako će uklopiti tekst i fotografije. Kada je njegov kreativni dio posla završen, katkad je potrebno još nekoliko intervencija novinara, urednika i redaktora koji moraju skratiti ili produžiti tekst, tekstualno opisati svaku izabranu fotografiju na stranici i možda osmisliti neki novi naslov ili dodati koji tekstualni akcent.

Osim po tematici, časopisi se mogu podijeliti i s obzirom na učestalost izlaska na tjednike, dvotjednike, mjesečnike, godišnjake… Posljednji dan prije nego što stranice časopisa krenu u tiskaru naziva se „deadline“, odnosno zadnji rok za završavanje cijelog broja. Bez obzira na to što neki magazini izlaze samo jednom mjesečno, kaos posljednjeg dana gotovo je nemoguće izbjeći. Uvijek je potrebno još nešto popraviti, dodati, završiti ili čak napisati i fotografirati neku sasvim novu temu te tako obilježiti neki iznenadni događaj.

Potpuno završene stranice cijelog izdanja preuzima grafički tehničar koji provjerava apsolutno svaki detalj na svakoj stranici te gotove stranice šalje u tiskaru na tiskanje. Samo nekoliko sati kasnije časopis će u punom sjaju stajati na kiosku i očekivati svoje čitatelje.

I bez obzira na nove tehnologije i popularnost web portala i različitih online sadržaja, broj tiskanih primjeraka popularnih magazina iz mjeseca u mjesec raste. Iako je velik broj nekoć popularnih dnevnih izdanja i manje popularnih magazina nažalost ugašen, u svijetu popularnih magazina gotovo se ništa nije promijenilo. Čitatelji su i dalje vjerni svojim voljenim tiskovinama. Ipak, i magazini su se morali prilagoditi novim tendencijama te se, osim u klasičnom obliku na kiosku, mogu kupiti i u digitalnom obliku te čitati na različitim uređajima. Želimo im još jako dug život i puno novih čitatelja!