prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Uspon rock i pop glazbe

Prost, izopačen i razoran – takvim je bijela Amerika u početku smatrala rock'n'roll. Međutim, duboko ukorijenjena u povijest, nova se glazba pojavila da bi se održala, te nije postala tek trendom koji se olako odbacuje, što su pokazala i desetljeća koja su uslijedila.

Kao mješavina europske i afričke kulture, rock'n'roll je mogao nastati jedino u Sjedinjenim Američkim Državama. Tijekom 17. i 18. stoljeća Ameriku je napučilo mnoštvo iseljenika iz čitave Europe, koji su sa sobom donijeli svoju glazbu i glazbene instrumente. Robovi, silom dovedeni iz Afrike, također su očuvali svoju tradicionalnu glazbu, međutim isključivo u obliku pjesme i plesa, jer im je bilo zabranjeo upotrebljavati izvorna glazbala.

Tijekom sljedećih nekoliko stoljeća nastavili su se prožimati međusobni utjecaji glazbe dviju kultura i njihove mijene, usprkos svim predrasudama, prosvjedima i pokušajima njihova odvajanja – često i pod okriljem zakona. Rezultati toga bili su glazbeni pravci ragtime, jazz, western swing i blues. Naposljetku se blues, kakav je bio izvođen u južnjačkim državama, proširio na sjever i u gradove. Urbanizirani zvuk koji je nastao iz bluesa bio je rhythm and blues – preteča rock'n'rolla.

Tinejdžersko tržište

Poput jazza i bluesa, rhythm and blues bila je u suštini crnačka glazba koja je u počecima privlačila slabu pozornost bijelog stanovništva. U svakom slučaju, bilo je malo prilike čuti takvu glazbu, jer su čelni ljudi industrije nosača zvuka rhythm and blues smatrali prerazornim za masovnu prodaju.

Ipak, poslije Drugog svjetskog rata prepoznatljivom je postala nova društvena skupina – tinejdžeri. I kada su bijeli tinejdžeri, kojima je glazba njihovih roditelja bila dosadna, počeli kupovati rhythm and blues ploče u velikim količinama, nakladnici zvuka odbacili su svoje skrupule te započeli promicati crne rhythm and blues umjetnike. Do ranih pedesetih godina ovog stoljeća nosači zvuka Muddyja Watersa, Raya Charlesa, The Driftersa i ostalih rhythm and blues izvođača i zvijezda bluesa konkurirali su na top-listama “milozvučno-čistim” bijelim umjetnicima kakvi su bili Eddie Fisher, Perry Como i ostali.

Rođenje rock'n'rolla

Bilo je i bijelaca koji su počeli pjevati rhythm and blues. Jedan od njih bio je country i western pjevač Bill Haley. Snimio je dva ili tri glazbena broja koji su ranije bili hitovi drugih pjevača, a potom je 1953. objavio Crazy Man Crazy. Pjesma se pojavila na američkim top-listama i naposljetku dosegla 15. mjesto.

Sljedeće godine snimio je Thirteen Women, dok se na drugoj strani ploče pojavila pjesma pod nazivom Rock Around the Clock. Uslijedile su Shake, Rattle and Roll, Mambo Rock i Birth of the Boogie. Međutim, nije bila riječ o rođenju boogie glazbe. Dogodilo se ono o čemu je Muddy Waters pjevao, “Rhythm i blues dobili su dijete i nazvali ga rock'n'roll.

Rock Around the Clock kasnije je prikazan u filmu Blackboard Jungle. Film je postao veliki hit među američkim i britanskim tinejdžerima i prouzročio je dotad neviđene prizore u kino dvoranama, kada je mlada publika trgala sjedala da bi napravila prostora za ples u prolazima. Ploča se pojavila na top listama u Sjedinjenim Državama u svibnju 1954. te 9. srpnja postala broj jedan, da bi se na prvom mjestu zadržala sedam tjedana. Postala je jednom od najprodavanijih singl ploča u povijesti top liste: 24 tjedna među prvih 40 singlova, od čega 19 tjedana među prvih deset. Tinejdžerska publika voljela je Haleyjevu glazbu, ali je bila zaprepaštena njegovim izgledom: bio je to čovječuljak okruglih obraza u kasnim dvadesetim godinama koji je začešljavao kosu prema naprijed u smiješan uvojak na čelu. No, nastavili su kupovati njegove ploče.

Godine 1957. Haley je postao prvi rock glazbenik iz Sjedinjenih Država na turneji po Velikoj Britaniji. Po njegovu dolasku u London obožavatelji su ga opsjedali ne puštajući ga čitavih 20 minuta, a njihovo ponašanje na prvom koncertu u dvorani Dominion Theatre bilo je tako neobuzdano da su neki članovi Parlamenta zahtijevali zabranu rock'n'rolla. Haleyeva karijera naposljetku je počela blijedjeti. Njegove ploče nisu se probijale na top-liste, međutim do kraja života, 1981. godine, prodao je više od 60 milijuna ploča i postao jednom od neospornih zvijezda rock glazbe.

Rock klasici

Ostali velikani ranih dana rock'n'rolla bili su: Little Richard, koji se pojavio s  Haleyem u Rock Around the Clock; Fats Domino, rhythm and blues umjetnik koji je započeo karijeru kao tzv. honky-tonk pijanist u jeftinim lokalima s igrama na sreću i plesom u New Orleansu, s tjednom zaradom od tri dolara; Jerry Lee Lewis, čiji su roditelji založili svoju kuću kako bi kupili pijanino za svog nadarenog šesnaestogodišnjeg sina. Sedam godina kasnije on i njegov otac prodavali su jaja kako bi pokrili troškove puta u Memphis, gdje je Lewis snimio Whole Lotta Shakin' Goin' On. U današnje vrijeme smatrana klasikom rock glazbe, pjesma je bila zabranjena na većini američkih radiopostaja zbog svoje vulgarnosti!

“Vulgarnost” je riječ kojom su označavali i mladića koji je svoju prvu demo-ploču u Memphisu snimio godinu prije nego što je Bill Haley snimio svoj Rock Around the Clock. U novinskim naslovima pojavio se tri godine kasnije, u ožujku 1956., kada se na top-listama pojavio Heartbreak Hotel. Sljedećeg mjeseca 40 milijuna Amerikanaca imalo ga je prilike čuti i vidjeti na televiziji. Mladi su ga Amerikanci voljeli. Među primjedbama koje su mu upućivali stariji naraštaji moglo se čuti da je “prost i izopačen”, “zavijajuća seljačina”, “hodajuća sramota ljudskog roda”, “manijak s masnom kosom, prljavim pjesmama i bez ikakave budućnosti”, te “prijetnja američkoj mladeži”. Bio je to Elvis Presley.

Elvis je prerastao u neospornog kralja rock'n'rolla. Njegovi hitovi uključivali su mnogo pjesama koje su danas klasika rock'n'rolla. Bili su to Jailhouse Rock, Hound Dog i All Shook Up, kao i balade Love Me Tender i Can't Help Falling in Love. Ljudi su hrlili u kino dvorane da bi vidjeli njegove filmove. Kada je 1977. godine Elvis umro, milijunima ljudi koji su tijekom pedesetih i šezdesetih godina bili tinejdžeri, te njihovoj djeci, činilo se da je velika era rock'n'rolla završila.

U ranim godinama rock'n'roll scenom s obiju strana Atlantika dominirali su američki pjevači i sastavi. Iako su na top listama u Velikoj Britaniji svoje hitove imali Tommy Steele, Cliff Richard, Marty Wilde i drugi, britanski glazbenici nisu imali previše uspjeha u Sjedinjenim Državama gdje su se za priželjkivano prvo mjesto na top listama natjecale zvijezde kao što su bili Buddy Holly, Eddie Cochrane, Ray Charles, Gene Vincent, The Everly Brothers, Sam Cooke, Danny and the Juniors, Brenda Lee i ostali brojni izvođači.

Novi zvuci

Ranih šezdesetih, kada je Chubby Checker uputio opći poziv na ples svojim brojevima The Twist i Let's Twist Again, nova je senzacija preplavila svijet rocka s obje strane Atlantika.

Otprilike u isto vrijeme, iz Detroita – metropole američke automobilske industrije – stiže novi zvuk. Nazvan je “Motown”. Popularnost stječu The Supremes, The Temptations, Marvin Gaye, The Miracles, Mary Wells i Little Stevie Wonder. Diana Ross, iz sastava The Supremes i Stevie Wonder postaju kasnije velikani glazbene industrije.

Britanski rock

Tek nešto više od dva tjedna nakon izlaska prvog singla sastava The Supremes, Buttered Popcorn, u Sjedinjenim Državama, četvorica su se mladića – John, Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Pete Best nazvali The Beatles i ishodovali angažman kao redoviti izvođači u Cavern Clubu u Liverpoolu.

Godinu dana kasnije, nakon što je je Besta na bubnjevima zamijenio Ringo Starr, sastav je snimio Love Me Do koji se na top listama pojavio u listopadu. Uslijedili su Please, Please Me, She Loves You, I Want to Hold Your Hand i niz ostalih hitova popularnih u Sjedinjenim Državama i Velikoj Britaniji.

Kada su u veljači 1964. odletjeli u New York, legendarnu četvorku (the Fab Four) pozdravile su tisuće vrištećih obožavateljica. Dominirali su šezdesetim godinama i postali najuspješnijim sastavom svih vremena, s preko milijardu prodanih ploča i kazeta.

Prema utjecajnom rock listu Rolling Stone, u zvuku The Beatlesa osjećao se: “Chuck Berry i Little Richard, Elvis i rockabilly, slaganje glasova doo-wopa, The Everly Brothers i The Beach Boys, Buddy Hollyjeva romantika i Phil Spectorov ženski pop”.

The Beatles su bili predvodnici niza liverpulskih zvijezda, uključujući glazbenike kao što su Gerry and the Pacemakers, Freddy and The Dreamers, Billy J. Kramer and The Dakotas i Cilla Black. Britanska rock glazba nadmoćno je vladala, predvođena sastavima The Rolling Stones, The Yardbirds, The Hollies, The Searchers, The Kinks i brojnim drugim, koji su objavljivali pjesmu za pjesmom i postizali hitove na top listama s obje strane Atlantika.

Kraj ere

Članovi grupe The Beatles razišli su se 1970. godine i nastavili odvojene karijere. Svi su objavili uspješne albume, no unatoč različitim glasinama u javnosti nikada se više nisu zajedno pojavili. John Lennon poginuo je kao žrtva atentata u New Yorku 1980. I kao što je tri godine ranije Presleyeva smrt označila kraj ere jedne generacije, tako je i Lennonova smrt prouzročila istovjetne osjećaje kod brojnih pripadnika iste te generacije te mlađih naraštaja.

Dio tajne ogromnog uspjeha The Beatlesa krije se u činjenici da su se svidjeli roditeljima koji su uživali u romantičnim baladama što ih je grupa izvodila zajedno s glasnijim i žešćim brojevima uz koje su se drmala njihova djeca.

Jedan od glasovitih britanskih rock sastava, suvremenici The Beatlesa ali manje privlačni roditeljima, bili su The Rolling Stones. Nastupajući više od 30 godina nakon svog osnutka 1962. godine, The Stones i njihov hrapavi i prodorni zvuk postali su utjelovljenjem rock'n'rolla za milijune tinejdžera. Tako je bilo i s glazbom sastava The Who, kojeg su 1962. godine osnovali Roger Daltrey, Pete Townsend i John Entwistle. Njihovo nasilno ponašanje na sceni i izvan nje jamčilo je definitivno protivljenje roditelja.

Danas većina rock sastava koristi dvije električne gitare, bas gitaru, bubnjeve, često klavijature, a ponekad i duhački instrument kao što je saksofon. Nove, visoko razvijene tehnike snimanja i uporaba elektronike omogućuju današnjim sastavima postizanje širokog raspona zvuka i efekata na njihovim nosačima zvuka i koncertima. The Beatles su među prvima primjenjivali takve tehnike.

Progresivni rock

Složenije vrste rock glazbe namijenjene prije slušanju negoli plesu često se nazivaju progresivnim rockom. Pink Floyd, Genesis i ostali progresivni rock sastavi snimili su glazbu koja se odlikuje sjajnom izvedbom, često žestokom i obično vrlo dramatičnom, a njihovi su javni nastupi i koncerti uživo postali spektakularne priredbe s visoko razvijenim sustavima ozvučenja i osvjetljenja.

Drugačiji sastavi, kao što su bili Cream, priklonili su se manje složenoj glazbi, iskorištavajući glazbeni talent instrumentalista u glasnim i dugim improvizacijama. Ovo je dovelo do stila koji je u rock glazbi poznat kao Heavy Metal, u kojem je obično dominirala električna gitara, kao što se može čuti u glazbi sastava Led Zeppelin.

Punk

Još jedan izdanak rocka bio je punk – jednostavniji i izravniji od ostalih vrsta te glazbe, ali jednako glasan. Svojom ogromnom popularnošću među tinejdžerima istakli su se punk sastavi The Clash i The Sex Pistols. Nije potrebno naglašavati da su bili silno neomiljeni među roditeljima.

Neki od pionira rock'n'rolla danas više nisu među živima. Brojne grupe i sastavi koji su etablirali nove trendove već su odavno prestali postojati, no njihova glazba živi u njihovim snimljenim materijalima. Nastavljajući sa stvaranjem novih zvijezda i novih zvukova, rock'n'roll je jedan od osnovnih čimbenika današnje popularne glazbe.

Pop glazba bez određenog vlastitog stila upotrebljava ostale glazbene stilove, kao što su soul, folk, country i western, kako bi polučila što je moguće širi krug slušatelja.

Pop i rock sastavi i samostalni izvođači dolaze i odlaze. Brojni su se iskazali tek jednokratnim uspjehom, dok su mnogi drugi postali poznatim imenima, što su i danas, ostvarivši dugogodišnje karijere.
 

 

Tekst je izvorno objavljen u 1. broju časopisa Drvo znanja i nije ga dopušteno prenositi.