prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Junaci na različite načine oslikavaju svijet – pilot projekt (Role models)

Glavni je cilj projekta“ Uzori za učenike s teškoćama u razvoju“ (Role models) razvoj samopouzdanja i samopoštovanja učenika mlađe osnovnoškolske dobi, zbirkom priča s kojima se mogu identificirati, poticanje inkluzije i prihvaćanja različitosti unutar razreda i škola i razvijanje ključnih kompetencija i temeljnih vještina (pismenost i digitalne vještine).

Sudjelovanjem u projektu pilot testiranja inkluzivnih obrazovnih materijala za učenike s teškoćama u razvoju OŠ Siniše Glavaševića u Vukovaru surađivala je s Osnovnom školom Josipa Matoša u Vukovaru za učenike s teškoćama u razvoju u Vukovarsko – srijemskoj županiji koja organizira odgojno-obrazovni rad s učenicima s lakim, umjerenim i težim intelektualnim teškoćama kao i poremećajem iz spektra autizma u pilot testiranju zbirke kratkih priča u formatu e-knjige i alata za učitelje.

Trajanje aktivnosti: 2 sata

Svaki učenik dobije papirić na koji piše odgovor na pitanje: Koji je tvoj omiljeni sport?

Učenici zatim šeću po razredu držeći ispred sebe svoj papirić, tako da je vidljiv ostalima, i traže druge učenike s istim odgovorima. Pridružuju se toj grupi. Kad se učenici pridružili određenoj grupi, postavljamo sljedeća pitanja svakoj grupi: Zbog čega ste izabrali baš taj odgovor? Jeste li s nekim u razredu otkrili sličnost koja vas iznenađuje? Zbog čega? Što ste naučili o drugim učenicima? Što mislite o grupama koje su izabrale drugačije odgovore (drugačije se grupirali)? Što mislite koja je grupa najbolja? (Razgovor voditi prema zaključku da je svatko od nas drugačiji i ima pravo na svoje izbore te da djeca koja pripadaju različitim grupama imaju više sličnosti nego razlika. Ponovite još jednom prethodnu aktivnost s različitim zadatkom kako biste vidjeli jesu li se drugačije grupirali i što sada misle o svemu. Ponovite još jednom prethodna pitanja.

Primjer zadatka: Napiši omiljeni broj između 15 i 20, omiljeni crtani film, komediju, seriju,  ime svojeg superheroja.

Zatim najavite učenicima da ćete danas razgovarati o prihvaćanju različitosti.

Kratki opis aktivnosti: Tko je superheroj? Što znači biti superheroj? Pokušajte započeti raspravu sa svojim razredom. Koristite kartice za poticanje razgovora.

Tko su predstavljeni ljudi? Jesu li heroji? Superjunaci? Zašto? Zašto ne?

Upute i opis aktivnosti:

Korak 1: Spojite se u parove!

Korak 2: Pogledajte kartice i razgovarajte sa svojim parom. Pokušajte odgovoriti na pitanja navedena u opisu.

 Dodatno:

Također možete pokušati stvoriti vlastite kartice koje prikazuju superjunake današnjice!

Također možete koristiti pitanja navedena ispod.

Uvod – otvorite raspravu o superjunacima – tko je za vas superheroj? Pokažite svom razredu da superheroj može biti ili izmišljeni lik s plaštom, ali da postoje i superjunaci u svakodnevnom životu vaših učenika. Svatko može biti superheroj u svom svakodnevnom životu, na primjer kada rješava svakodnevne probleme, odlazi liječniku, pomaže roditeljima kod kuće ili se nosi sa svojim emocijama. Objasnite da se ove aktivnosti mogu promatrati i kao superakcije – ovaj način gledanja i tumačenja superheroja može im pomoći da  se više povežu s likovima predstavljenim na primjeru priča, a također im može pomoći da na otvoreniji i kreativniji način razmisle o konceptu superheroja.
Također možete predstaviti slučajeve / primjere lošeg ponašanja kako biste naglasili da je često loše ponašanje samo način suočavanja s emocijama ili teškim, nepoznatim situacijama. Također možete razmišljati o tome kako riješiti ovo ponašanje kako biste riješili problem – ne zaboravite se uvijek pozabaviti  ponašanjem, a ne osobom (ponašanje je loše, a ne osoba). Također možete govoriti o pretvaranju lošeg ponašanja u dobro kako biste podsjetili svoje učenike da ih loše ponašanje ne čini lošim ljudima i još uvijek mogu biti superheroji ako poboljšaju svoje ponašanje (također možete razgovarati o načinima za to, na primjer razgovorom, učenjem kako se bolje nositi s vlastitim emocijama,  itd.).

Igra mašte, vokalne ekspresije, imitacije,

Učenici sjede u krugu. Učenik A izgovori jednostavnu rečenicu, npr: “Ja volim ići u školu”, upućenu djedetu B treba imitirati dijete A i ponoviti rečenicu, na isti način, a zatim pozvati učenika C i izgovoriti istu rečenicu, ali sada na drugi način, na primjer ljutito. Učenik C oponaša učenika B, a zatim poziva učenika D i na sasvim drugačiji način izgovara rečenicu, npr. Pospano. Igra se nastavlja do kraja kruga, a možemo je ponoviti s drugom rečenicom.

Prijedlozi emocija kojima učenici mogu obojiti rečenicu: stidljivo, ljutito, u povjerenju, tajanstveno, iznenađeno, sumnjičavo, nervozno, zbunjeno, veselo, vrlo veselo, bijesno, uplašeno, dosadno, s gađenjem, nestašno, oštroumno, šokirano, umorno, oprezno, razmaženo, šaljivo, plačljivo, histerično, sigurno, samouvjereno, neposlušno, zabrinuto, brižno i bolno.

Koristite ove kartice kako biste započeli raspravu i doznali o čemu vaši učenici žele razgovarati u svojim pričama.

Upute i opis aktivnosti:

Korak 1: Pripremite kartice za poticanje razgovora. Kartice mogu predstaviti ili superjunake –na ovaj način lako možete započeti raspravu evocirajući “klasičnu” definiciju heroja, ili bilo koju drugu osobu.

Korak 2: Usmjerite raspravu prema svakodnevnim herojima ili učenici sami mogu predstaviti djecu koja se bave svakodnevnim aktivnostima, a zatim usmjerite raspravu prema široj definiciji superheroja.

Opcija: Također možete pripremiti dvije kartice, jednu s “klasičnim” superjunacima i jednu sa svakodnevnim, izrezati ih, dati svojim učenicima, a zatim ih zamoliti da razgovaraju o definiciji superheroja koju imaju u odnosu na onu prikazanu na slici koja im je dana.

Napomena: gore navedeno je samo prijedlog. Na kartice možete staviti tekst ili slike, ovisno o tome što mislite da će biti poticajnije za vaše učenike.

Potencijalna pitanja:

  • Što nekoga čini herojem? Možete li se sjetiti nekih primjera?
  • Moraju li superjunaci nositi plašteve? Zašto misliš da neki superjunaci nose plašteve?
  • Možete li se sjetiti bilo kojeg superjunaka u stvarnom životu? Što ih čini herojima?
  • Misliš li da i ti možeš biti heroj? Kakve stvari možeš učiniti da budeš heroj?
  • Koje su neke osobine koje heroji često imaju? Kako možemo razviti te kvalitete u sebi?
  • Može li osoba s invaliditetom biti heroj? Zašto ili zašto ne? Možete li se sjetiti nekih primjera?
  • Misliš li da te invaliditet čini superherojem? Zašto ili zašto ne? Koje supermoći misliš da imaš?
  • Mogu li vrhunski heroji biti obični ljudi bez posebnih moći? Možete li se sjetiti nekih primjera?
  • Kakve postupke ili ponašanja mislite da nekoga čine superherojem u svakodnevnom životu?
  • Koje su vrste lošeg ponašanja zbog kojih čovjek nije superheroj? Kako se možemo boriti protiv takvog ponašanja? Da li se ponekad loše ponašaš? Zašto?
  • Što mislite kako nas superjunaci mogu nadahnuti da budemo bolji ljudi? Možete li dati neke primjere kako su vas superjunaci inspirirali?

Možete izmijeniti ili dodati i neka druga pitanja. Da biste potaknuli raspravu, možete koristiti kockice ili neko drugo sredstvo.

Završni dio: Zamolite učenike da se sjete nekog učenika iz škole koji se po nečemu bitno razlikuje od njih i neka mu do sljedećeg susreta upute neku pozitivnu poruku. Kako je to izgledalo, možete vidjeti na http://os-sinise-glavasevica-vu.skole.hr/.