prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Međunarodni dan svjetlosti

Učenici 5. c i 7. c razreda iz Osnovne škole Petra Preradovića Zadar, zajedno s razrednicama Anitom Šimac i Renatom Cvetkoski obilježili su ovaj dan raznim aktivnostima. Najzanimljiviji je svakako bio istraživački projekt o svjetlosnom onečišćenju.

Međunarodni dan svjetlosti, koji se obilježava 16. svibnja svake godine, slavi ulogu svjetlosti u znanosti, kulturi i umjetnosti, obrazovanju i održivom razvoju, kao i u različitim područjima kao što su medicina, komunikacija i energija. 

Poučavanje učenika mjerenju svjetlosnog onečišćenja odličan je način da im se pomogne u razumijevanju utjecaja umjetnog svjetla na okoliš i ljudsko zdravlje. Organiziranje edukacija i radionica te podučavanje učenika osnovnim konceptima svjetlosnog onečišćenja, poput onoga što je i kako utječe na okoliš i u čemu je problem. Pomaže im da shvate zašto je svjetlosno onečišćenje danas jedan od većih izazova u rješavanju problema onečišćenja okoliša.

Svjetlosno onečišćenje sve je veća briga za moderni svijet i ima značajan utjecaj na naš okoliš, ljudsko zdravlje i divlje životinje. Definira se kao prekomjerno ili pogrešno usmjereno umjetno svjetlo koje ometa prirodnu tamu noćnog neba. Izvori svjetlosnog onečišćenja uključuju uličnu rasvjetu, reklamne ploče, svjetla automobila, zgrade i druge izvore koje je napravio čovjek.

Učenici su dobili zadatak istražiti učinak svjetlosnog onečišćenja na naš planet. Prikupljali su informacije o različitim vrstama svjetlosnog onečišćenja, poput nebeskog sjaja ili Skyglow, svjetlosnog prijelaza te utjecaja odsjaja. Skyglow je osvjetljenost prenaseljenih područja noćnog neba, dok je odsjaj pretjerana svjetlina koja uzrokuje nelagodu i smanjuje vidljivost. S druge strane, svjetlosni prijelaz je neželjeno svjetlo koje ulazi u naše domove i remeti naše obrasce spavanja.

Svjetlosno onečišćenje može imati negativne učinke na životinje i biljke, narušavajući njihovo prirodno okruženje i ponašanje. Primjerice, morske kornjače mogu postati dezorijentirane zbog jakih svjetala i mogu zalutati na obalu umjesto prema oceanu. Na ptice također može utjecati svjetlosno onečišćenje, pri čemu neke vrste lete u zgrade zbog privlačne snage umjetnog svjetla. Osim toga, svjetlosno onečišćenje može uzrokovati smanjenje broja insekata, što ima negativan učinak na cijeli hranidbeni lanac u svim razinama.

Utjecaj svjetlosnog onečišćenja na zdravlje također je zabrinjavajući. Izloženost umjetnom svjetlu noću može poremetiti ljudski bioritam, što dovodi do poremećaja spavanja, depresije i drugih zdravstvenih problema. Štoviše, svjetlosno onečišćenje povezano je s povećanim rizikom od raka, osobito raka dojke i prostate.

Istražili su neka rješenja za svjetlosno onečišćenje, kao što je upotreba učinkovitih tehnologija rasvjete, provedba propisa o rasvjeti i promicanje odgovorne prakse rasvjete. Učenici su otkrili da svi mogu pridonijeti smanjenju svjetlosnog onečišćenja jednostavnim gašenjem nepotrebnih svjetala i odabirom vanjskih rasvjetnih tijela koja su dizajnirana da minimaliziraju svjetlosno onečišćenje.

Postoji nekoliko alata koji se mogu koristiti za mjerenje svjetlosnog onečišćenja, kao što su svjetlomjeri, aplikacije za pametne telefone i teleskopi. Upotrebljavajući svjetlomjere učenici su u grupama mjerili intenzitet svjetla na različitim mjestima unutar škole. 

U budućnosti planiraju dublje istražiti ovo područje te predlažu sljedeće:

  • Praktični pokusi: Provedba pokusa koji učenicima omogućuju mjerenje razine svjetlosnog onečišćenja u vlastitom okolišu. Na primjer, mogu mjeriti količinu svjetlosti koju emitiraju ulične rasvjete ili drugi izvori umjetne svjetlosti u njihovoj školi ili domu.
  • Promatranje i prikupljanje podataka: Poticanje učenika da promatraju noćno nebo i zabilježe svoja opažanja svjetlosnog onečišćenja, koja mogu koristiti za izradu karte svjetlosnog onečišćenja u svojoj lokalnoj zajednici.
  • Analiza podataka: Nakon što su podaci prikupljeni, pokazati učenicima kako analizirati i interpretirati podatke. To može uključivati ​​korištenje grafikona i dijagrama za prikaz razine svjetlosnog onečišćenja u različitim područjima.
  • Rasprava o rješenjima: Nakon što su učenici razumjeli problem i kako ga riješiti, potaknuti ih da razgovaraju o ostalim mogućim rješenjima za smanjenje svjetlosnog onečišćenja. To može uključivati ​​ideje poput korištenja energetski učinkovite rasvjete, gašenja nepotrebnih svjetala ili stvaranja propisa o rasvjeti u njihovoj lokalnoj zajednici.

Poučavanje učenika mjerenju svjetlosnog onečišćenja može biti zanimljiv i edukativan način podizanja svijesti o utjecaju umjetnog svjetla na okoliš i ljudsko zdravlje. Pružajući praktične alate i potičući učenike da prikupljaju i analiziraju podatke, možemo im pomoći da razviju dublje razumijevanje ovog važnog pitanja uključujući vlastito kritičko mišljenje.

Ovaj projekt o svjetlosnom onečišćenju istaknuo je važnost očuvanja prirodne tame noćnog neba. Podizanjem svijesti o utjecajima svjetlosnog onečišćenja i primjenom učinkovitih rješenja možemo smanjiti negativne učinke na naš okoliš, zdravlje ljudi i životinjski svijet.