prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

130 godina Centra „Vinko Bek“: od brajice do umjetne inteligencije

Centar za odgoj i obrazovanje “Vinko Bek”, ustanova za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju djece, mladih i odraslih osoba s oštećenjem vida obilježava ove godine 130 godina postojanja. U vrijeme kada ga je osnovao prvi hrvatski tiflopedagog, po kojem Centar nosi ime, bio je jedina ustanova za obrazovanje slijepih u ovom dijelu Europe.

Tragom osnivača Centra korača i profesor povijesti Mirko Milak koji ondje radi od 2018. godine a zbog posla je naučio i brajicu. Ipak reći će da ne čita dodirom već očima.

Uza sve što radi za i s korisnicima Centra nastava mu je gotovo pa hobi. Netko će reći da je nestvarni entuzijast, čovjek vesela duha, razigran poput svojih učenika.

Mirko je oduševio sudionike CARNET-ove konferencije CUC u travnju ove godine kada je formatu prezentacije PechaKucha UI: od koncepta do primjene – 400 sekundi do inspiracije predstavio način na koji u Centru “Vinko Bek” provode CARNET-ov projekt BrAIn. Bio je to jedan kratki pogled u mogućnosti koje umjetna inteligencija omogućava slijepima i slabovidnima. Ipak, toliko poseban da nije mogao proći nezamijećeno.

Ugostio nas je Mirko u studiju Centra Vino Bek smještenom u Kušlanovoj 59a u Zagrebu u kojem Bek Vokali neumorno rade. Riječ je multimedijskoj grupi centra koja postoji od 2022. godine, a nastala je tijekom pandemije Covida, kada je bilo potrebno osmisliti odgovarajuće materijale za korisnike.

–             Trebali smo se prebaciti na zvučne zapise jer je tako najjednostavnije. Od opreme nije postojalo ništa, pa sam kod kuće počeo snimati lekcije povijesti – započet će Mirko.

Na CARNET-ovu konferenciju s učenicima

Zahvaljujući Turskoj agenciji za suradnju i koordinaciju (TIKA) opremili su multimedijski studio u Centru.  Dobili su miksetu, zvučne panele, mikrofone i računalo.

–             Nakon opremanja studija počeo sam se više angažirati oko studija i multimedije. Od CARNET-a smo dobili grafičke tablete te studijske setove za snimanje kroz projekt e-Škole. Počeo sam se javljati na natječaje Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih za poticanje izvannastavnih aktivnosti kroz novinarsku grupu pa smo kupili kameru i  počeli raditi video podcast, a zatim smo kupili i novu miksetu. Javljao sam se i na natječaje HAVC-a koji potiču snimanje školskih filmskih družina – počinje multimedijsku priču Centra Mirko te nastavlja:

Snimili smo tako prvi film „Ljeto u šumi“. Nastao je u sklopu projekta koje je financijski sredstvima potpomoglo Ministarstvo znanosti, obrazovanja I mladih “Izvidi svoje mogućnosti“.  Potom smo snimili i drugi film „Denijevi prsti“ s kojim smo bili pozvani u Karlovac na 30. Filmsku reviju mladeži. Snimili smo i tri radijske drame te 130 podcasta. U studiju su snimane i audio knjige za osnovne škole. Sve što se radilo bilo je s ciljem povećanja vidljivosti djece.

Od svega u čemu su sudjelovali kao najveći uspjeh istaknut će sudjelovanje s učenicima na CARNET-ovoj konferenciji CUC s učenicima.

S posebnim ponosom Mirko priča o podcastu DUB – Događaji u Beku – koji broji već 130 epizoda u kojima su ugostili i poznate osobe iz javnog života. Gostovao im je u podcastu i predsjednik turskog parlamenta!

Izdvojit će potom podcast s bandom Brkovi, a koji su na velikoj proslavi 20 godina postojanja ugostili prvog voditelja podcasta DUB – Marka!

Naime, Marko ne krasi samo vizuale Bek Vokala, već je poslužio i kao model za posebnu nagradu Centra koja se dodjeljuje promicateljima njihove zajednice. Marko je ovjekovječen 3d printerom ispred kojeg se nalaze razne i raznobojne verzije statue/nagrade. Uz 3d printer prostorija je puna zanimljivih uređaja koji su svoje mjesto ovdje našli zahvaljujući raznim projektima. Ondje je i ZY-Fuse Heater za kojeg će Mirko reći da je pećnica, a zahvaljujući kojemu može prilagoditi povijesne karte svojim učenicima.

Interesi učenika se mijenjaju

Entuzijastično će ovaj učitelj pokazivati materijale koje je pripremio i prilagodio učenicima kako bi što bolje svladali gradivo. Tako smo imali prilike saznati, vidjeti ali i opipati karte koje je izradio za potrebe nastave o Domovinskom ratu.

Ipak, interesi su se promijenili nakon te prve generacije djece. Sada se rade drugačiji sadržaji poput „Jelovnika s Lovrom“, podcasti o Formuli 1 s Jurićem te se snima se dosta vlogova.

–  Ako korisnik pokaže interes za nešto i to je realno za ostvariti pokušamo to provesti kroz aktivnost jer im se ne pruža previše prilika. Tako smo kontaktirali Dinamo jer rade audiodeskripciju nogometnih utakmica pa su nam omogućili da naš Antonio Jurić bude stručni sukomentator na prvoj finalnoj utakmici Hrvatskog nogometnog kupa između Dinama i Rijeke.

Trenutno je na smještaju u Centru 16 učenika. Mirko će istaknuti da s korisnicima idu u kazalište, kino, muzeje te utakmice. Ipak, otkriva da je u zadnje je vrijeme sve više korisnika s pridruženim poteškoćama.

Posljednjih godina primjetan je porast broja učenika s višestrukim teškoćama u razvoju, što odražava širi društveni trend inkluzije u obrazovanju. To je pozitivan pomak u integraciji učenika jer oni koji mogu samostalno pohađati nastavu uspješno se uključuju u sustav  obrazovanja u lokalnim sredinama uz praćenje Centra “Vinko Bek”. Dok u Zagrebu, Centar pruža podršku onima kojima je potrebna sveobuhvatnija pomoć.

Centar ima osnovnu i srednju školu u kojoj se učenici školuju za redovna zanimanja:

Učenici nakon završetka redovnog srednje školskog školovanja polažu državnu maturu i upisuje fakultete, a u zadnje vrijeme je to smjer fizioterapije, koji ih posebno zanima, a ako ne upišu fakultet često idu na tečajeve kako bi poboljšali svoju zapošljivost.

Velik problem s kojim se suočavaju je i stigmatizacija.

Učenici se ne žele prikazati kao drugačiji i onda se svim silama bore da budu jednaki kao svoji vršnjaci što je razumljivo – potvrdit će Mirko.

U Kušlanovoj se tiskaju udžbenici i materijali za učenike s oštećenjem vida te se prilagođavaju različitim formatima – brajični, uvećani, digitalni i taktilni. Potrebni su mjeseci da se izradi udžbenik.

Uz UI olakšati korisnicima pristup infromacijama

U Centru su uključeni i u CARNET-ov projekt BrAIn.

S umjetnom inteligencijom radimo specifične zadatke koji olakšavaju pristup informacijama osobama oštećena vida. Posebno pazimo da rezultati budu jasni, razumljivi i praktični za svakodnevnu upotrebu u obrazovnom okruženju. Naša “specijalizacija” je poboljšanje zvuka i snimanje kvalitetnih zvučnih zapisa prilagođenih korisnicima. Iako se mnogi alati naplaćuju, uvijek se nekako snađemo i pronalazimo rješenja koja nam omogućuju visoku razinu kvalitete zvuka. 

Zanimljivo je i da su u sklopu CARNET-ovog projekta BrAIn ugostili učenike iz Gimnazije “Matija Mesić” iz Slavonskog Broda koji također sudjeluju u istom projektu. Učenici, polaznici fakultativne nastave Umjetna Inteligencija: od koncepta do primjene, zajedno s nastavnicom Tajanom Suchy, dobili su uvid koliko tehnologija može pomoći ljudima s oštećenjem vida u svakodnevnom životu.

U Centru projektu BrAIn se pristupa drugačije nego u ostalim škola. Naglasak je na primjeni UI kod slijepih i slabovidnih. Oni koriste najnovije pristupe, umjetnu inteligenciju i prilagođavaju nastavne materijale prema specifičnim potrebama svojih korisnika. Gosti su se mogli uvjeriti koliko “normalna” tehnologija postaje asistivna.

Učenici su uvidjeli kako tipična slijepa osoba provodi dan u školi, upoznali su se s pametnim naočalama te kako se radi s Brailleovim Note Touchem. Vidjeli su koje mogućnosti umjetna inteligencija pruža slijepim i slabovidnim osobama, te koje aplikacije u Centru najviše koriste.

Ljudi obično prihvate stvari takve kakve jesu, ali ne i Mirko. On će uvijek pokušati pronaći način za sve što njegovim učenicima i korisnicima Centra treba ne tražeći opravdanje u sustavu i ograničenjima.

Neću čekati da mi netko nešto da, ja ću napraviti što mi treba – zaključit će Mirko.