Cilj mobilnosti bio je istražiti i primijeniti inovativne metode poučavanja koje podržavaju mentalno zdravlje, emocionalnu dobrobit i kreativnost učenika. Željela sam razviti životne vještine poput empatije, suradnje, kritičkog mišljenja i komunikacije te unaprijediti vlastite digitalne kompetencije kroz primjenu IKT alata u obrazovanju.
Upoznavanje škole i sustava obrazovanja
Koordinatorica Erasmus projekata škole domaćina, Marta Ruiz, srdačno nas je dočekala i upoznala s organizacijom rada škole. CEIP Concepción Arenal obuhvaća vrtić i osnovnu školu koje pohađa oko 200 djece. Nastava traje od 9 do 14 sati, dok su poslije toga dostupne brojne izvannastavne aktivnosti do 17 sati.
U školi radi 18 učitelja i 4 odgojitelja. Zanimljivo je da ravnatelji u Španjolskoj i sami sudjeluju u nastavi – ravnatelj škole, Sergi Andreu, ujedno je učitelj glazbene kulture.
Obvezni školski predmeti su: matematika, španjolski, valencijski (katalonski), engleski, društvene i prirodne znanosti, tjelesni odgoj, glazbena i likovna kultura te informatika. Do prošle godine učenici su imali i predmet šah, što pokazuje važnost razvoja logičkog mišljenja.
Marta nam je otkrila da škola ima velik broj učenika migrantskog porijekla, osobito iz Maroka i Južne Amerike te brojne učenike s teškoćama u razvoju, posebno s poremećajem iz spektra autizma. Samo jedno dijete ima asistenta, što svjedoči o izazovima inkluzivnog obrazovanja u Španjolskoj.
Promatranje nastave i inovativne metode rada
Prvog dana promatrali smo nastavu u petom razredu, organiziranu po stanicama za učenje (learning stations). Učenici su bili podijeljeni u skupine koje su se kretale između stanica s jezičnim i matematičkim zadacima. Aktivnosti su bile dinamične, zabavne i poticale su suradnju, rješavanje problema i kritičko razmišljanje.
Na jednoj stanici učenici su rješavali zadatke riječima, na drugoj brojčane zadatke, a na trećoj i četvrtoj igrali edukativne igre poput memori kartica s antonimima i sinonimima. Učitelji su koristili kotač pokreta, što je dodavalo element fizičke aktivnosti i zabave.
Ovaj pristup učenju potiče interdisciplinarnost i timski rad. Učitelji sami izrađuju materijale, često koriste Canvu i dijele ideje putem interneta. Neki, poput Marte i Tonija, učestalo koriste i ChatGPT za osmišljavanje edukativnih igara. Planiram u svom radu primijeniti ovaj model – posebice na radionicama mentalnog zdravlja, gdje ću osmisliti stanice za opuštanje, disanje i osjetilno osvještavanje.
Inkluzivno obrazovanje i digitalne tehnologije
Drugog dana promatrali smo rad u vrtiću. Djeca su kroz igru koristila prirodne materijale – lišće, kamenčiće i grančice – što potiče kreativnost i povezanost s prirodom. U šestom razredu matematike upoznali smo Innovamat, suvremeni digitalni sustav koji kombinira manipulativne materijale, istraživačko učenje i tablete.
Kasnije smo razgovarali s članovima obrazovnog tima za podršku, koji uključuje pedagoga, logopede i edukacijske rehabilitatore. Učenici s teškoćama integrirani su u razrede, a inkluzivno igralište omogućuje im zajedničku igru. Škola nema klasično školsko zvono, a učenici na odmoru slobodno biraju aktivnosti u inkluzivnim kutcima: za glazbu, sport, čitanje ili gradnju.
Multikulturalnost i kreativne aktivnosti
Trećeg dana prisustvovali smo satima jezika u prvim razredima gdje su učenici učili pomoću znakova i piktograma preuzetih s portala Arasaac. Gledali smo i nastavu stvaranja priča uz story cubes – kockice koje potiču maštu i razvijaju jezične vještine.
Na satu multikulturalnosti u šestom razredu učenici su učili o različitim zemljama, uključujući Hrvatsku, i igrali kvizove te zabavne igre koje su izradili učitelji. Ova iskustva potaknula su me da i sama izradim slične igre za međunarodne projekte.
Glazba, inkluzija i empatija
Četvrtog dana prisustvovali smo glazbenoj radionici koju je vodio ravnatelj Sergi. Zajedno s učenicima otpjevali smo pjesmu Kiša pada, trava raste, a učionica je bila opremljena brojnim instrumentima. Uočila sam i „kutak sukoba“ s karticama koje pomažu učenicima da mirno riješe nesuglasice – ideju ću primijeniti u svojoj školi.
Istoga dana posjetili smo udrugu XiCaEs, koja podiže svijest o životu osoba s invaliditetom. Učenici su imali priliku iskusiti sljepoću, gluhoću ili kretanje u invalidskim kolicima, čime su razvijali empatiju i razumijevanje različitosti.
Sudjelovali su

U edukativnoj aktivnosti koja im je omogućila da dožive svakodnevni život osoba s posebnim senzornim potrebama koordinatorica udruge, Pilar Rubert, odvela ih je u prostoriju opremljenu zvučnim i svjetlosnim efektima koji simuliraju intenzivne podražaje s kojima se suočavaju osobe s autizmom i povećanom osjetljivošću. U sigurnom i kontroliranom okruženju učenici su iskusili glasne zvukove i pulsirajuća svjetla kako bi bolje razumjeli izazove drugih.
Na kraju su pogledali edukativni video o inkluzivnoj komunikaciji i odnosu prema osobama s invaliditetom. Aktivnost je potaknula razvoj empatije, razumijevanja i raspravu o inkluziji, rušeći predrasude na interaktivan i zabavan način. Gospođa Pilar podijelila je učenicima bedževe s natpisom „Društveno odgovoran“ koje su ponosno nosili.
Završni dan i refleksija
Zadnjeg dana proveli smo vrijeme s najmlađim vrtićkom skupinom i prisustvovali obuci plivanja učenika četvrtog razreda. Aktivnosti su naglasile važnost fizičkog i emocionalnog razvoja kroz igru i pokret.
Na kraju mobilnosti održana je svečana dodjela certifikata. Razmijenili smo poklone i dogovorili buduću suradnju s partnerima iz Vila-reala.
Kultura i slobodno vrijeme
Tijekom boravka posjetili smo Valenciju i njezine znamenitosti – Ciudad de las Artes y las Ciencias, akvarij L’Oceanogràfic, muzej znanosti i katedralu Santa María. Oduševila nas je kulturna i gastronomska ponuda regije, kao i gostoljubivost domaćina.
U Vila-realu smo posjetili stadion Estadio de la Cerámica, muzej kluba Villarreal CF i mediteranske plaže. Ova iskustva dodatno su obogatila naše razumijevanje španjolske kulture i zajednice.
Zaključak
Mobilnost u Vila-realu bila je iznimno inspirativno profesionalno i osobno iskustvo. Stekla sam nova znanja o inovativnim i inkluzivnim metodama poučavanja, razvoju digitalnih i socijalno-emocionalnih vještina te vrijednosti međunarodne suradnje.
Stečena iskustva planiram primijeniti u svojoj školi kroz radionice mentalnog zdravlja, učenje po stanicama i razvoj mindfulness aktivnosti. Ova mobilnost dokazala je da se kroz suradnju, otvorenost i kreativnost može graditi škola u kojoj su svi učenici uključeni, motivirani i sretni.