prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Čitanje – izazov i prilika koja nas povezuje

Već petu godinu zaredom provodi se eTwinning projekt Uz čitanje riječi rastu kojeg su osmislile učiteljice Marija Bulut Lukačević i Ljiljana Marinjak iz Osnovne škole Ladimirevci (RH), zajedno sa kolegicom Snežanom Stević iz JU OŠ ”Aleksa Šantić” (BIH).

Kako je sve počelo?

Poticaj za osmišljavanje ovog projekta proizašao je iz svakodnevnog rada s učenicima i sve izraženije potrebe da učenicima približimo knjige na inovativan, drugačiji i zanimljiviji način. Naš cilj bio je jasan, motivirati učenike na čitanje i pokazati im da knjige mogu biti zabavan, kreativan i zajednički doživljaj.

(Ne)Moć knjige u digitalnom dobu

Danas živimo u svijetu u kojem su informacije dostupne na svakom koraku – dovoljno je nekoliko klikova i sve što nas zanima pojavit će se na ekranu. Brže je, lakše i ne traži puno truda. Knjige, s druge strane, zahtijevaju vrijeme, koncentraciju i strpljenje – a toga sve češće nedostaje i djeci i odraslima. No unatoč svemu tome, knjige i dalje imaju moć kakvu nijedan ekran ne može zamijeniti. Upravo zato si sve češće postavljamo pitanja: kako ponovno približiti knjige učenicima, kako ih motivirati za čitanje, kako im pokazati da čitanje može biti zabavno, zanimljivo i korisno? Istraživanja jasno pokazuju da djeca koja više čitaju češće nastavljaju školovanje i otvorenija su za cjeloživotno učenje te time aktivnije sudjeluju u društvu. To nam govori koliko je čitalačka pismenost važna ne samo za svakog pojedinca, nego i za cijelo društvo, pa čak i za gospodarski razvoj naše zemlje. Čitanjem ne usvajamo samo znanja i činjenice – učimo razmišljati, osjećati, prepoznavati emocije, razumjeti druge ljude i svjetove različite od našeg. Širimo rječnik, razvijamo maštu i kreativnost, učimo kako postavljati pitanja i tražiti odgovore. Čitanjem priča i poistovjećivanjem s likovima, otvaramo vidike, učimo razmišljati na drugačiji način, otkrivamo kako riješiti probleme, baš kao likovi u pričama. 

Čitanje kao igra, stvaranje i dijeljenje

Kroz brojne igrolike aktivnosti – od čitateljskih izazova, kvizova, pisanja pjesama, izrade stripova i plakata, pa sve do scenskih prikaza pročitanih djela – učenicima se nudi prilika da uđu u svijet knjiga na njima blizak i zanimljiv način. Kada djeca shvate da knjiga ne mora biti samo “lektira koju moraju pročitati”, nego doživljaj i promišljanje koje možemo podijeliti s drugima, tada čitanje postaje radost, a knjige im otvaraju vrata prema novim svjetovima, idejama i prijateljstvima.

Tijekom projekta, učenici su postepeno razvijali svoje čitalačke vještine, učili kako se pravilno odnositi prema knjizi i cijeniti je kao izvor znanja i zabave. Posebno nam je bilo važno da kod njih razvijemo kritičko mišljenje – da ne prihvaćaju sve što pročitaju, nego da razmišljaju, postavljaju pitanja i dijele svoja mišljenja o pročitanom. Osim toga, zajedničkim aktivnostima razvijali smo jezične, komunikacijske i stvaralačke vještine koje su danas neophodne za svakodnevni život i buduće izazove.

S našim partnerima obilježavali smo važne datume vezane uz čitanje, kao što su Međunarodni dan dječje knjige, Dan darivanja knjigom, Međunarodni dan pismenosti, Mjesec hrvatske knjige, Međunarodni dan školske knjižnice, Svjetski dan čitanja naglas i dr., što je dodatno potaknulo svijest o važnosti čitanja. Redovito smo razmjenjivali ideje i dobre primjere, što je svima dalo dodatnu motivaciju i inspiraciju za daljnji rad. Kroz videokonferencije i suradničke digitalne alate razvili smo pravi timski duh i uspostavili komunikaciju među školama i učenicima koji su se također priključili projektu.

 

Suradnja kao prilika za rast i razvoj 

Suradnja između učitelja je bila ključna – na online platformama smo dijelili svoje radove, komentare i savjete. Od samog početka povezale su nas zajedničke vrijednosti i želja da djeci približimo čitanje na drugačiji, zanimljiviji način. Partneri iz Bosne i Hercegovine, Srbije i Hrvatske unijeli su u projekt raznolikost pristupa, bogatstvo iskustava i niz kreativnih ideja. Zajedno smo osmišljavali aktivnosti, planirali sadržaje i međusobno se podržavali u svakom koraku. 

Jedna od posebnosti našeg projekta je ta što u njemu sudjeluju učenici od prvog do osmog razreda, što nam pruža sjajnu priliku za povezivanje na dva različita, ali jednako važna načina, horizontalno i vertikalno. Horizontalna povezanost znači da učenici iz istih razreda, ali iz različitih škola ili odjela, zajedno rade na zadacima i dijele svoja razmišljanja i ideje. Iako se ne poznaju osobno, koriste različite digitalne alate, od video susreta do zajedničkih online dokumenata, prezentacija i digitalnih ploča, kako bi komunicirali i surađivali što ih je motiviralo i poticalo na aktivno sudjelovanje. Vertikalna povezanost, s druge strane, daje posebnu vrijednost projektu jer povezuje učenike različitih dobnih skupina. Svi učenici, bez obzira na dob, sudjeluju u istoj aktivnosti. Ta međugeneracijska suradnja vrlo je važna, ona jača osjećaj zajedništva, odgovornosti i međusobnog poštovanja. 

Istaknuti primjeri suradničkih aktivnosti

  • Putujuća pjesmarica

Putujuća pjesmarica je suradnička bilježnica koja već četvrtu godinu spaja učenike kroz poeziju, likovni izraz i prijateljstvo. U njenom nastajanju sudjelovalo je više od 50 učitelja i gotovo 250 učenika. Zbirka pjesama nastala je slanjem bilježnice fizičkom poštom, čime se jačao osjećaj zajedništva, ali i tradicionalni oblik komunikacije putem pisane riječi. Kroz pisanje i čitanje pjesama, učenici su razvijali ljubav prema književnosti, stvarajući zajednički prostor za kreativnost i povezivanje. Svaki uradak je autentičan – pisan dječjim rukopisom i ukrašen originalnim ilustracijama, bez unaprijed zadanih tema. Pjesme su tematski raznolike – učenici su pisali o prirodi, školskim zgodama, snovima, prijateljstvu, ljubavi, radosti … Za sve one koji je nisu uspjeli prolistati uživo, izradili smo i njeno digitalno izdanje – Putujuća pjesmarica

  • Čitalački grafiti

Jedna od prošlogodišnjih aktivnosti koja se posebno istaknula u projektu bila je „Čitalački grafiti“ – kreativna radionica u kojoj je knjiga poslužila kao snažan poticaj za izražavanje mišljenja, doživljaja i emocija kroz riječ i sliku. Kako bi izgledao grafit koji reklamira neku knjigu naslov ili misao, učenici su se kreativno izraziti na svoj način. Učenici su birali rečenice, citate ili poruke iz pročitanih knjiga koje su ih se posebno dojmile, bilo zato što su ih nasmijale, rastužile, iznenadile ili potaknule na razmišljanje. Te su poruke zatim prenijeli na papir u obliku grafita – uz ilustraciju, boju, simbole i vlastiti stil. Cilj aktivnosti bio je učenicima omogućiti da izraze ono što su osjetili i promislili čitajući, ali na način koji im je blizak, spontan i kreativan. Ove je godine, aktivnost dobila svoj nastavak u obliku organiziranja putujuće izložbe dječjih likovnih radova koju smo nazvali „Knjiga u grafitu“. Tako je izložba organizirana u Zvorniku (BIH), Čačincima, Vrbovskom, Pločama, Slavonskom Brodu, Velikoj, Rovinju, Adžamovcima, Karlovcu i Beogradu (RS). 

  • Dan darivanja knjigom

Ova je aktivnost vezana uz obilježavanje Međunarodnog dana darivanja knjigom koji se obilježava 14.veljače. Zamišljena je kao suradnička aktivnost u kojoj projektni partneri međusobno daruju knjige. Nekad su se knjige često darivale – za rođendane, praznike, pa čak i bez posebnog povoda. Bile su znak pažnje i trajno sjećanje, nešto što ostaje i ima osobnu vrijednost. Danas se to, čini se, pomalo izgubilo. Darivanje knjiga potiče ljubav prema čitanju i širi svijest o važnosti čitanja. Ova je aktivnost ojačala suradničke odnose među projektnim partnerima.

  • Pročitana mudrost

Kada čitatelji aktivno tragaju za rečenicama koje ih inspiriraju ili potiču na razmišljanje, pažljivije prate radnju i smisao teksta. Time djeca i mladi razvijaju čitalačke navike koje nadilaze površinsko čitanje. Oni počinju analizirati sadržaj, prepoznajući važnost pojedinih misli i poruka koje knjiga nosi. Mudre rečenice iz knjiga često nose sa sobom univerzalne životne pouke, inspiraciju i motivaciju. Cilj ove aktivnosti je zajednički stvoriti zbirku mudrih rečenica koje želimo upamtiti kao trajni zapis misli koje su imale poseban utjecaj na naše učenike. Našu suradničku zbirku mudrosti možete pogledati ovdje >>> Pročitana mudrost

  • Audio biblioteka

Stvaranje zajedničke Audio biblioteke ima za cilj da kroz čitanje naglas, učenici uče kako pravilno interpretirati tekstove, usavršavaju izgovor i izražajnost. Snimanje im omogućuje da se fokusiraju na svoj glas, ritam čitanja i razumijevanje sadržaja, što doprinosi boljem svladavanju čitalačkih zadataka. Audio zbirka postaje alat za sve učenike, uključujući one s poteškoćama u čitanju ili slabovidne. Stvaranjem Audio biblioteke učenici su promovirali književnost na novi način, čineći je zanimljivom i dostupnom za slušanje.

  • Zavičajni zapisi

Kreiranje zbirke Zavičajni zapisi nastalo je s idejom da sačuvamo bogatu kulturnu baštinu i ojačamo naš lokalni identitet. Učenici su kroz ovu aktivnost sastavljali pjesme ili priče na svom zavičajnom govoru. Ova aktivnost budi osjećaj pripadnosti i povezanosti, a kroz istraživanje i stvaranje na svom jeziku, učenici uče koliko je važno cijeniti tradiciju i njegovati korijene. Zbirka Zavičajni zapisi rezultat je tog stvaralačkog procesa u kojoj su učenici kroz pisanje s ponosom stvarali na jeziku koji ih oblikuje. 

  • Najdraži književni lik

Umjesto klasične analize, učenici su ovaj put dobili zadatak da svog književnog lika prikažu kroz karikaturu – crtež u kojem su na duhovit, ali promišljen način trebali dočarati ono što tog lika čini posebnim i prepoznatljivim. Dok su razmatrali sve te detalje, učenici su istovremeno trenirali svoju sposobnost pažljivog promatranja i analize, ali i učili kako prenijeti osobnost lika kroz crtež. Neki su se više fokusirali na fizičke značajke, dok su drugi kroz svoj crtež nastojali dočarati unutarnji karakter, svaki na svoj jedinstven način.

  • Izrada stripa

Izrada stripa kao suradnička aktivnost imala je za cilj razvijanje kreativnosti i timskog duha. Projektni partneri su radili u malim grupama od po šest učenika (predstavnika pojedinih razreda), surađujući kako bi podijelili ideje, nadopunjavali jedni druge i zajednički osmislili priču, likove i teme koje su željeli prikazati kroz strip. Takva suradnja poticala je osjećaj odgovornosti, ali i uvažavanje različitih mišljenja, što je bilo ključno za uspješan timski rad. Timovi su također morali odabrati odgovarajuće alate za komunikaciju i za predstavljanje vizualnog sadržaja stripa. Sve izrađene stripove objedinili smo u zajedničkoj suradničkoj knjizi

  • Izrada straničnika

Straničnici kao praktični predmeti koji se koriste za obilježavanje stranica knjiga prirodno potiču interes za čitanje. Ova projektna aktivnost također ima za cilj da razvija pozitivne navike prema knjigama i čitanju. Povezivanje izrade straničnika sa omiljenim knjigama ili citatima može dodatno motivirati učenike da razviju ljubav prema literaturi. Zadatak učenika je bio osmisliti i izraditi straničnik koji će na kreativan način odražavati njihov doživljaj omiljene knjige, lika ili citata koji ih je posebno inspirirao. Učenici su na taj način promišljali o pročitanom sadržaju, tražili poruke koje žele istaknuti te razmišljali o tome kako knjige mogu ostaviti trag na čitatelja. U ovoj suradničkoj aktivnosti sudjelovala su 44 projektna partnera iz Republike Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Republike Srbije. Partneri uključeni u ovu aktivnost udružili su se na zajedničkoj izložbi straničnika, koju su povodom obilježavanja rođendana Hansa Christiana Andersena i Međunarodnog dana dječje knjige organizirale autorice projekta, Marija Bulut Lukačević (OŠ Ladimirevci) i Ljiljana Marinjak (PŠ Ivanovci). Otvorenje izložbe održano je 1. travnja 2025. u prostoru predvorja Palače Gutmann u Belišću.

  • Razredni leksikon

Učenici su kroz odgovore na pitanja iz Razrednog leksikona imali priliku izraziti svoja mišljenja o pročitanim knjigama i piscima, čime su razvijali vlastitu samosvijest i vještinu argumentiranog iznošenja stavova. Ova je aktivnost potaknula razmjenu iskustava među učenicima – razgovarali su o pročitanim djelima, preporučivali jedni drugima knjige i kroz leksikon upoznavali različite autore i književne svjetove.

Na kraju, ali ne i kraj

Tijekom trajanja projekta, partneri su aktivno sudjelovali u njegovoj provedbi, ali i promociji. O svojim aktivnostima i iskustvima, redovito su pisali na školskih web stranicama, lokalnim portalima i društvenim mrežama. Tako su značajno pridonijeli prepoznatljivosti projekta u svrhu njegove diseminacije. Projektna web stranica pratila je sve projektne aktivnosti te služi kao svojevrsna riznica materijala i ideja- Uz čitanje riječi rastu.

Na samom kraju projekta „Uz čitanje riječi rastu 5“ provedena je evaluacija za učenike i učitelje. Evaluacija za učenike provedena je putem Google Formsa u kojem je sudjelovalo 219 učenika. Njih 82% je izrazilo zadovoljstvo svojim sudjelovanjem u projektu. Istaknuli su kako su kroz projekt imali priliku doživjeti knjigu na drugačiji i zanimljiviji način. Na pitanje „Što su te naučile pročitane knjige?“ učenici su odgovarali npr. „Čitanje je važno“, „Knjige su zabavne i korisne“, „Dobro se dobrim vraća“, „Treba biti uporan, pošten, hrabar“, „Svi osjećaji su prihvatljivi“, „Knjige pomažu kad smo tužni“. 77% učenika je izrazilo želju za nastavkom projekta, što potvrđuje njegovu uspješnost. Također su iznijeli svoje konstruktivne prijedloge kako unaprijediti projekt: više videokonferencija i Zoom susreta, razmjena pisama i razglednica, glasno čitanje jedni drugima (uživo ili online), pisanje zajedničke priče, gluma, dramatizacija i čitanje omiljenih scena, kvizovi, potraga za blagom, više smiješnih ili pustolovnih knjiga. Posebno su se istakli prijedlozi: manje obavezne lektire, osnivanje školskog čitateljskog kluba, organizacija čajanki uz čitanje, izrada mrežne stranice s ocjenama knjiga… Učenici su svojim zanimljivim prijedlozima pokazali visoku razinu uključenosti i spremnost za daljnje sudjelovanje i osmišljavanje sadržaja. Njihove ideje će nam nadalje poslužiti kao važna smjernica za oblikovanje nastavka projekta „Uz čitanje riječi rastu 6“.

Učitelji su također prepoznali vrijednost ovakvog pristupa, posebno jer je poticao kreativnost, timski rad i međusobno povjerenje. Njihove završne refleksije otkrivaju koliko je projekt bio poticajan kako njima, tako i učenicima. 

„Već treću godinu učestvujemo u ovom divnom projektu sa ciljem podsticanja ljubavi prema čitanju i razvijanja kritičkog mišljenja. Sve saradničke aktivnosti odlično su osmišljene i dodatno su podsticale učenike za rad. Digitalni alati su dodatno obogatili projekat i uticali na razvijanje digitalne pismenosti dece.“( Ivana Pavković, OŠ Jovan Dučić, Beograd) 

„Ovaj projekat je izuzetno obogatio moje pedagoško iskustvo – kroz izgradnju kulture čitanja i kreativno povezivanje s djecom razvila sam snažne vještine facilitacije i međusobne interakcije. Posebno mi je drago što smo, uz analizu knjiga poticali učenike na kritičko promišljanje, čime smo zajednički gradili njihovu čitalačku samostalnost i ljubav prema tekstu .“ (Snežana Stević, JU OŠ Sveti Sava, Zvornik)

„Ovakvi projekti vraćaju vjeru u mogućnost povratku čitanja iz zadovoljstva i smatranja knjige prijateljem, a s tom premisom sigurni smo da će i cjelokupan proces učenja i pripreme za aktivno sudjelovanje mladih ljudi u kasnijem životu biti kvalitetan i kreativan.“ (Nensi Čargonja Košuta. OŠ Srdoči, Rijeka)

„Hvale je vrijedna svaka inicijativa da pisanu riječ i čitanje održimo živim i donekle aktualnim u ovom surovom virtualnome svijetu. Zato ću i ubuduće biti aktivni član ovoga projekta (ne sumnjam u 6. nastavak suradnje).“ (Ivana Pudar Pećar, OŠ Nikola Tesla, Rijeka).