Digitalna pismenost – vještina 21. stoljeća

Digitalna pismenost postala je jedna od najglavnijih i najpoželjnijhi vještina 21. stoljeća i njezino usvajanje započinje već u predškolskoj dobi. Što je digitalna pismenost i zašto je važno ovladati ovom vještinom?

Digitalna pismenost prvenstveno predstavlja rad i učenje u inovativnim okruženjima, a razvijanjem ove vještine razvijaju se računalne kompetencije i etična, sigurna i odgovorna uporaba IKT-a.

U ovom ćemo se tekstu osvrnuti na etičnu, sigurnu i odgovornu uporabu IKT-a za vrijeme nastave, ali i izvan nje.

Svaka vještina može imati svojstvo kreativnosti pa tako i digitalna pismenost. Kreativna i svrhovita uporaba digitalnih alata može samo obogatiti vašu nastavu i proširiti znanja i sposobnosti vaših učenika. Naravno, nije zamjena za knjigu, već idealan suputnik koji uz dobro organiziran grupni rad, nastavu pretvara u suvremno obrazovanje i čini odmak od tradicionalnog pristupa.

Kao što je u informacijskoj pismenosti važno znati koji su pouzdani izvori informacija na releventnim mrežnim stranicama, jer postoje izvori i „izvori“, tako je u digitalnoj pismenosti važno naučiti učenike sigurnoj uporabi digitalnih alata, društvenih mreža u svrhu odgojno-obrazovnog procesa i različitih mrežnih stranica namijenjinih edukaciji. Iz tog razloga nastojte osigurati učenicima alate i stranice koji su sigurni i koji od njih neće zahtijevati davanje osobnih podataka. Naravno, ovo je jednostavnije izvesti na nastvanom satu gdje vi imate kontrolu nad sadržajem, ali upravo je vaše znanje i iskustvo važno. Poučite ih da kada se izvan nastave služe internetom i pretraživanjem nikada ne otkrivaju svoje osobne podatke i da svakako prijave roditeljima ili čak i vama ako naiđu na takve mrežne stranice.

Uporaba digitalnih alata, osim što pridonosi kreativnosti, suvremenosti, obogaćuje nastavu dodatnim interaktivnim sadržajima, također omogućuje jednostavnije svladavanje digitalne pismenosti. Digitalni alati namijenjeni odgojno-obrazovnom procesu prvenstveno su sigurni, edukativni, ali ono što je učenicima najzanimljivije, zabavni i poučni. Igrom i neformalnijim pristupu nastavnom sadržaju, može se provesti formativno vrednovanje koje će učenicima dati stvarni prikaz njihovog znanja u realnom vremenu i istovremeno im omogućiti da na zabavan način dođu do novih vještina. Sve to zvuči pomalo idealno, ali činjenica je da učenici uz pomoć uporabe digitalnih alata unaprjeđuju svoju digitalnu pismenost, uče o sigurnosti na internetu i razvijaju računalnu kompetenciju.

Kada je u pitanju internet i sve njegove mogućnosti, čini se kao da im nema kraja, zar ne? A kada se nešto čini da nema kraja, što je tada najbolje uraditi? Istraživati. Zajedničkim istraživanjem što sve internet nudi, ne samo da ćete učenike poučavati digitalnoj pismenosti, već ćete zajedničkim trudom doći i do korisnih informacija i poučnih sadržaja. Istraživanje je idealna prilika u kojoj učenike možete usmjeriti ka ispravnom korištenju mrežnih stranica, svakako možete ukomponirati i informacijsku pismenost i naučiti ih kako pravilno koristiti sadržaje koje pronađu. Mnogi se učenici još uvijek oslanjaju na Wikipediu, ali zato im baš putem istraživanja možete pokazati i druge relevantne mrežne stranice.

Medijska pismenost jedna je od najvažnijih vještina 21. stoljeća i posjedovanje ove vještine učenicima osigurava suvremeno obrazovanje, ali i razvijanje i drugih jednako važnih vještina koje će ih oblikovati i omogućiti im kompetentnost na tržištu rada. Iako se taj put čini možda daleko i pripada dalekoj budućnosti, nikada nije dovoljno rano početi poučavati ih vještinama za koje znate da će im jednoga dana biti i više nego potrebne.