prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Interdisciplinarni projekt „Jagina bajka u plavom“ – sinteza mitologije, pripovijedanja i fotografije

U Osnovnoj školi „Antun i Stjepan Radić“ u Gunji ostvaren je zanimljiv interdisciplinarni projekt „Jagina bajka u plavom“, kojim su učenici 4. a razreda na kreativan način povezali slavensku mitologiju i suvremene umjetničke prakse.

Projekt objedinjuje pripovijedanje putem kamishibai kazališta i cijanotipiju, jedan od najstarijih fotografskih postupaka, prepoznatljiv po karakterističnoj plavoj boji otiska.

Polazište projekta bila je priča „Jagin lonac“, prema kojoj su učenici izradili ilustrirane kartice i cijanotipske otiske koji se paralelno prikazuju u dvama kamishibai kazalištima (butajima).

Projekt „Jagina bajka u plavom“ osmišljen je s ciljem upoznavanja učenika s elementima slavenske mitologije kroz pripovijedanje, likovno stvaralaštvo i eksperimentalnu fotografsku tehniku. Razvijen je i predstavljen u okviru 7. Milenijskog natjecanja iz kreativne industrije, koje potiče kreativnost, inovativno razmišljanje i timski rad djece i mladih.

Natjecanje je održano na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, a okupilo je više od 170 sudionika koji su pred Prosudbenim povjerenstvom predstavljali svoja projektna rješenja temeljena na kulturnoj baštini i kreativnim sektorima.

Završnica natjecanja održana je 4. i 5. prosinca 2025. godine, a učenici Osnovne škole „Antun i Stjepan Radić“ Gunja uspješno su prošli sve tri razine natjecanja te u završnici osvojili izvrsno 3. mjesto.

Polazište projekta bila je priča „Jagin lonac“, u kojoj se pojavljuju mitski likovi čarobnice Jage te vila Danice, Buge i Lade. Likovi posjeduju izražene ljudske osobine, i pozitivne i negativne, čime se potiče promišljanje o ponašanju, zahvalnosti, međuljudskim odnosima i posljedicama vlastitih postupaka.

Priča je učenicima poslužila kao temelj za osmišljavanje pripovjednog tijeka, vizualnih motiva i likovnih rješenja. Tijek izrade projektnog rješenja i plan prototipa osmislili su učenici 4. a razreda (Aldina Čokić, Noa Čagalj i Mela Džamalija) uz mentorstvo učiteljice Jelene Cvijović i sumentorstvo školske knjižničarke dr. sc. Anite Tufekčić. Poveznica na kratki video projekta.

Kamishibai je japansko papirnato kazalište koje koristi niz ilustriranih kartica smještenih u drvenu kutiju – butaj. Učenici su izradili dvanaest ilustriranih kartica koje prate tijek priče te omogućuju istodobno pripovijedanje i vizualno praćenje radnje. Ovakav način pripovijedanja povećava pažnju publike, jača doživljaj priče i aktivno uključuje gledatelje u sadržaj.

Cijanotipija je jedan od najstarijih fotografskih postupaka, prepoznatljiv po karakterističnoj tamnoplavoj boji otiska. Učenici su izradili dvanaest cijanotipskih otisaka koristeći sunčevu svjetlost i otopinu željeznih soli. Na otiscima su prikazani motivi iz priče, poput vila, vjetra i čarobnog lonca, ali i simboli osobina pojedinih likova. Posebnost projekta čini uporaba dvaju paralelnih kamishibai butaja – u jednom se prikazuju ilustracije, a u drugom cijanotipski otisci – čime se ostvaruje jedinstvena sinteza riječi, slike i fotografije.

Projekt „Jagina bajka u plavom“ uspješno povezuje tradiciju i suvremenu umjetnost kroz inovativan i interdisciplinaran pristup. Spajanjem slavenske mitologije, kamishibai kazališta i cijanotipije učenici su oblikovali originalno projektno rješenje koje potiče kreativno stvaralaštvo i osvješćuje važnost očuvanja kulturne baštine.

Osvojeno 3. mjesto na međunarodnom natjecanju potvrđuje visoku razinu učeničkog angažmana, kreativnosti i suradnje, kao i kvalitetno mentorsko vodstvo. Projekt predstavlja primjer dobre prakse te pokazuje da se kulturna baština može uspješno približiti djeci kroz suvremene i inovativne oblike učenja.