prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Iza brojeva i grafikona – emocionalna strana državne mature

Državna matura važan je korak na obrazovnom putu svakog maturanta. Ona nije samo test znanja, već i važna prekretnica koja označava prelazak iz srednje škole u daljnje akademske ili profesionalne sfere života.

Očekivanja, strah i nada koji se isprepliću tijekom ispitnog razdoblja odražavaju važnost koju maturanti pridaju rezultatima. Stalno propitivanje vlastitih sposobnosti, snaga i mogućnosti pobuđuje širok spektar emocija od uzbuđenja i optimizma pa sve do pesimizma i letargije. Ovaj neprekidni unutarnji dijalog intenzivno oblikuje njihovo iskustvo i izravno utječe na formiranje emocionalne i psihološke dinamike u tom ispitnom razdoblju.

Kroz sustav srednjoškolskog obrazovanja, učenici usvajaju nova i proširuju postojeća znanja, stječu i razvijaju višestruke vještine, kako bi po završetku, posjedovali sve potrebno za uspješno polaganje ispita državne mature, upis na željeni fakultet ili uspješan ulazak na tržište rada. No, unatoč srednjoškolskoj pripremi, mnogi se maturanti teško nose s pritiskom koji donosi državna matura. Uspjeh na državnoj maturi često se percipira kao odlučujući čimbenik za upis na željeni fakultet ili za dobivanje određenog zaposlenja. Stav koji reflektira činjenicu da rezultati ispita imaju izravan utjecaj na njihovu budućnost, često izaziva intenzivne osjećaje stresa i anksioznosti. Suočeni s pritiskom visokih ocjena i pod teretom odgovornosti, podložni su pojavi tjeskobe, nesigurnosti i strahu od neuspjeha. Istina je da gotovo svatko od nas, pamti slične situacije i događaje iz svoje prošlosti. Trenuci kao što su ispiti, uvidi, vrednovanja ili važne osobne i životne odluke ostavljaju dubok trag u našim životima. Iako su često praćeni stresom i neizvjesnošću, upravo su takvi trenuci, oni koji nas oblikuju i doprinose našem osobnom rastu i razvoju. Kroz njih smo naučili kako se nositi s pritiscima, kako prevladati prepreke, kako izvući pouke iz teških situacija i koliko puno vrijedi podrška. Bez izazova i teškoća, ne bismo mogli rasti i postati najbolja verzija sebe.

Bez podrške, teško je izgraditi unutarnju snagu i spremnost za suočavanje s brojnim izazovima. Iako je podrška neizostavni dio odgojno-obrazovnog procesa, za maturante ona je od neprocjenjive važnosti tijekom ovog, najvažnijeg razdoblja njihova obrazovanja. Riječi ohrabrenja, potvrde ili utjehe imaju moć podići moral, a praktična podrška pružanjem smjernica, informacija i savjeta omogućava im konkretnu pomoć u rješavanju problema s kojima se suočavaju. Podrškom maturanti dobivaju dodatnu motivaciju, snagu i vjeru u vlastite sposobnosti. Postaju otporniji na stres i pritisak koji prate završetak srednjoškolskog obrazovanja. Podrška okoline umanjuje osjećaj opterećenosti i usamljenosti i pomaže im da ostanu usredotočeni na krajnji cilj i ostvare svoj puni potencijal.

Emocionalna podrška od iznimne je važnosti. Uz nju maturantima će porasti motivacija i želja za uspjehom, no uz praktičnu će podršku steći samopouzdanje i sigurnost u vlastite sposobnosti. Svaki nastavnik može osigurati dodatne resurse za učenje, mogu to biti pripremni testovi, vježbe, radni listići, riješeni zadatci, popratni sadržaji, videolekcije, online tečajevi i sl. Svi su ovi materijali prilika koja maturantima osigurava mogućnost za dodatnu vježbu, ponavljanje, utvrđivanje sadržaja i tzv. „krpanje rupa“. Ovisno o raspoloživom vremenu, satnici i rasporedu, mogu se organizirati susreti uživo ili online u vidu konzultacija ili instrukcija.

Ovakvi susreti, u pravilu nisu masovni i u njima sudjeluju maturanti koji žele razjasniti nedoumice i/ili dobiti personaliziranu podršku i to nakon što su samostalno rješavali problemske zadatke i usvajali teorijske koncepte. Metoda grupnog učenja, vrlo je korisna i efikasna no često i zanemarena. U grupnom okruženju, maturanti mogu koristiti različite pristupe učenju koji odgovaraju njihovim individualnim potrebama, to može biti suradnja, poučavanje drugih ili rješavanje problema zajedno. Interakcija u grupi izvrsna je platforma za dijeljenje korisnih savjeta, tehnika učenja i resursa kao i za izražavanje vlastitih ideja, razmišljanja i doprinosa. Njihovim dijeljenjem, maturanti se u grupi osjećaju važnima i cijenjenima, što rezultira povećanjem samopouzdanja i osjećaja vlastite vrijednosti dok istovremeno, dobivanjem povratnih informacija i vršnjačke podrške, jačaju i povjerenje u vlastite sposobnosti. U situacijama visokog stresa, poput pripreme za važne ispite, osjećaj pripadnosti djeluje kao svojevrsni emotivni oslonac, pomažući im da se nose s izazovima i teškoćama.

Vrijeme priprema za državnu maturu, intenzivno je razdoblje kako za maturante tako i za nastavnike. Dok se učenici pripremaju za ovaj važan ispit, nastavnici preuzimaju ulogu sveprisutnih mentora pružajući im savjete, znanje i podršku. Ova zajednička iskustva stvaraju vrijedna sjećanja koja oblikuju karaktere i ostavljaju trajan utjecaj i na učenike i na nastavnike. I upravo takav intenzitet i dinamika suradnje i podrške ne samo da oplemenjuje obrazovni proces, već ostavlja trag koji nadilazi školske klupe.