U skladu s time, sve se veći naglasak stavlja na aktivne metode poučavanja, među kojima istraživački zadaci zauzimaju posebno mjesto. Takvi zadaci ne samo da potiču znatiželju i samostalnost učenika, već i omogućuju razvoj geografskih, digitalnih i građanskih kompetencija kroz konkretan i smislen rad.
U trećem razredu srednje škole, sukladno važećem kurikulumu Geografije, učenici se kroz odgojno-obrazovni ishod GEO SŠ C.3.3.+ usmjeravaju na istraživanje i analizu pozitivnih i negativnih učinaka megaprojekata na okoliš te njihovu održivost.
Osim toga, kroz ishod GEO SŠ C.3.4. učenici istražuju uzroke i posljedice tehnoloških zahvata u prostoru, osobito u kontekstu utjecaja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš.
Ovi sadržaji se ostvaruju kroz tematski okvir koji uključuje velike prostorne intervencije, društveno-gospodarske učinke i tehnološke izazove u suvremenom svijetu.
Upravo u tom kontekstu osmišljen je istraživački zadatak na temu “Megaprojekti i tehnologija”, u sklopu kojeg su učenici Gimnazije Vukovar individualno izrađivali pisani rad i digitalni poster ili prezentaciju. Pritom su analizirali konkretne primjere iz Hrvatske i svijeta, primjenjivali prostorne i društvene analize te razvijali vještine samostalnog učenja, kritičkog mišljenja i odgovornog promišljanja o održivom razvoju. Istraživački zadatak istodobno doprinosi ostvarivanju međupredmetnih tema, osobito Održivog razvoja, Građanskog odgoja i Upotrebe IKT-a, te razvija geografsku pismenost u skladu sa zahtjevima suvremene nastave.

Istraživački zadaci u nastavi geografije imaju višestruku vrijednost. Oni omogućuju učenicima sljedeće:
- razvijanje geografskog mišljenja, jer zahtijevaju promišljanje o prostornim odnosima, uzročno-posljedičnim vezama i geografskim procesima
- usvajanje digitalnih vještina, kroz samostalno pretraživanje izvora, obradu podataka i izradu digitalnih prikaza (npr. prezentacija, postera, karata)
- korištenje različitih vrsta izvora (tekstualnih, kartografskih, multimedijskih), čime razvijaju kritičko mišljenje i sposobnost razlikovanja vjerodostojnih informacija
- izražavanje osobnog stava, koji se gradi na temelju prikupljenih podataka, a ne samo na temelju reprodukcije sadržaja
- integraciju znanja iz drugih predmeta (npr. povijesti, građanskog odgoja, fizike…)
- odgovornost za vlastito učenje, jer učenici samostalno biraju temu, oblikuju istraživačko pitanje i upravljaju vlastitim vremenom.
Za provedbu istraživačkog zadatka s učenicima trećih razreda, izabrana je tema megaprojekata kao primjera izuzetno složenih infrastrukturnih, energetskih, prometnih i urbanih zahvata koji imaju veliki utjecaj na prostor i društvo. Tema je povezana s ishodima međupredmetnih tema „Održivi razvoj“, „Poduzetništvo“, „Građanski odgoj“ i „Uporaba IKT-a“.
Učenici su istraživali jedan megaprojekt po vlastitom izboru iz ponuđenog popisa, pritom odgovarajući na vlastito formulirano istraživačko pitanje. Sadržaj rada obuhvaćao je opis projekta, njegov geografski kontekst, koristi i izazove, uporabu tehnologije te osobni zaključak. Uz rad su izrađivali i digitalni prikaz teme – poster ili prezentaciju.
Učenicima je ponuđeno 25 tema, a nekih od najčešće odabranih su: 
- Pelješki most – prometna povezanost juga Hrvatske i geopolitička važnost projekta
- Burj Khalifa – simbol tehnološke moći i turistički megaprojekt
- Rawabi – prvi planirani grad u Palestini – novi urbanizam na Bliskom istoku
- Projekt NEOM u Saudijskoj Arabiji – futuristička vizija održivog grada u pustinji
- Panamski i Sueski kanal – geopolitička važnost i globalni trgovinski tokovi
- Smart City Songdo – primjer razvoja pametnih gradova
- Tesla Gigafactory – uloga industrije u energetskoj tranziciji
Učenici su teme razrađivali s obzirom na lokaciju, tehničke karakteristike, korištene tehnologije, utjecaj na okoliš i stanovništvo te relevantne geografske podatke poput karata, satelitskih snimaka i infografika.
Istraživački zadaci pokazuju svoju punu vrijednost kada učenici dobiju priliku istraživati teme koje su suvremene, izazovne i višeslojne.
U ovom slučaju, rad na megaprojektima omogućio je učenicima da razmišljaju prostorno, razumiju tehnološki napredak u kontekstu geografskih uvjeta te razvijaju odgovornost i kritičnost.
Učenici ne samo da stječu znanja iz geografije, nego se pripremaju za ulogu informiranih i aktivnih građana, što i jest jedan od temeljnih ciljeva suvremene nastave. Takvi zadaci potiču istraživačko učenje, povezivanje znanja i kreativnost – vrijednosti koje želimo razvijati kod svakog učenika.