prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kako učenje novog jezika u bilo kojoj životnoj dobi utječe na mozak?

Poznato je da je učenje drugog jezika dobro i zdravo za mozak, ali nova istraživanja otkrivaju da se time zapravo mijenja i struktura i funkcija mozga, bez obzira na to da li vam je četiri ili osamdesetičetiri godine. Svaki put kad naučite nešto novo, jačate svoj mozak. Baš kao što se tjelovježbom jačaju mišići, tkiva i organi, što više „vježbate” određena područja u mozgu, ta područja postaju jača i bolje povezana.

Tim znanstvenika s američkog sveučilišta Penn State University promatrao je aktivnost mozga izvornih engleskih govornika tijekom proces učenja vokabulara kineskog jezika. Okupili su 39 volontera različitih uzrasta. Polovica volontera učila je jezik tijekom šest tjedana dok su ostali bili kontrolna skupina. Svi volonteri bili su podvrgnuti funkcionalnoj magnetskoj rezonanci (fMRI) u dva navrata. Jednom na početku eksperimenta, a zatim po završetku eksperimenta, nakon šest tjedana.

Tim je otkrio da je u mozgu sudionika grupe koja je sudjelovala u učenju jezika, u odnosu na skupinu koja nije sudjelovala, došlo do nekoliko strukturnih i funkcionalnih promjena. Prije svega, njihove moždane mreže postale su bolje integrirane, time i fleksibilnije, a što omogućava brže i učinkovitije učenje. Primijećeno je i da su kod onih koji su se isticali u svladavanju jezika, mreže integriranije od onih koji su imali poteškoća, čak i prije no što je eksperiment počeo, sugerirajući time da su redovito tražili nove stvari za učenje i tako „vježbali” mozak.

Način na koji su istraživači odredili razinu povezanosti i učinkovitosti moždanih mreža njihovih sudionika je analizom jačine i smjera veza pojedinih regija mozga koje postaju aktivne učenjem. Što su jače veze ili granice između dva područja u mozgu, brže i učinkovitije mogu raditi zajedno kao cijela mreža.

Prisjetimo se da je siva tvar moždano živčano tkivo koje obuhvaća različite regije u mozgu povezane s kontrolom mišića, formiranjem pamćenja, emocijama, i senzornom percepcijom, kao što su osjet vida i sluha, a bijela tvar povezuje ova područja. Kod grupe koja je sudjelovala u učenju jezika zabilježena je i veća gustoća sive tvari te ojačano tkivo bijele tvari u mozgu što ovom istraživanju daje dodatni značaj.

Do ovih promjena može doći vrlo brzo već prilikom kratkotrajnog učenja jezika, a na rezultate utječu i dob, vrijeme učenja, stupanj, osobine jezika koji se uči i individualne razlike pojedinaca, a korištenjem 3D virtualnog okruženja rade na otkrivanju načinja učenja drugog jezika kojim bi se uočene funkcionalne i strukturne promjene povećale.

„Vrlo zanimljivo otkriće jest to da je, za razliku od prethodnih istraživanja, mozak plastičniji nego što smo mislili”, rekao je voditelj istraživanja i profesor psihologije, lingvistike i informacijskih znanosti i tehnologije, Ping Li, u priopćenju za medije. „Možemo vidjeti anatomske promjene u mozgu i kod starijih osoba što je vrlo ohrabrujuća vijest.”

 

Članak je preuzet s portala Znano.st.