Pitanja koja se mogu koristiti za analizu bilo kojeg medijskog sadržaja

Prilikom analize medijskih sadržaja, važno je da medijski korisnici postave ključna pitanja koja se mogu podijeliti u tri ključne skupine (Scheibe, Rogow, 2012: 39). Portal Medijska pismenost potiče da se s učenicima kod analize medijskih sadržaja kritički prođu niže navedena područja i pitanja i da nastavnici zajednički s učenicima potraže odgovore na njih.

Publika i autorstvo

  • Tko je kreirao ovu poruku i s kojom svrhom?
  • Tko je ciljana publika?
  • Tko je platio za tu poruku?
  • Tko bi mogao imati koristi od te poruke?
  • Koga bi ona na bilo koji način mogla oštetiti?
  • Zašto bi ta poruka mogla biti važna pojedincu?
  • Koje bi radnje pri odgovaranju na poruku morao poduzeti pojedinac?

Poruke i značenje

  • Koje se vrijednosti, ideje, informacije i stajališta ovdje prenose?
  • Koje su informacije izostavljene iz poruke, a koje bi mogle biti važne?
  • Koje su tehnike korištene i s kojim razlogom?
  • Kako različiti ljudi mogu na drugačiji način interpretirati poruku?
  • Na koji način pojedinac interpretira poruku i što može naučiti o samome sebi na temelju svoje reakcije ili interpretacije?

Prikaz u medijima i stvarnost

  • Kada je poruka nastala?
  • Na koji je način poslana publici?
  • Radi li se o činjenici, mišljenju ili nečem trećem?
  • Koliko je poruka pouzdana? Na temelju čega pojedinac to misli?
  • Tko su izvori informacija, ideja i tvrdnji?

Odgovaranjem na navedena ključna pitanja, učitelji mogu zajedno s djecom analizirati medijske sadržaje i tako poticati kritičko vrednovanje medija što je postalo iznimno važno za aktivno i odgovorno sudjelovanje u društvu. Ako se djecu od najranije dobi potiče da na ovakav način promišljaju o medijima, stvorit će se mudri i odgovorni medijski korisnici.

 

Vijest je prenesena s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.