Razlozi zašto određeni učenici pružaju otpor na nastavi (prvi dio)

Djeca u svojem razvoju i odrastanju od najranije dobi nastoje pomicati granice koje su im postavljene i od strane roditelja, ali i nastavnika. Nastoje pronaći načine kako se izvući iz neposlušnosti ili pogrešnih postupaka, kako izbjeći zadatke koje moraju izvršiti i kako naći načina da im se popusti u nekim situacijama. 

Do neke mjere, pružanje otpora može čak i biti simpatično, ali što učiniti kada u razredu imate učenika ili nekoliko njih koji neprestano pružaju otpor učenju, stjecanju novih znanja i vještina i primjerenom ponašanju?

Iako je preporučljivo da se pravila ponašanja u razredu redovito ističu, od samog početka školske godine za učenike razredne i predmetne nastave osnovne škole mogu se i vizualno istaknuti na razrednom panou ili drugom vidljivom mjestu, to nije sigurnost da će ih se učenici uvijek pridržavati koliko god ona bila važna i jasno naglašena. U nekom se trenutku većina nastavnika našla u situaciji da imaju učenike koji redovito pružaju otpor svemu što se radi i na taj način narušavaju njihov autoritet, razrednu disciplinu, ali i rad drugih učenika koji ne prakticiraju takvo ponašanje. Što učiniti u takvom trenutku? Pružanje je otpora svojevrsna provokacija i iznimno je važno ne posustati i ući u raspravu s učenikom. Pokušajte ostati mirni i sabrani i nastojte ne dozvoliti ljutnji da vas obuzme jer učenik u većini situacija to i želi.

Prije nego što odlučite reagirati i poduzeti određene korake, pokušajte pratiti učenikovo ponašanje i odrediti koji bi mogli biti njegovi razlozi pružanja otpora.

  • Pisali smo u ranijim tekstovima, kada smo se osvrtali na učeničku koncentraciju, kako nedovoljno sna može izazvati narušenu koncentraciju i samokontrolu na satu, ali isto tako može utjecati na učenika u kojem se on nije u stanju smiriti, prati ga osjećaj nervoze i odbija izvršiti svoje zadatke ili biti poslušan i miran u razredu. Osim nedostatka sna, učenik može biti i bolestan ili će se tek razboljeti. Ovakvo je ponašanje indikativno kod mlađe djece koja osjećaju kako nešto nije u redu i pružanjem otpora nastoje pokazati kako se ne osjećaju najbolje.
  • Problemi kod kuće ili proživljavanje traumatične situacije također mogu biti uzrok učenikovog ponašanja. Proživljavanje negativnih i teških emocija, djeci nije jednostavno. Ne znaju kako ih kontrolirati niti kako ih prilagoditi. Njihov otpor prema školi, nastavi, vama i drugim nastavnicima može biti ključan indikator kako se u učenikovom privatnom životu događa nešto teško i loše i nešto s čime se on ne zna nositi.
  • Odnos je između nastavnika i učenika kompleksan odnos. Postoji mogućnost da u razredu imate učenika s kojim se ne slažete jednako kao i s drugim učenicima i kako je vaš odnos rezultat pružanja otpora. Ako učenik ima osjećaj da vam se na bilo koji način zamjerio ili da mu je s vaše strane učinjena određena nepravda, također ga može navesti na pružanje otpora na sve što želite provesti u učionici.
  • Postoje i učenici koji namjerno žele skrenuti pozornost na sebe, što vašu, ali i od učenika i znaju da to uvijek mogu učiniti ako ispred svih pružaju otpor u nastavni ili izvršavanju školskih aktivnosti. Ovo posebno vrijedi za tinejdžere koji na taj način stječu vršnjačku popularnost i status u društvu.

 

Izvor:

https://www.edutopia.org/article/addressing-persistent-defiance