prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Stavovi i percepcije učenika i studenata prema plagiranju

Pristup webu, velikim bazama podataka dovodi do plagiranja koje postaje ozbiljan problem za izdavače, istraživače i obrazovne ustanove. Istraživanje je provedeno putem internetske ankete o procijeni stavova i percepcije prema plagijatu i referenciranju među učenicima Tehničke škole u Požegi i studentima Hrvatskog vojnog učilišta “Dr. Franjo Tuđman” u Zagrebu.

Današnji učenici, budući studenti odrastaju s moćnim tehnologijama od najranije dobi. One im omogućuju pristup, dijeljenje, kopiranje, generiranje i suradnju na kreativnom radu na načine koji se neprestano razvijaju. Pristup webu, velikim bazama podataka dovodi do plagiranja koje postaje ozbiljan problem za izdavače, istraživače i obrazovne ustanove. Istraživanje je provedeno putem internetske ankete o procijeni stavova i percepcije prema plagijatu i referenciranju.

U Tehničkoj školi u Požegi anketa je provedena među učenicima trećih i četvrtih razreda, a na  Hrvatskom vojnom učilištu “Dr. Franjo Tuđman” u Zagrebu među studentima  treće godine prijediplomskog studija smjerova vojno inženjerstvo i vojno vođenje i upravljanje.

Sudionici anketiranja iskazali su svjesnost problema, pokazali nužnost da se ovom temom treba češće baviti i raspravljati. Upoznati su sa alatima za provjeru plagijata, ali nisu svugdje definirane sankcije za plagiranje, odnosno pravilnici koji naglašavaju ovaj problem. Najbolji način da se spriječi plagijat je educirati učenike o tome kako ispravno provoditi istraživanje, citirati i stvarati jedinstven i originalan rad.

Studenti moraju znati kako komunicirati s kreativnim radom na načine koji su etički i zakoniti. Razumijevanje osnovnih pravila o kreativnom radu bitan je element uspješnog i angažiranog digitalnog građanina. Autorsko pravo postaje bitan element digitalne pismenosti, važno za budućnost kreativnosti i interneta.

Mnogi studenti, osobito na početku svoje akademske karijere, možda neće u potpunosti razumjeti različite oblike plagijata. U srednjoj školi možda se nije dovoljno pažnje posvetilo ovom problemu. Iako se ti učenici/studenti i dalje moraju smatrati odgovornima, važno je da škole educiraju učenike o pravilnim metodama citiranja i referenciranja na izvore koje su koristili u svojim radovima, odnosno različitim vrstama plagijata i kako ih izbjeći. Nužno je definirati Kodeks časti za cijelu školu, koji jasno navodi posljedice prijevara i plagiranja s čime moraju biti upoznati roditelji/staratelji i učenici.

Anketiranje je pokazalo da je učenicima i studentima potrebno osigurati dovoljno vremena za dovršavanje seminarskih i istraživačkih radova, odrediti rokove za prikupljanje izvora i pripremu radova. Učenici su skloni plagirati kada shvate da se bliži rok predaje radova.

U svakoj školi/fakultetu potrebno je obučeno osoblje koje razumije da praksa akademskog citiranja nije univerzalna, već nešto što se mora poučavati i prakticirati, a ujedno zahtijeva značajnu promjenu u razmišljanju o poštovanju i autorstvu. Disciplinska evidencija može biti trag u dokumentaciji studenta/učenika kada se prijavljuje za upis na drugo sveučilište ili školu, što može značajno utjecati na njegov upis. Nadalje, akademska evidencija može biti zatražena ako se osoba prijavljuje za radno mjesto na fakultetu/školi, što će također poslužiti kao njena diskreditacija. Varanje ne utječe samo na to koliko osobi vjeruju školski službenici, već i na ljude u njenom privatnom životu: roditelje, braću i sestre, prijatelje i druge važne osobe. Spremnost osobe na varanje znak je da njena etika ima svoju granicu.

Kako bi bili etički i zakoniti sudionici u svojim internetskim zajednicama, učenici i studenti moraju biti upoznati s osnovnim konceptima intelektualnog vlasništva, autorskim pravima i njihove poštene upotrebe. Nastavnici uz veću suradnju s učenicima, povećanje motivacije učenika,
poticanje učenika na čitanje omogućuju da izvorni radovi pridonose vještinama kritičkog mišljenja učenika, obogaćuju cjelokupno znanje, promičući društveni razvoj i napredak.

Rezultate anketiranja možete detaljnije proučiti u priloženom dokumentu.

Stavovi i percepcije učenika i studenata prema plagiranju

Istraživanje je predstavljeno na četrdeset šestom po redu Međunarodnom znanstveno‐stručnom i tehnološkom skupu za informacijsku, komunikacijsku i elektroničku tehnologiju – MIPRO 2023 održanom od 22. do 26. svibnja 2023. godine u Opatiji. Rad skupa odvijao se kroz šesnaest znanstvenih i stručnih savjetovanja, kroz edukativne seminare, radionice, okrugle stolove s aktualnim tehnološkim temama, pozvana predavanja i prezentacije i izložbu ICT proizvoda, tehnologija i usluga.