prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Subliminalne poruke

Ovdje su. Jeste li vidjeli? Pažljivo. One vide vas.

Jesu li subliminalne poruke stvarno prisutne u reklamama, političkim kampanjama, filmovima i ne tako nevinom svijetu crtanih filmova? Vezano uz subliminalne poruke javljaju se mnoga pitanja, iako ne sve njih ne postoje odgovori, donosimo vam priču na temelju onoga što je poznato o tim neobičnim i skrivenim porukama.

Za početak upoznajmo se sa značenjem pojma…

Izraz subliminalno dolazi iz latinskog („sub“ i „limen“) što se doslovno može prevesti „ispod praga“, a upućuje na značenje izraza – informacija ispod razine naše percepcije odnosno izvan dosega naše percepcije. Subliminalne poruke su dakle ispod praga svjesne percepcije. To su signali ili poruke najčešće umetnuti u drugi objekt s ciljem zaobilaženja normalnih granica opažanja.

Subliminalne tehnike se pak odnose se na bilo koji uređaj ili tehniku koja se koristi za prenošenje ili pokušaj prenošenja poruke osobama putem slike ili zvuka, vrlo kratke prirode, koji se ne mogu opaziti na normalnoj razni svijesti.

Povijest

Učinci subliminalnih poruka pojavili su se u javnoj sferi 1957. godine kada je James Vicary, menadžer lokalnoga kina u New Jerseyu, proveo eksperiment. Tijekom prikazivanja filma „Piknik“ na zaslonu bi svako pet sekundi bljesnulo nekoliko različitih poruka. Svaka poruka je prikazana u trajanju od 1/3000 sekunde. Vrijeme trajanja poruka nije bilo dovoljno kako bi ih publika mogla svjesno uočiti. Poruke su bile kratke i razgovijetne, na primjer: „Gladan? Jesti kokice i također piti Coca-Colu“. Nakon toga prodaja kokica je porasla za 57,8%, a Coca-Cole za 18,1%.

Iako su državne vlasti i znanstvenici istaknuli kako rezultati ovog eksperimenta nikad nisu bili znanstveno potvrđeni eksperiment je povećao svijest o subliminalnoj percepciji. Ujedno je i otključao maštu i kreativnost mnogih društvenih djelatnika, koji su počeli koristiti skrivene poruke u reklamama, filmovima i crtanim filmovima. Dva faktora su doprinijela razvoju skrivenih poruke, nedostatak odgovarajućeg zakonodavstva i nedostatak jasnog znanstvenog objašnjenja.

Ipak, tijekom nekoliko idućih godina smjernice Vlade Sjedinjenih Američkih Država bile su usmjerene zabrani korištenja takvih poruka u TV emisijama, a posebno u TV oglašavanju. Najveća zamjerka subliminalnim porukama je bila njihova manipulativna snaga i mogući negativni utjecaj na čovjekov um bez pristanka osobe.

Još nedoumica…

Znanstveno je dokazano da ljudski mozak percipira subliminalne poruke bez da ih je svjestan. Rasprava počinje na temu u kojem zapravo opsegu subliminalne poruke mogu utjecati na ljudsko ponašanje.

Na jednoj strani su mišljenja ljudi koji vjeruju ne samo da subliminalne poruke nemaju učinka, već da uopće ne postoje. Na drugoj strani, su pak ljudi koji vjeruju da su subliminalne poruke dio globalne zavjere velikih kompanija koje ih koriste kako bi povećale svoj profit apelirajući na podsvijest ljudi.

Najčešće mišljenje je zapravo negdje između. Naime, čak i ako postoje subliminalne poruke one jedva mogu utjecati na ljudsko ponašanje.