Tema ovogodišnjeg tjedna bila je „Living in Space“ – Život u svemiru, a učenici Osnovne škole Petra Preradovića obilježili su ga kroz interdisciplinarni projekt „Living on Earth, Maths, Maps and Space“ koji povezuje matematiku, geografiju i astronomiju.

Zašto svemir?
Svemir je tema koja ne prestaje fascinirati – od pitanja o planetima i zvijezdama do zamišljanja života na drugim svjetovima. Upravo ta prirodna znatiželja učenika bila je polazište za nastanak projekta.
Želeći ih potaknuti na promišljanje o budućnosti života na Zemlji, klimatskim promjenama i održivom razvoju, učiteljice su s učenicima razgovarale o pitanjima poput:
Kako će izgledati život na Zemlji u budućnosti? Hoće li čovječanstvo jednog dana živjeti na drugim planetima?
Znanstvenici i astronauti već desetljećima istražuju uvjete života u svemiru, a Međunarodna svemirska postaja (ISS) postala je svojevrsni laboratorij za proučavanje života izvan našeg planeta.
Život astronauta u bestežinskom stanju – njihova prehrana, spavanje i svakodnevne aktivnosti – uvijek su izvor velikog interesa među učenicima. Upravo zato, kroz projektne aktivnosti i istraživanja, učenici su sami istraživali kako izgleda svakodnevica u svemiru.
Atmosfera – Zemljin zaštitni omotač života
Kroz projekt su učenici istraživali i atmosferu kao ključan čimbenik koji omogućuje život na Zemlji.
Proučavali su utjecaj Sunca i ostalih svemirskih tijela na klimatske promjene te raspravljali o ulozi atmosfere u zaštiti živih bića od Sunčeva zračenja. U skupinama su izrađivali modele slojeva atmosfere i proučavali njihove glavne značajke kroz troposferu, stratosferu, mezosferu, termosferu i egzosferu.
Tijekom praktičnog rada učenici su uočili kako se promjene u atmosferi odražavaju na klimu i život na Zemlji, ali i kako svemirska istraživanja pomažu u razumijevanju tih procesa.

Matematika i geografija u svemiru
Jedan od ciljeva projekta bio je pokazati da se matematika i geografija mogu povezati na kreativan i smislen način.
Na satovima matematike učenici su istraživali kako se cijeli brojevi koriste u astronomiji – primjerice u prikazu temperatura planeta ili udaljenosti između nebeskih tijela.
Posebno su se istaknuli učenici osmih razreda, koji su osmislili zadatke koristeći potencije i znanstveni zapis te se zatim natjecali u timovima u njihovom rješavanju. Aktivnosti su poticale logičko razmišljanje, suradnju i kreativnost, a učenici su pokazali zavidnu razinu znanja i spretnosti u primjeni matematičkih koncepata na stvarne situacije.

Tijekom sata geografije, učenici šestih razreda učili su o nebeskim tijelima, sazviježđima i kretanju planeta. Posebno su ih oduševile priče o Orionu, Malom i Velikom medvjedu te način na koji su se zvijezde koristile za orijentaciju u prošlosti. Stečeno znanje povezali su s koordinatnim sustavom u ravnini, pa su ucrtavali točke i spajali ih u oblike raketa i sazviježđa, čime su spojili matematičku preciznost i likovnu kreativnost.

Interaktivno učenje i digitalni alati
Projekt je dodatno obogaćen virtualnom šetnjom kroz svemir uz pomoć digitalnih alata, što je učenicima omogućilo da na interaktivan način istraže svoje mjesto u svemiru.
Učenici su također istraživali poznate astronaute i njihove misije, otkrivajući inspirativne priče o ljudima koji su pomicali granice mogućeg.
Posebno zanimljiv dio projekta bio je izračun ugljičnog otiska. Učenici su pomoću jednostavne formule izračunali koliko CO₂ nastaje slanjem jedne razglednice do određene destinacije te su taj iznos usporedili sa slanjem digitalnim putem. Na taj su način stekli uvid u ekološki aspekt komunikacije i razgovarali o održivijim načinima razmjene informacija.
Kreativnost, suradnja i kritičko mišljenje
Kroz sve aktivnosti naglasak je bio na istraživačkom učenju, timskom radu i razvoju kritičkog mišljenja.
Učenici su imali priliku povezati znanstvene činjenice s vlastitim iskustvima, prepoznati kako matematika i geografija objašnjavaju pojave u svijetu oko nas te razumjeti da svemir nije samo udaljeni prostor, nego dio sustava kojem i sami pripadamo.
Projekt „Living on Earth, Maths, Maps and Space“ pokazao je kako se nastava može pretvoriti u uzbudljivo putovanje kroz znanost, u kojem učenici istodobno razvijaju znanje, vještine i vrijednosti.
Zaključak
Kroz istraživanje, kreativnost i timski rad učenici su otkrili da su matematika i geografija ključni alati za razumijevanje svemira i života na Zemlji. Projekt je pokazao da interdisciplinarni pristup nastavi potiče radoznalost, logičko razmišljanje i odgovoran odnos prema svijetu.
Svemir nas svakodnevno nadahnjuje, a naši su učenici dokazali da su spremni istraživati ga s radošću, znatiželjom i otvorenim umom — jer upravo takav pogled prema nebu počinje od učenja na Zemlji.