Utemeljila ga je Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (WIPO -World Intellectual Property Organization) 2000. godine s ciljem podizanja svijesti o važnosti intelektualnog vlasništva, poput autorskih prava, patenata, zaštitnih obilježja i industrijskog dizajna, u poticanju inovacija i kreativnosti. Svake godine ovaj dan ima određenu temu kojom se naglašava utjecaj intelektualnog vlasništva na svakodnevni život i ukazuje na doprinos kulturnom i tehnološkom napretku. Aktivnosti koje se tim povodom održavaju uključuju edukativne radionice, javne rasprave, izložbe i kampanje, a cilj im je približiti značenje i vrijednost zaštite intelektualnog rada.
U obilježavanju Svjetskog dana intelektualnog vlasništva u Gimnaziji Vukovar provedena je edukativna i poticajna aktivnost „Tko je vlasnik ideja u digitalnom dobu?“. Cilj aktivnosti bio je potaknuti učenike na promišljanje o autorskim pravima, posebno u kontekstu suvremenih tehnologija, dostupnosti internetskog sadržaja te rastuće prisutnosti umjetne inteligencije u stvaranju različitih oblika sadržaja – od tekstova do slika i glazbe.
Nakon uvodnog razgovora o autorskim pravima, patentima, plagijatima, akademskoj čestitosti i umjetnoj inteligenciji, učenici su podijeljeni u manje skupine te su svakoj skupini dodijeljena pitanja za raspravu.
Neka od pitanja glasila su: Treba li na internetu sve biti besplatno?, Što znači „ukrasti ideju“?, Tko je autor sadržaja koji generira umjetna inteligencija – korisnik, umjetna inteligencija ili netko treći?.
Učenici su unutar svojih skupina analizirali zadane teme, iznosili argumente, raspravljali i pripremali stavove koje su potom predstavljali u razrednoj debati. Rasprava je bila izuzetno zanimljiva i dinamična, a učenici su pokazali zavidnu razinu kritičkog mišljenja i izražavanja vlastitih stavova. Osvrnuvši se na pitanje plagiranja i akademske čestitosti, istaknuli su kako je prisvajanje tuđeg rada bez navođenja izvora nepošteno i neprihvatljivo, bilo da se radi o školskim zadacima, prezentacijama ili drugim oblicima rada.
Učenici su prepoznali važnost poštivanja tuđih ideja te istaknuli nužnost preuzimanja osobne odgovornosti pri korištenju izvora s interneta. Ukazali su na razliku između inspiracije i kopiranja, naglasivši koliko je važno pravilno navođenje izvora i stvaranje autentičnih sadržaja. Posebnu pažnju izazvalo je pitanje o autorstvu sadržaja koje generira umjetna inteligencija. Promišljali su tko bi trebao imati pravo na takav sadržaj – osoba koja je unijela upute, programeri koji su izradili sustav, ili nitko – budući je sadržaj nastao bez izravne ljudske kreativnosti. Raspravljali su i o tome može li se takav sadržaj smatrati autentičnim te koliko je sigurno oslanjati se na UI alate prilikom izrade školskih zadataka.
U zaključku su istaknuli kako, unatoč tome što je internet bogat izvor korisnih informacija, sadržaj koji se na njemu nalazi nije niti bi trebao biti potpuno besplatan za korištenje. Smatraju da poštovanje tuđeg rada i dalje ima veliku važnost, čak i u digitalnom okruženju te da odgovornost za pravilno korištenje i zaštitu nastalih sadržaja ostaje na svakom pojedincu.
Kroz razmjenu mišljenja i argumentiranu raspravu o suvremenim izazovima digitalnog doba – od problema plagiranja do uloge umjetne inteligencije u generiranju sadržaja – uočili su kako pitanje „Tko je vlasnik ideja u digitalnom dobu?“ ne nudi jednostavan niti jednoznačan odgovor već da je riječ o kompleksnom i višeslojnom problemu koji zahtijeva kontinuirano kritičko promišljanje te promicanje etičkog i odgovornog ponašanja u digitalnom okruženju, osobito u kontekstu sve izraženijeg preklapanja uloga autora, korisnika i tehnologije.
Aktivnost je pokazala koliko je važno s učenicima otvoreno razgovarati o temama koje su usko povezane s njihovim svakodnevnim korištenjem interneta, školskim obavezama i digitalnim navikama. Kroz argumentiranu raspravu razvijali su kritičko mišljenje, međusobno uvažavanje i odgovoran pristup informacijama. Osvijestili su i da znanje o intelektualnom vlasništvu i akademskoj čestitosti nije samo pravna ili stručna tema, već i temelj poštenog i odgovornog ponašanja u školi i društvu. Obilježavanje Svjetskog dana intelektualnog vlasništva time je ispunilo svoj cilj – potaknulo je učenike na razmišljanje o vrijednosti ideja i važnosti poštivanja i odgovornosti u digitalnom svijetu koji nas sve više oblikuje.