Tradicijske igre, versi, pinel i bali u eTwinning projektu “Čakavica u srcu”

Učenici 3. a Osnovne škole Split 3 i 4. c Osnovne škole Trstenik iz Splita uživali su u brojnim aktivnostima u okviru eTwinning projekta “Čakavica u srcu”.

Istražili su i igrali stare zaboravljene igre, recitirali pjesmu na čakavici za Dan sigurnijeg interneta, proveli istraživanje o učeničkim navikama vezanim uz korištenje interneta, odigrali digitalni kviz ponavljajući pravila o sigurnosti na internetu te pisali na čakavštini sudjelujući na natječajima “Ča u versin, riči i pinelu” Osnovne škole Bijaći iz Kaštel Novog i “Ča, more, judi” Osnovne škole Grohote na Šolti.

Drugo polugodište započelo je veselo i razigrano, a tomu su doprinijele raznovrsne aktivnosti eTwinning projekta. Trećaši i četvrtaši istraživali su tradicijske igre koje su nekada igrali njihovi djedovi i bake. Prikupljene podatke prikazali su plakatom, prezentirali uradak i odigrali igre. Kako su za neke igre bili potrebni i rekviziti, bilo je zanimljivo pronalaziti ih u okolini, ali i izraditi od recikliranih materijala. Osobito veselje potaknuo je “karet” koji je napravljen uz pomoć roditelja. Vožnja njime u dvorištu škole bila je prava atrakcija. Donijeli su i “franje”, a razredni balkon ubrzo je postao veselo dječje igralište na kojem su skupine djece u igri nastojale osvojiti ih što više. Uživali su i u igrama vatala, kukala, na laštik, na zogu…Istražujući stare zaboravljene igre poslužili su se i knjigom prof. Miljenka Vujanovića Meje “Pagarešto – igre iz mladosti”.

Dan sigurnijeg interneta ove godine obilježen je 8. veljače. To je bila vrlo važna aktivnost za projekt. Učiteljice su napisale prigodnu pjesmu na čakavici, izradile digitalni kviz kao i listić koji je poslužio za istraživanje o učeničkim navikama i stavovima vezanim za uporabu interneta. Pjesmu “Vrime o’ interneta” projektni partneri su odradili po želji sa svojim učenicima, a snimku videozapisa (čitanja ili recitiranja, pojedinačnog ili skupnog) postavili na Padlet zajedno s ukupnim odgovorima učenika na pitanja s listića.

Povodom Valentinova pisali su pjesme o ljubavi na čakavici. Obilježili su i karnevalsko vrijeme izradom maski (moreti) sa zavičajnim riječima, veselim maškaranjem na pokladni utorak, pisanjem pjesama na temu maškara te igranjem digitalnog kviza u alatu Genially. Uz Dan materinskoga jezika trećaši i četvrtaši sudjelovali su u VII. Međunarodnom literarnom, recitatorskom i likovnom natječaju “ČA u versin, riči i pinelu” OŠ Bijaći iz Kaštel Novog kao i na natječaju “Ča, more, judi” OŠ Grohote na Šolti. 

Tijekom mjeseca ožujka učenici su usvojili koreografiju tradicijskog plesa “Lipe li su mlade Kaštelanke” te snimku istog postavili na Twinboard. Uživali su u pjesmi i plesu te na taj način prisjetili se kako su se nekada zabavljali ljudi u zavičaju. Veliku radost svih projektnih partnera izazvao je susret uživo i videokonferencija s profesorom i čakavskim pjesnikom Nađanom Dumanićem. Učenici su recitirali stihove pjesama iz knjige “Moja dica o’ besid” i postavljali pitanja o njegovom stvaralaštvu. Pjesnik je rado odgovarao na brojna učenička pitanja te je pročitao nekoliko svojih pjesama.

Učiteljice i voditeljice projekta “Čakavica u srcu”, Jagoda i Sandra, predstavile su projektne aktivnosti na Državnom stručnom skupu za učitelje razredne nastave i nastavnike Hrvatskoga jezika, Glazbene kulture i Glazbene umjetnosti te Likovne kulture i Likovne umjetnosti na temu “Očuvanje zavičajnoga govora u izvannastavnim i projektnim aktivnostima” održanom putem platforme Zoom. Povodom Međunarodnog dana dječje knjige učenici su na ponuđeni predložak, izrađen u digitalnom alatu Canva, pisali popis najdražih lektirnih djela koje su čitali tijekom ove školske godine. Najveći kršćanski blagdan, Uskrs, projektni partneri obilježili su izradom digitalnih čestitki na čakavici. Nadolazećim aktivnostima projekta “Čakavica u srcu” raduju se učenici i učiteljice jer će još više obogatiti znanja i suradničke odnose što je ujedno i projektni cilj.