prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

U Mjesecu (povijesti) žena – žene slavimo pjesmom

Mjesec povijesti žena, ožujak, u Ekonomsko-birotehničkoj školi, Slavonski Brod, posvećen je – ženama.

Na nastavi Hrvatskoga i Engleskoga jezika (s Ivanom Opačak, prof.) veliki je broj učenika 1. e, 1. c, 2. b, 4. a i 4. e razreda prihvatio izazov kreiranja poezije zamračenja (blackout poetry) i originalne glazbe na temelju obrađenih nastavnih jedinica i učeničkih literarnih radova posvećenih inspirativnim ženama te biografija i književnih djela znamenitih i utjecajnih žena. U tekstu koji slijedi navedene su žene koje su nadahnule učenike (i nastavnicu) s detaljima provedbe aktivnosti.

Oprah Winfrey i Kamala Harris žene su čije su impresivne biografije bile predmetom istraživanja učenica Nike Tomić (4. a) i Maje Vinković (4. e) prilikom prijave na nacionalni natječaj u pisanju eseja u organizaciji Veleposlanstva SAD-a u Hrvatskoj u veljači 2021. (Mjesecu afroameričke povijesti/Black History Month); tekstovi učenica, s detaljima natječaja i nagrade koju je osvojila Maja, navedeni su OVDJE. Nakon obrade nastavne jedinice Female Scientists Changing the World (u okviru teme It’s Not Rocket Science) učenicima 4. a i 4. e razreda ponuđen je izazov kreiranja blackout poezije na temelju dvaju tekstova učenica.

Neki su pak učenici odlučili samostalno istražiti biografije žena po vlastitome izboru i pronaći/kreirati odgovarajući tekst koji će poslužiti kao podloga za stvaranje poezije. Našle su se u istome društvu Marija Jurić Zagorka, prva hrvatska profesionalna novinarka i najčitanija književnica, čiju su 150. obljetnicu rođenja učenici 4. a razreda obilježili s projektnim partnerima prošle godine, Ivana Brlić Mažuranić, svjetski poznata Brođanka, čiju će 150. obljetnicu rođenja učenici obilježiti ove godine, i Coco Chanel, najveća modna dizajnerica 20. stoljeća. Neki su tekstovi kreativno nadahnuli njihove autore, a neki su poslužili kao pjesničko nadahnuće učenicama 1. c razreda.

Malala Yousafzai, predana borkinja za obrazovanje djevojčica te najmlađa laureatkinja Nagrade Saharov (2013.) i Nobelove nagrade (za mir, 2014.) u povijesti, nadahnula je radionicu AI-generated Art in Democracy u Ekonomsko-birotehničkoj školi u veljači 2024. (čiji su kreativni radovi objedinjeni u galeriji na platformi Wakelet OVDJE). Dijalog između Malale i Nelsona Mandele, koji je kreirala prof. Opačak, koristeći alate umjetne inteligencije, nadahnuo je učenice 4. a i 4. e na kreiranje poezije zamračenja.

Dr. Temple Grandin jedna je od inspirativnih osoba o kojima su učili učenici 1. e razreda (u okviru nastavne jedinice Different, Not Less i teme Time to Learn), koja je prevladala izazove odrastanja i školovanja s dijagnosticiranim stanjem autizma te postala znanstvenica, sveučilišna profesorica i aktivistica za autizam. Blog koji je, sa zadatcima čitanja i slušanja s razumijevanjem, govorenja i (kreativnoga) pisanja, kreirala prof. Opačak, koristeći alate umjetne inteligencije, bio je podloga za individualno i suradničko učenje, kreativno izražavanje i vršnjačko vrednovanje. Na Edutoriju, OVDJE, objavljen je otvoreni obrazovni sadržaj nastavnice s nastavnom pripremom za dvosat engleskoga jezika, radnim i pokaznim materijalima te definiranim ishodima učenja (u okviru predmetnoga kurikuluma i kurikuluma međupredmetnih tema).

Maša Kolanović suvremena je hrvatska autorica, dobitnica Nagrade Europske unije za književnost 2020., čiju su kratku priču Živi zakopani, metodom slagalice, čitali i obrađivali učenici 2. b razreda. Književni tekst, koji tematizira otuđenje modernoga čovjeka i nestanak tradicionalnih vrijednosti u potrošačkome društvu digitalnoga doba, potaknuo je učenike na kreativno stvaranje i prevođenje.

Pjesme učenika nastale tehnikom zamračenja kriju doista zrele, dojmljive misli, poruke… o snazi i ljepoti žene, o važnosti ravnopravnosti. Očekivano, motiv majke nametnuo se kao jedan od dominantnih, neizostavnih motiva kada je riječ o poticaju na literarno izražavanje povodom Dana i Mjeseca žena. Upravo je majka (ili uloga majke) odigrala ključnu ulogu u privatnome životu te profesionalnome radu i/ili književnome stvaranju mnogih žena o kojima su učenici čitali, učili… i upravo su majke učenici sami naveli kao najvažnije žene u svome životu.

Na temelju poezije zamračenja, pomoću alata umjetne inteligencije za komponiranje glazbe Suno AI, nastale su nove, jedinstvene pjesme; OVDJE je samo jedan primjer. Sve one, kao i tematski tekstovi i kreativni radovi učenica i tek jednoga učenika, okupljene su u galeriji na platformi Wakelet (koja je dostupna OVDJE).

No, to nije sve. Na poziv prof. Opačak, koordinatorice eTwinningova projekta “Vote 4 Democracy Ambassadors”, slavlju žena u školi pjesmom su se pridružili i projektni partneri, ambasadori Europskoga parlamenta iz Rumunjske, Bugarske, Grčke i Hrvatske; OVDJE se nalazi suradnička galerija na platformi Wakelet koja objedinjuje kreativne radove i glazbu međunarodnih partnera. Učenici 1. c razreda uredili su tematski pano kod glavnoga ulaza u školu. Svi učenici i zaposlenici škole, kao i roditelji, suradnici i posjetitelji, pozvani su da zastanu, pogledaju, pročitaju, poslušaju… Pozvani su da i sami posvete (još) pokoju misao, pjesmu ženi koju pamte, cijene, vole…, ne samo u ožujku…