prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenički teremin – spoj fizike, elektronike i kreativnosti

Zamislite instrument koji se svira – bez dodira. Samo pomicanjem ruku kroz zrak mijenjate tonove i stvarate zvuk nalik elektronskoj glazbi iz znanstveno-fantastičnog filma. Upravo to fasciniralo je učenike Luku Plazibata i Jakova Vučkovića iz OŠ Ivana Lovrića iz Sinja koji su odlučili izraditi vlastiti teremin – jedan od prvih elektroničkih instrumenata u povijesti.

Sve je započelo nakon koncerta na Kamičak Etno festivalu u Sinju, gdje su učenici po prvi put vidjeli i čuli teremin uživo. Instrument koji se svira „u zraku“ toliko ih je zaintrigirao da su odlučili dublje istražiti njegovu fizikalnu i elektroničku pozadinu, i pritom – stvoriti vlastitu verziju.

Klasični teremin koristi dvije antene koje reagiraju na pokrete ruku svirača – jedna kontrolira visinu tona, druga jačinu zvuka. Učenici su odlučili pojednostaviti konstrukciju koristeći Arduino Nano – mikrokontroler koji omogućuje digitalnu obradu signala. Umjesto dvije analogne antene, koristili su aluminijsku žicu kao antenu za upravljanje frekvencijom i ultrazvučni senzor HC-SR04 kao zamjenu za drugu antenu koja upravlja glasnoćom. Za generiranje zvuka upotrijebili su zvučnik, a promjene frekvencije pratili su putem LCD ekrana.


Kreativno su povezali znanja iz fizike: ruka u blizini antene djeluje poput druge ploče kondenzatora, a promjenom udaljenosti mijenja se kapacitet, što utječe na frekvenciju izlaznog signala. U istraživačkom dijelu projekta ispitali su kako različiti oblici antene utječu na promjenu frekvencije zvuka.

Posebna vrijednost ovog projekta nije samo u tehničkoj izvedbi, već i u timskom radu. Unatoč složenoj temi, koja nadilazi osnovnoškolsko gradivo, učenici su kroz zajedničko istraživanje, učenje i brojne pokušaje – uspjeli savladati sve prepreke.

Tijekom izrade nisu koristili gotove upute. Sami su ispitivali, mjerili, programirali, testirali i usklađivali komponente. Prošli su kroz čitav proces – od crtanja shema i testiranja komponenti na prototipnoj pločici, do lemljenja, programiranja, mjerenja i analize rezultata. Projekt nije bio jednostavan – zahtijevao je mnogo vremena, suradnje, strpljenja i upornosti.

Učenički teremin spojio je znanje iz fizike, elektronike, programiranja i glazbe. No još važnije – pokazao je koliko daleko mogu stići mladi istraživači kada ih vodi znatiželja, kreativnost i suradnja. Zahvaljujući timu, znanju i ustrajnosti, njihov teremin sada svira više od tonova – on svira priču o prijateljstvu, zajedništvu i vjeri da se i jako složene ideje mogu ostvariti kada se radi s voljom i srcem.