Znanost o moru – metodički pristup i poučavanje biologije i ekologije mora u 2. razredu gimnazije po eksperimentalnom programu Škola za život

„More je sve. Ono pokriva 7 desetina zemljine površine. Ono odiše čistoćom i zdravljem. Ono je beskrajna pustinja, gdje čovjek nije nikada usamljen, jer se osjeća da život ključa na svim stranama“, Jules Verne. More je oduvijek bilo inspiracija brojnim slikarima, piscima, izvedbenim umjetnicima koji su često svoju očaranost morem i morskim životom znali uspješno pretočiti u svoja umjetnička djela. 

Također, biologija i ekologija mora kao dio znanosti biologije predstavljaju plodno područje za upoznavanje, proučavanje i razumijevanje živog svijeta u moru te omogućuju kritički pristup prema promjenama koje zadnjih godina utječu na morske ekosustave, uključujući i naše Jadransko more. Navedenu sam temu nastojao približiti učenicima kroz  interdisciplinarni pristup uz korištenje različitih nastavnih materijala i modela. Nastavne sadržaje (živa bića morskog dna, živa bića otvorenog mora) proveo sam kroz sljedeće aktivnosti :

  • Seciranje lignje
  • Seciranje plave ribe (skuša)
  • Ribarstvena biologija, ribolovni alati i njihov utjecaj na morski ekosustav
  • Utjecaj abiotičkih čimbenika na živa bića Jadranskog mora
  • Prilagodbe dubokomorskih vrsta (grdobina)

Navedene aktivnosti proveo sam uz korištenje metode aktivnog učenja uz izradu jasnih smjernica za timski rad učenika i nastavnih listića za lakše usvajanje i razumijevanje tematike živog svijeta u moru. Budući da živimo u mjestu smještenom uz obalu Jadranskog  mora i  pripadamo sredozemnom civilizacijskom krugu, smatram da je poznavanje živog svijeta Jadranskog mora i temeljnih ekoloških pojmova od iznimne važnosti za razvijanje odnosa učenika prema morskom okolišu. Također, poznavanje tematike mora te društveno-prirodnih procesa vezanih uz Jadransko more dio je naše kulture koju trebamo njegovati i poznavati kako bismo doprinjeli očuvanju i zaštiti morskog okoliša.

1. Utjecaj abiotičkih čimbenika na živa bića Jadranskog mora

Uvod u cjelinu živa bića morskog dna i živa bića otvorenog mora započeo sam na način da sam podijelio učenike u četiri skupine. Svaka skupina dobila je veliku kartu Jadranskog mora, radne listove za timski rad, kuverte sa slikama za rad na karti. U prvom zadataku učenici su dobili podatke o znanstvenim nalazima kirnje bjelice (Epinephelus aeneus) u Jadranskom moru. Zadatak je bio da na karti poslože slike riblje vrste na lokacije gdje je ulovljena.