prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Zbirka učeničkih radova kao oblik formativnog vrednovanja

Zbirka učeničkih radova  je skup različitih učeničkih uradaka prikupljenih  kroz duže vremensko razdoblje koji pokazuje učenikov akademski napredak, uspjeh, vještine i stav tijekom vremena te je snažan alat procjene procesa učenja i stjecanja znanja.

Formativno vrednovanje učenika je vrednovanje koje se provodi tijekom učenja i poučavanja. Učitelj tijekom ovoga načina vrednovanja dobiva informacije o napredovanju učenika u određenom području rada te pomaže učeniku razviti vještine samopraćenja i upravljanja vlastitim učenjem. Učenici postaju svjesni svojih sposobnosti i dobrih strana, ali i nauče prepoznati svoje slabosti u načinu učenja i područja na kojima trebaju dodatno raditi.

Zbirka radova

Jedan od načina formativnog vrednovanja mogu biti i zbirke učeničkih radova. Zbirke se sastoje od namjenskih i planski prikupljenih učeničkih radova koji ukazuju na učenička postignuća tijekom dužeg razdoblja. Zbirke pokazuje učenikov razvoj i zalaganje u jednom ili više područja te također daju smjernice za daljnji rad.

Potiču aktivno učenje, suradnju, učenje otkrivanjem, motivaciju i samopouzdanje. Polazišta za ovakav način vrednovanja su stajališta kako poučavanje nije samo prenošenja gotovih informacija već se bazira na pružanju potpore, motivacije i stvaranje odgovarajućih odgojno-obrazovnih situacija.

Učenje nije samo pasivno primanje informacija već se inovativnim metodama rada potiče učenike na aktivno učenje putem kojeg razvijaju potrebne kompetencije i vještine nužne za cjeloživotno učenje. Spoznavanje novih sadržaja je proces misaonog sažimanja vlastitih iskustava, a znanja nastaju kroz stjecanje iskustva u stvarnom okružju.

Izrada zbirke

U samoj pripremi i izradi zbirke radova pratimo nekoliko koraka, a to su: izrada i prikupljanje radova iz zadanog područja, odabir radova za ulaganje u zbirku, refleksija radova i projekcija.

Osim toga, zbirke učeničkih radova posjeduju još nekoliko iznimno bitnih karakteristika, a to su prilagodba i slijeđenje potreba, interesa i mogućnosti svakog pojedinca. Također treba biti skup autentičnih radova, vjerodostojan, višenamjenski i dinamički oblik procjene, pokazatelj napretka i postignuća učenika tijekom određenog vremenskog razdoblja.

Količina materijala prikupljenih u zbirci ovisi o području ili više područja koje zbirka obuhvaća i širini sadržaja. Zbirka se može izrađivati za samo jedan nastavni predmet ili samo jednu cjelinu, jednu školsku godinu ili za duže vremensko razdoblje (npr. prva četiri razreda osnovne škole). Upravo je potonje bio odabir učiteljice Vlatke Vukić za izradu zbirke učenika jedne generacije.

Sadržaj i izbor radova

Zbirka je obuhvaćala izbor odabranih radova učenika koje su izradili tijekom prve četiri godine školovanja. Fascikli su bili pohranjeni u školi cijelo vrijeme, učenici su im mogli pristupiti u svakom trenutku kada su, uz pomoć učitelja, odabrali neki svoj reprezentativni rad na koji su bili jako ponosni i htjeli su ga priložiti.

O svakom radu učenici su rekli svoje mišljenje, poticani su na samovrednovanje i samorefleksiju kako bi na taj način razvili vještine praćenja, vrednovanja i upravljanja vlastitim učenjem. Učenike se potiče da promisle o svojim jakim stranama, u čemu su dobri kako bi i oni sami uvidjeli svoje kvalitete te im se daju smjernice za daljnji rad.

Na samom početku zbirke priloženi su prvi crteži koje su učenici nacrtali prvog dana škole te kartice s imenima koje su stajale na njihovim klupama prvih mjesec dana.

Slijede njihovi dojmovi o školi nakon prvih mjesec dana nastave, novim prijateljima i doživljajima. Početak školovanja iznimno je važan za podizanje samopouzdanja malih školaraca i razvijanja pozitivne slike o sebi te se mnogobrojnim radionicama potiče pozitivan odnos i stav, a rezultati i zapisi tih radionica bitna su stavka u zbirci radova.

Kako se stječu nove vještine i usvajaju razna znanja, tako i zbirka postaje sve bogatija. U njoj su priloženi odabrani literarni radovi iz svih razreda, stripovi na zadanu temu, rezultati raznih istraživačkih zadataka i projektnih aktivnosti te praktični radovi nastali u obradi raznih tema. Naročito su zanimljive posebne mape unutar zbirke koje predstavljaju svojevrsnu vertikalnu okosnicu kurikulumskih sadržaja.

U obliku lapbooka sačuvani su učenički radovi o snalaženju u prostoru: crtež i opis škole i ulice (1. razred); rezultati istraživačkog rada o mjestu u kojem učenici žive (2. razred); brošura o zavičaju koju su izrađivali učenici (3. razred) i plakati o nacionalnim parkovima (4. razred).

Na sličan način prikazano je napredovanje učenika u temi snalaženje u vremenu: crtež obitelji i aktivnost obitelji u jednom tjednu (1. razred); obiteljsko stablo (2. razred); prikaz prvog desetljeća učenika (3. razred); lenta vremena o prošlosti Hrvatske (4. razred). Tako učenici zorno uočavaju svoj napredak, razvoj i proširivanje znanja kroz duže vremensko razdoblje. Na kraju četvrtog razreda učenici su svoje zbirke radova mogli ponijeti kući kao trajnu uspomenu.

Zbirka učeničkih radova odlična je metoda praćenja i vrednovanja učeničkih postignuća i vještina. Kod učenika potiče motivaciju, kritičko i kreativno mišljenje i samopouzdanje, a učiteljima daje smjernice o individualiziranom pristupu učeniku kako bi mu pomogli ostvariti njegov pun potencijal.