Lapbook ili krilata knjiga ili knjiga na preklop interaktivni je prikaz koji predstavlja spoj natuknica, priče, crteža, grafikona, dijagrama i sl. Kreativna mapa, koja se može koristiti za prikaz i usustavljivanje nastavnih sadržaja, ovoga je puta sadržavala prikaz djela za cjelovito čitanje. Prikaz i analizu djela po uobičajenim smjernicama (likovi, fabula, tematsko-motivski sloj, jezično-stilska obilježja).
Uobičajena interpretacija koja je prikazana na zanimljiviji, pregledniji i šareniji način. Interaktivna knjiga na preklop sadržava razne „okviriće“ i „prozorčiće“ koji učenike potiču na otkrivanje i uspoređivanje njihovih sadržaja. Učenici su izrađivali knjige na preklop različitih veličina, od različitih materijala, kombinirajući razne papire u boji, kao i crteže, ilustracije, ispisane prikaze i sl. Svaka knjiga bila je obogaćena citatima iz djela, kao i zadacima „istraži, pronađi, usporedi“.
Spomenuti zadaci bili su inspiracija učenicima da osmisle i posebnu vrstu „prozorčića“ koje su u knjigama ostavljali budućim čitateljima. Naime, za vrijeme i nakon čitanja knjige, svoja promišljanja o sadržaju i likovima učenici zapisuju na „post-it“ papiriće, tj. ljepiriće, koje u knjizi ostavljaju budućim čitateljima.
U knjigama ostavljaju „prozorčiće“, tj. zapise koji potiču na čitanje i otkrivanje jer oni sadržavaju i razne zanimljive zadatke, upute, prijedloge, tj. nešto poput „tragova“ čitanja. Prema uputama koje pronađu u knjizi novi čitatelji oblikuju svoje bilješke čitanja i dodaju nove ideje i nove „prozorčiće“.
Primjeri nekih učeničkih natpisa u knjigama na „prozorčićima“:
Ovaj opis male skrivene uvale, po meni, najbolji je opis u knjizi. Pronađi i ti jedan primjer opisivanja i zapiši ga.
Smatram da je suživot s prirodom jako važan. Trudim se što više vremena provoditi u prirodi. Koliko ti vremena provodiš u prirodi? Kako ti komentiraš ove Morove riječi (riječi glavnog lika)?
„Krupne kapi kiše klize kladama, klokoću kolosijecima i krševima.“
Ovo je primjer aliteracije, stilske figure ponavljanja suglasnika. Na ovoj stranici imaš još nekoliko sličnih primjera. Pronađi ih i zapiši.
„A zašto ja to osjećam? Osjećam intuitivno neki strah. Kažu da ima ljudi koje kad prvi put opazimo, osjetimo u njima nešto neugodno, nešto čega se bojimo. Od čega bježimo i ne želimo da nas sretne. A koga se ja to bojim?“
Ovo je primjer psihološke karakterizacije lika (misli, osjećaji). Sličnih primjera još mnogo je. Pronađi jedan i zapiši ga u svoj dnevnik.
Iznenadio te je očev postupak? Mene je rastužio. Nastavi čitati jer, obećavam ti, ne možeš ni zamisliti što će se tek dogoditi.
Glavni cilj ovakvih interaktivnih zadataka poticanja čitanja – postignut je. Učenici će čitati jer se raduju izradi knjiga na preklop, a posebno su se trudili i oko poruka koje ostavljaju u knjigama jer znaju da će ih drugi učenici pronalaziti. Trude se, zato, biti što kreativniji, zanimljiviji, pokazati znanja i vještine.