U okviru Erasmus+ projekta pod brojem 2024-1-HR01-KA121-SCH-000230333 na mobilnosti je bilo 12 učenica i to četiri učenice iz centralne škole, pet učenica iz PŠ Kučine i tri učenice iz PŠ Mravince. Koristile su zeleno putovanje. To je putovanje na kojem se veći dio puta koriste prijevozna sredstva s niskom razinom emisija, kao što su autobus ili vlak, ili se zajednički koristi automobil.
Zeleno putovanje omogućilo im je posjet većem broju zanimljivih destinacija od planiranog.
Prva stanica na putu prema Pečuhu bila je Virovitica. Središtem grada dominira predivan park koji okružuje obnovljeni dvorac Pejačević. Posebno ih je oduševio glazbeni most u gradskom parku. Posjet Muzeju vlakova na željezničkoj postaji bio je vrlo zanimljiv i dinamičan.
U Pečuh su stigli u večernjim satima. Osnovna škola Miroslava Krleže, dvojezična obrazovna ustanova, ima za cilj očuvati, jačati i razvijati identitet, kulturu, jezik i običaje Hrvata u Mađarskoj. Škola je osnovana 1952. kao srpsko-hrvatska, a od 1991. djeluje kao hrvatska škola s nastavom na hrvatskom jeziku. Danas obuhvaća dječji vrtić, osnovnu školu, gimnaziju i đački dom. Pohađa ju 318 učenika, a zaposleno je 52 djelatnika. Matura se provodi na hrvatskom i mađarskom jeziku, a učenici dobivaju dvojezične svjedodžbe.
Ravnateljica škole, Agnes Zsifkovics, bila je iznimno angažirana u planiranju i organizaciji školskih aktivnosti. Sudionici su koristili usluge škole za prehranu i smještaj. Prvoga dana učenici su se međusobno upoznali i predstavili svoje škole.
Učiteljice Nives Bogdan i Zdenka Jerković sudjelovale su u aktivnostima poučavanja u razredima 4.a i 4.b, gdje su predavale Hrvatski jezik, Matematiku, Prirodu i društvo, Likovnu, Glazbenu te Tjelesnu i zdravstvenu kulturu. Nastava je bila prilagođena učenicima s ograničenim znanjem hrvatskog jezika – korištene su metode pokreta, dramatizacije i skiciranja.
Nastava je bila interaktivna i dinamična, s temama vezanima uz kulturnu i prirodnu baštinu te održivi razvoj uz upotrebu digitalnih alata. Na satu Hrvatskog jezika obrađena je Legenda o hrvatskom grbu i šahovnici. Sat je započeo igrom asocijacija, a zatim je slijedilo čitanje legende, potkrijepljeno ilustracijama i dramatizacijom. U završnom dijelu učenici su rješavali listiće s osmosmjerkama i križaljkama.
Na Likovnoj kulturi učenici su tehnikom tempere prikazali scene iz legende, a na drugom satu ukrašavali pisanice tehnikom točkanja, koristeći boje hrvatske i mađarske zastave. Na kraju sata zajedno su čestitali Uskrs na oba jezika.
Tijekom sata Prirode i društva učenici su istraživali sličnosti i razlike u povijesnoj i prirodnoj baštini Hrvatske i Mađarske. Upoznali su nacionalne simbole, poznate osobe i zanimljivosti, a naučeno su ponovili kroz igre memory i Kahoot kviz – za mnoge prvi susret s tim digitalnim alatom.
Na satu Matematike učenici su vježbali četiri računske radnje kroz slagalice sa slikama zaštićenih životinja, a zatim su rješavali matematički lanac, čitajući zadatke jedni drugima.
U sklopu Glazbene kulture naučili su pjesmu Arsena Dedića Dobro jutro – analizirali su tekst i melodiju uz pomoć hrvatskih učenika.
Popodnevni sati bili su rezervirani za terensku nastavu i druženje. Tijekom vožnje učenici su se međusobno upoznavali, pjevali i stvarali prijateljsku atmosferu, osobito uz zajedničko izvođenje tradicionalne pjesme Tavaszi szél vizet áraszt.
Prvoga dana u Pečuhu posjetili su Zoološki vrt, a drugoga dana Katedralu svetog Petra i Pavla, ranokršćansku nekropolu i crkvu svetog Bartola, uz stručno vodstvo vjeroučiteljice.
U srijedu ujutro, uz ravnateljicu Agnes Zsifkovics i učitelja Gorana, posjetili su mađarsku osnovnu školu Pécsi Mezőszél Utcai Általános Iskola. Sat Glazbene kulture bio je posebno dojmljiv – učenici su aktivno sudjelovali, a učiteljice su bile oduševljene njihovim glazbenim sposobnostima. Opremljenost učionice (s jednom stranom klasične, a drugom pametne ploče) omogućila je nastavnici da se kreće prostorijom, što je povećalo fokus učenika.
Nakon sata održan je sastanak s vodstvom škole, tijekom kojeg su razmijenjena iskustva i kontakti za buduću suradnju.
Nakon obilaska mađarske škole posjetili su Muzej posvećen Victoru Vasarely. Naučili su mnogo o Victoru Vasarelyju, najistaknutijem predstavniku optičke umjetnosti (op-art), koji je rođen u Pečuhu. Njegova su djela prepoznatljiva po apstraktnim geometrijskim kompozicijama snažnih kontrasta i dojmljivih vizualnih efekata. Nakon zanimljivog i interaktivnog obilaska muzeja, učenice su sudjelovale u kreativnoj radionici u kojoj su izradili vlastita umjetnička djela inspirirana Vasarelyjevim stilom, a učiteljice su dobile ideju kako obogatiti nastavu Likovne kulture i odlučile da će istu radionicu provesti sa svojim učenicima.
Poslijepodne su proveli u Sigetu, gdje su posjetili utvrdu i Park tursko-mađarskog prijateljstva. Ondje su postavljeni spomenici sultanu Sulejmanu I. i Nikoli Šubiću Zrinskom, u čast povijesnim događanjima koja povezuju ove dvije nacije.
U četvrtak su učenici posjetili Hrvatsko kazalište u Pečuhu. Nakon obilaska i predstave Petrica Kerempuh priprema Uskrs, prošetali su gradom, razgledali Gazi-Kašim pašinu džamiju i uživali u kolačima u staroj slastičarnici.
Poslijepodnevni sati bili su rezervirani za nastavak kvalitetne izvanučioničke nastave, koja je uključivala obilazak Kulturne četvrti Zsolnay, posjet izložbi The Pink Zsolnay te sudjelovanje u kreativnoj radionici.
Na radionici su učenice oblikovale papirnate kvadrate s uzorcima inspiriranima Zsolnay keramikom, koje su potom slagale u kružne kompozicije te ih lijepile na ukrasne vrećice i omote za svoje bilježnice.
Učiteljice su provedbom ovih aktivnosti unaprijedile sposobnosti organiziranja kvalitetne interdisciplinarne izvanučioničke nastave koja je sadržavala sljedeće nastavne predmete:
- Hrvatski jezik / Medijska kultura: kazalište, gledanje i analiza kazališne predstave
- Priroda i društvo: očuvanje baštine, upoznavanje s poviješću grada, spomenici kulture, snalaženje na karti grada
- Informatika: korištenje Google karata
- Engleski jezik: aktivna konverzacija, razumijevanje i slušanje uputa, postavljanje pitanja
- Likovna kultura: oblikovanje uzoraka na papiru, kreativno izražavanje
- Tjelesna i zdravstvena kultura: hodanje sa zadatkom, boravak i igra na otvorenom
Razgovorom s djelatnicima i sudjelovanjem na radionici usavršavale svoje jezične kompetencije.
