U Osnovnoj školi Škurinje Rijeka nastoji se razvijati nastava koja nadilazi granice pojedinog predmeta i usmjerena je na cjelovit razvoj učenika. Kroz konkretne aktivnosti potiče se kritičko mišljenje, empatija, izražavanje i aktivno sudjelovanje u zajednici. Jedan od načina na koji se to ostvaruje jest korištenje vizualnih sadržaja u svakodnevnom radu.
Posebno su korisne digitalne obrazovne platforme poput Europeane i Historiane, koje nude bogat izbor vizualnih i povijesnih materijala, edukativnih scenarija, kolekcija i alata. Europeana okuplja digitalizirane kulturne sadržaje iz cijele Europe, dok Historiana omogućuje izradu vlastitih digitalnih aktivnosti koje se lako uklapaju u razne nastavne predmete. Te platforme ne predstavljaju samo izvor sadržaja, već i poticaj za inovativne metodičke pristupe.
Nekoliko je aktivnosti koje su uspješno provedene u školi, a koje pokazuju kako jednostavne metode mogu pridonijeti razvoju građanskih kompetencija učenika. U opisanim primjerima su korišteni vizualni izvori s platforme Europeana te alati za izradu aktivnosti s Historiane (Activity Builder).
Pažljivo promotri
U ovoj aktivnosti učenicima se prikazuje slika ili kratki video isječak, povezan s nastavnim sadržajem. Imaju mogućnost vidjeti ga samo jednom, često uz vremensko ograničenje, što potiče fokusirano i pažljivo promatranje. Nakon gledanja, odgovaraju na niz pitanja o detaljima koje su uočili.
Ova aktivnost razvija pažnju i koncentraciju. Kroz promatranje i refleksiju, učenici usvajaju vještine uočavanja i interpretacije informacija – temelj kritičkog mišljenja. Uče da je za razumijevanje potrebno zastati, gledati pažljivo i razmisliti. Te su vještine ključne za aktivno i empatično sudjelovanje u društvu.
Što primjećuješ?
Učenicima se prikazuje slika koja prikazuje emocionalno nabijenu scenu, međuljudsku interakciju ili društvenu situaciju. U prvom koraku promatraju scenu i razmišljaju što vide, kako se osjećaju, što slika poručuje i koji vizualni elementi tome pridonose. U drugom koraku zamišljaju jednu malu promjenu u slici i analiziraju kako bi to promijenilo dojam ili značenje prizora.
Ova aktivnost potiče interpretaciju, empatiju i refleksiju o značenju. Učenici uče čitati neverbalne znakove i razumjeti kako slike komuniciraju ideje. Time jačaju vizualnu pismenost i razvijaju građanske kompetencije važne za medijsko opismenjavanje, međuljudske odnose i društveni kontekst.
Tihe priče
Prikazuje se slika koja prikazuje međuljudsku situaciju povezanu s nastavnim sadržajem. Učenici promatraju scenu i reflektiraju o govoru tijela, emocijama, odnosima i općem ugođaju. Potom izrađuju vlastitu interpretaciju – pišu dijalog između likova ili unutarnji monolog iz perspektive jednoga od njih.
Ova aktivnost potiče empatiju, refleksiju i izražavanje. Učenici razvijaju sposobnost interpretacije izraza lica i govora tijela te povezuju viđeno s emocijama i međuljudskim dinamikama. Tako jačaju temeljne vještine važne za građansku kompetenciju – emocionalnu pismenost, samoizražavanje i razumijevanje tuđe perspektive.
Čitanje skulptura
Učenicima se prikazuju fotografije torzo skulptura koje ih potiču da zamišljaju nedostajuće dijelove tijela i dovrše figuru vlastitim tjelesnim izražajem. U prvom dijelu aktivnosti promatraju skulpture i reflektiraju o izražajnosti, stilu i materijalu. Zatim biraju jednu i zauzimaju položaj tijela koji zamišljeno nastavlja formu skulpture.
U završnom dijelu uspoređuju vlastite interpretacije s onima svojih vršnjaka i promišljaju o različitim mogućim značenjima.
Ova aktivnost povezuje umjetnost s osobnim izražavanjem i tjelesnom sviješću. Učenici razvijaju vizualnu i emocionalnu pismenost, uče cijeniti različite interpretacije i prepoznaju da više pogleda može istovremeno biti istinito i vrijedno.
Ne trebamo uvijek velike scenarije da bismo učinili veliku razliku. Ponekad je dovoljno prikazati sliku i postaviti pravo pitanje. Digitalne platforme poput Europeane i Historiane pružaju izvanredan alat, ali njihova prava snaga dolazi do izražaja kada ih kombiniramo s metodama koje učenike stavljaju u središte procesa.
Ovakav pristup lako se prilagođava različitim predmetima i obrazovnim razinama, a ono što učenike angažira – djeluje, bez obzira na to podučavate li povijest, likovnu kulturu, geografiju ili hrvatski jezik. Snaga vizualnog izraza u obrazovanju leži upravo u njegovoj univerzalnosti i sposobnosti da potakne promišljanje, povezanost i akciju.