prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kako učenici Gimnazije Vukovar razvijaju geografsko mišljenje kroz istraživačke zadatke

Suvremena nastava geografije usmjerena je na aktivno uključivanje učenika, pri čemu se naglasak stavlja na razvoj znanja, vještina i stavova kroz istraživanje i samostalno učenje.

U skladu s time, sve se veći naglasak stavlja na aktivne metode poučavanja, među kojima istraživački zadaci zauzimaju posebno mjesto. Takvi zadaci ne samo da potiču znatiželju i samostalnost učenika, već i omogućuju razvoj geografskih, digitalnih i građanskih kompetencija kroz konkretan i smislen rad.

U trećem razredu srednje škole, sukladno važećem kurikulumu Geografije, učenici se kroz odgojno-obrazovni ishod GEO SŠ C.3.3.+ usmjeravaju na istraživanje i analizu pozitivnih i negativnih učinaka megaprojekata na okoliš te njihovu održivost.

Osim toga, kroz ishod GEO SŠ C.3.4. učenici istražuju uzroke i posljedice tehnoloških zahvata u prostoru, osobito u kontekstu utjecaja na stanovništvo, gospodarstvo i okoliš.

Ovi sadržaji se ostvaruju kroz tematski okvir koji uključuje velike prostorne intervencije, društveno-gospodarske učinke i tehnološke izazove u suvremenom svijetu.

Upravo u tom kontekstu osmišljen je istraživački zadatak na temu “Megaprojekti i tehnologija”, u sklopu kojeg su učenici Gimnazije Vukovar individualno izrađivali pisani rad i digitalni poster ili prezentaciju. Pritom su analizirali konkretne primjere iz Hrvatske i svijeta, primjenjivali prostorne i društvene analize te razvijali vještine samostalnog učenja, kritičkog mišljenja i odgovornog promišljanja o održivom razvoju. Istraživački zadatak istodobno doprinosi ostvarivanju međupredmetnih tema, osobito Održivog razvoja, Građanskog odgoja i Upotrebe IKT-a, te razvija geografsku pismenost u skladu sa zahtjevima suvremene nastave.

Istraživački zadaci u nastavi geografije imaju višestruku vrijednost. Oni omogućuju učenicima sljedeće:

  • razvijanje geografskog mišljenja, jer zahtijevaju promišljanje o prostornim odnosima, uzročno-posljedičnim vezama i geografskim procesima
  • usvajanje digitalnih vještina, kroz samostalno pretraživanje izvora, obradu podataka i izradu digitalnih prikaza (npr. prezentacija, postera, karata)
  • korištenje različitih vrsta izvora (tekstualnih, kartografskih, multimedijskih), čime razvijaju kritičko mišljenje i sposobnost razlikovanja vjerodostojnih informacija
  • izražavanje osobnog stava, koji se gradi na temelju prikupljenih podataka, a ne samo na temelju reprodukcije sadržaja
  • integraciju znanja iz drugih predmeta (npr. povijesti, građanskog odgoja, fizike…)
  • odgovornost za vlastito učenje, jer učenici samostalno biraju temu, oblikuju istraživačko pitanje i upravljaju vlastitim vremenom.

Za provedbu istraživačkog zadatka s učenicima trećih razreda, izabrana je tema megaprojekata kao primjera izuzetno složenih infrastrukturnih, energetskih, prometnih i urbanih zahvata koji imaju veliki utjecaj na prostor i društvo. Tema je povezana s ishodima međupredmetnih tema „Održivi razvoj“, „Poduzetništvo“, „Građanski odgoj“ i „Uporaba IKT-a“.

Učenici su istraživali jedan megaprojekt po vlastitom izboru iz ponuđenog popisa, pritom odgovarajući na vlastito formulirano istraživačko pitanje. Sadržaj rada obuhvaćao je opis projekta, njegov geografski kontekst, koristi i izazove, uporabu tehnologije te osobni zaključak. Uz rad su izrađivali i digitalni prikaz teme – poster ili prezentaciju.

Učenicima je ponuđeno 25 tema, a nekih od najčešće odabranih su:

  • Pelješki most – prometna povezanost juga Hrvatske i geopolitička važnost projekta
  • Burj Khalifa – simbol tehnološke moći i turistički megaprojekt
  • Rawabi – prvi planirani grad u Palestini – novi urbanizam na Bliskom istoku
  • Projekt NEOM u Saudijskoj Arabiji – futuristička vizija održivog grada u pustinji
  • Panamski i Sueski kanal – geopolitička važnost i globalni trgovinski tokovi
  • Smart City Songdo – primjer razvoja pametnih gradova
  • Tesla Gigafactory – uloga industrije u energetskoj tranziciji

Učenici su teme razrađivali s obzirom na lokaciju, tehničke karakteristike, korištene tehnologije, utjecaj na okoliš i stanovništvo te relevantne geografske podatke poput karata, satelitskih snimaka i infografika.

Istraživački zadaci pokazuju svoju punu vrijednost kada učenici dobiju priliku istraživati teme koje su suvremene, izazovne i višeslojne.

U ovom slučaju, rad na megaprojektima omogućio je učenicima da razmišljaju prostorno, razumiju tehnološki napredak u kontekstu geografskih uvjeta te razvijaju odgovornost i kritičnost.

Učenici ne samo da stječu znanja iz geografije, nego se pripremaju za ulogu informiranih i aktivnih građana, što i jest jedan od temeljnih ciljeva suvremene nastave. Takvi zadaci potiču istraživačko učenje, povezivanje znanja i kreativnost – vrijednosti koje želimo razvijati kod svakog učenika.