prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Svjetski tjedan svemira u znaku projekta: „Living on Earth, Maths, Maps and Space”

Svjetski tjedan svemira (World Space Week), koji se svake godine obilježava od 4. do 10. listopada, globalna je manifestacija kojom se slavi doprinos znanosti i tehnologije poboljšanju ljudskog života.

Tema ovogodišnjeg tjedna bila je „Living in Space“ – Život u svemiru, a učenici Osnovne škole Petra Preradovića obilježili su ga kroz interdisciplinarni projekt „Living on Earth, Maths, Maps and Space“ koji povezuje matematiku, geografiju i astronomiju.

Zašto svemir?

Svemir je tema koja ne prestaje fascinirati – od pitanja o planetima i zvijezdama do zamišljanja života na drugim svjetovima. Upravo ta prirodna znatiželja učenika bila je polazište za nastanak projekta.

Želeći ih potaknuti na promišljanje o budućnosti života na Zemlji, klimatskim promjenama i održivom razvoju, učiteljice su s učenicima razgovarale o pitanjima poput:
Kako će izgledati život na Zemlji u budućnosti? Hoće li čovječanstvo jednog dana živjeti na drugim planetima?

Znanstvenici i astronauti već desetljećima istražuju uvjete života u svemiru, a Međunarodna svemirska postaja (ISS) postala je svojevrsni laboratorij za proučavanje života izvan našeg planeta.

Život astronauta u bestežinskom stanju – njihova prehrana, spavanje i svakodnevne aktivnosti – uvijek su izvor velikog interesa među učenicima. Upravo zato, kroz projektne aktivnosti i istraživanja, učenici su sami istraživali kako izgleda svakodnevica u svemiru.

Atmosfera – Zemljin zaštitni omotač života

Kroz projekt su učenici istraživali i atmosferu kao ključan čimbenik koji omogućuje život na Zemlji.

Proučavali su utjecaj Sunca i ostalih svemirskih tijela na klimatske promjene te raspravljali o ulozi atmosfere u zaštiti živih bića od Sunčeva zračenja. U skupinama su izrađivali modele slojeva atmosfere i proučavali njihove glavne značajke kroz troposferu, stratosferu, mezosferu, termosferu i egzosferu.

Tijekom praktičnog rada učenici su uočili kako se promjene u atmosferi odražavaju na klimu i život na Zemlji, ali i kako svemirska istraživanja pomažu u razumijevanju tih procesa.

Matematika i geografija u svemiru

Jedan od ciljeva projekta bio je pokazati da se matematika i geografija mogu povezati na kreativan i smislen način.

Na satovima matematike učenici su istraživali kako se cijeli brojevi koriste u astronomiji – primjerice u prikazu temperatura planeta ili udaljenosti između nebeskih tijela.

Posebno su se istaknuli učenici osmih razreda, koji su osmislili zadatke koristeći potencije i znanstveni zapis te se zatim natjecali u timovima u njihovom rješavanju. Aktivnosti su poticale logičko razmišljanje, suradnju i kreativnost, a učenici su pokazali zavidnu razinu znanja i spretnosti u primjeni matematičkih koncepata na stvarne situacije.

Tijekom sata geografije, učenici šestih razreda učili su o nebeskim tijelima, sazviježđima i kretanju planeta. Posebno su ih oduševile priče o Orionu, Malom i Velikom medvjedu te način na koji su se zvijezde koristile za orijentaciju u prošlosti. Stečeno znanje povezali su s koordinatnim sustavom u ravnini, pa su ucrtavali točke i spajali ih u oblike raketa i sazviježđa, čime su spojili matematičku preciznost i likovnu kreativnost.

Interaktivno učenje i digitalni alati

Projekt je dodatno obogaćen virtualnom šetnjom kroz svemir uz pomoć digitalnih alata, što je učenicima omogućilo da na interaktivan način istraže svoje mjesto u svemiru.

Učenici su također istraživali poznate astronaute i njihove misije, otkrivajući inspirativne priče o ljudima koji su pomicali granice mogućeg.

Posebno zanimljiv dio projekta bio je izračun ugljičnog otiska. Učenici su pomoću jednostavne formule izračunali koliko CO₂ nastaje slanjem jedne razglednice do određene destinacije te su taj iznos usporedili sa slanjem digitalnim putem. Na taj su način stekli uvid u ekološki aspekt komunikacije i razgovarali o održivijim načinima razmjene informacija.

Kreativnost, suradnja i kritičko mišljenje

Kroz sve aktivnosti naglasak je bio na istraživačkom učenju, timskom radu i razvoju kritičkog mišljenja.

Učenici su imali priliku povezati znanstvene činjenice s vlastitim iskustvima, prepoznati kako matematika i geografija objašnjavaju pojave u svijetu oko nas te razumjeti da svemir nije samo udaljeni prostor, nego dio sustava kojem i sami pripadamo.

Projekt „Living on Earth, Maths, Maps and Space“ pokazao je kako se nastava može pretvoriti u uzbudljivo putovanje kroz znanost, u kojem učenici istodobno razvijaju znanje, vještine i vrijednosti.

Zaključak

Kroz istraživanje, kreativnost i timski rad učenici su otkrili da su matematika i geografija ključni alati za razumijevanje svemira i života na Zemlji. Projekt je pokazao da interdisciplinarni pristup nastavi potiče radoznalost, logičko razmišljanje i odgovoran odnos prema svijetu.

Svemir nas svakodnevno nadahnjuje, a naši su učenici dokazali da su spremni istraživati ga s radošću, znatiželjom i otvorenim umom — jer upravo takav pogled prema nebu počinje od učenja na Zemlji.

Izvori: