Čitanje naglas – zašto ne?

Čitanje naglas, moglo bi se reći da tako sve počinje. Slušanje priča koje nam roditelji i bake i djedovi čitaju dok smo djeca, do odgajateljica u vrtićima koje uz čitanje priča naglas provode i aktivno slušanje, uče kritičkom promišljanju i povezivanju činjenica sve do početka osnovne škole kada se u razrednoj nastavi uči pravilno čitati, spajati riječi u rečenice i koncentrirano i svrhovito čitati tekstove i lektire.

Na nastavi se često čita naglas i onda nekako s godinama ta praksa pomalo izblijedi i ostane rezervirana uglavnom za učenike razredne nastave, a ponekad joj se možda uhvati trag u predmetnoj nastavi.

Neki će čitanje naglas povezati isključivo s matereinskim i stranim jezicima, ali to ne mora biti slučaj jer je primjenjivo gotovo na svaki predmet, naravno uz nešto volje i upornosti.

Nastavnici često za vrijeme nastave zadaju učenicima zadatak za koje je prvo potrebno pročitati nešto iz udžbenika, a onda izvršiti zadatak prema smjernicama ili pitanjima. Umjesto čitanja u sebi, učinite promjenu i potaknite ih da zadatak pročitaju naglas. Najavite im kako će se zadatak ili određeni ulomak iz udžbenika pročitati naglas, ali nastojte ne inzistirati ako neki učenici ne žele.

Kako će čitanje naglas doprinijeti kvalitetnoj nastavi?

Učenici će čitanjem naglas razvijati bolju koncentraciju i razumijevanje pročitanog. Ako tijekom čitanja postavite pitanja ili predložite učenicima da ih jedni drugima postavljaju možda će se pokrenuti zanimljiva rasprava koja se može proširiti na aktualne teme povezane sa svakodnevnim životom.

Čitanje naglas pomoći će učenicima jasnijem izražavanju, širenju vokabulara, ali i vama će dati uvid razumiju li doista ono što su pročitali. Nastojte se ne ustručavati prekinuti čitanje i upitati ih značenje pojedinih riječi. Kada učenici čitaju u tišini, ponekad se izgubi svijest o tome znaju li doista značenje riječi koje su pročitali, a možda osjećaju sram upitati za pomoć. Na ovaj im način možete suptilno pomoći i olakšati im razumijevanje. Čitanje je s razumijevanje vještina koju je potrebno učiti čitav život, ali što ju se ranije usvoji, kasnije će biti jednostavnije razumijeti i izvršavati kompleksnije zadatke.

Aktivno slušanje usko je povezano s čitanjem naglas. Razvijanje i unaprjeđivanje aktivnog slušanja također će pomoći učenicima u boljem razumijevanju pročitanog, pažljivije će pratiti i bit će koncentriraniji na ono što se pročitalo. Ako se radi o materinskom ili stranom jeziku i ako se čita ulomak iz knjige, dodijeliti im uloge. Čitanje će na taj način postati zanimljivije i zaintrigirat će ih za djelo s kojim se bavite.

Kritičko razmišljanje, promišljanje i zaključivanje znatno će se unaprijediti čitanjem naglas, a refleksija na pročitano dodatno će obogatiti znanje vaših učenika. Osim što se razvijaju navedene vještine i kompetencije, potiče se i znatiželja, ali i povezanost među učenicima i s vama.

 

Izvor:

How Read-Alouds Can Benefit Older Students