Daroviti učenici

Darovita i talentirana su ona djeca koja su od stručne osobe identificirana kao naročito sposobna za velika postignuća. Da bi mogla realizirati svoje mogućnosti i ostvariti maksimalan doprinos za sebe i za društvo, ta djeca imaju potrebe za diferenciranim programima i obrazovnim uslugama koje znatno prelaze ono što omogućuje redovni školski program.

Daroviti učenici

Daroviti učenici se ističu stvaralačkim mišljenjem, apstraktnim rasuđivanjem, posjeduju širok dijapazon interesa i kvalitetu rada. Oni se od ostalih izdvajaju intelektualnim sposobnostima, a naročito “općom inteligencijom, željom za znanjem, istrajnošću, težnjom za isticanjem, zdravim razumom, kao i kritičkim uočavanjem” (Terman).

Rad u školama prilagođen je  “prosječnom učeniku”. Prema tom imaginarnom učeniku pisani su i udžbenici, koriste se metode i oblici rada.

U razredu pretežno susrećemo darovite učenika sa izraženim intelektualnim sposobnostima, koji postižu visok stupanj uspjeha u školi. Najpopularniji su u razredu, komunikativni i socijalno adaptivni. Vokabular im je bogat, a izražavanje tečno i precizno. Takvog učenika sve zanima i želi biti angažiran u gotovo svim školskim aktivnostima.

Kako prepoznati darovitog učenika?

Daroviti učenici posjeduju neke zajedničke karakteristike. Prepoznavanje tih značajki i znanje njihova otkrivanja u učionici važan je korak u učinkovitom radu s darovitim učenicima.
Neke od značajki ponašanja darovite djece navedene su u donjoj tablici. Ukoliko učenik posjeduje navedene značajke, postoji velika vjerojatnost da je darovit.

 

Daroviti učenik

Ali…

– Postavlja puno pitanja i znatiželjan je
– Puno toga zna
– ima dobro pamćenje

– Brzo riješava zadatke
– Nestrpljiv je kada nije prozvan na satu

– Brzo usvaja nove informacije
– Lako pamti nove informacije
– Zna čitati prije ostale djece
– Pokazuje velike matematičke sposobnosti
– Postiže visoka postignuća
– Brzo dovršava nastavne zadatke

– Lako mu postane dosadno
– Može početi ometati nastavu
– Pokazuje veliki otpor prema aktivnostima ponavljanja i učenja napamet
– Završava zadatke brzo, ali površno 
Daroviti učenik Ali…
– Sve ga zanima
– Uključuje se u mnogobrojne aktivnosti
– Motiviran je za iskušavanje novih stvari
– Uživa u izazovima
– Može odbijati sudjelovanje u aktivnostima koje nisu u njegovom području interesa
– Ostavlja projekte nedovršene
– Preuzima previše posla i postaje preopterećen
Daroviti učenik Ali…
– Razmišlja neovisno
– Izražava posebna i originalna mišljenja
– Motiviran je
– Ne prihvaća autoritet
– Ne prihvaća dobro kritiku
– Ne odgovara mu grupni rad
Daroviti učenik Ali…
– Posjeduje vještine više razine razmišljanja (analiza, sinteza, evaluacija)
– Stvara poveznice koje drugi učenici ne vide
– Uzima u obzir neobične pristupe rješavanju problema
– Zna biti odsutan duhom kada je riječ o praktičnim detaljima
– Zaboravlja napraviti zadaće
Daroviti učenik Ali…
– Ima snažan osjećaj za pravdu
– Voli raspravljati o tekućim i problemima iz svakodnevnog života
– Može biti vrlo kritičan i samokritičan
– Perfekcionist je i to očekuje od drugih
Daroviti učenik Ali…
– Ima istančan smisao za humor
– Shvaća suptilan humor
– Uživa u igrama riječi i satiri
– Lako ga ponese šala
– Naginje tome da postane “razredni klaun”
Daroviti učenik Ali…
– Posjeduje izvanredne vještine izražavanja
– Suosjećajan je
– Razrađuje ideje
– Pokazuje vještine u glumi, umjetnosti, glazbi, jezicima
– Kolege ga ponekad samtraju sveznalicom
– Ponekad naređuje kolegama u grupnom radu