Kao metoda, potiče razvoj viših kognitivnih sposobnosti, unapređuje jezične kompetencije te aktivno doprinosi oblikovanju građanske pismenosti učenika. Suvremeni obrazovni okvir, osobito onaj koji naglašava aktivno učenje, interaktivnost i razvoj kritičkog mišljenja, prihvaća debatu kao metodu poučavanja koja istodobno podučava sadržaj i razvija transverzalne vještine [1].
Njezina primjena u nastavnom procesu pokazuje se višestruko korisnom i prilagodljivom različitim predmetnim područjima, dobnim skupinama i razinama predznanja učenika. U društveno-humanističkim predmetima poput povijesti, filozofije i/ili sociologije, koristi se za poticanje promišljanja o povijesnim događajima, ideološkim strujanjima, etičkim dvojbama i suvremenim društvenim pitanjima. Učenici kroz argumentaciju razvijaju sposobnost razumijevanja i evaluacije različitih stajališta, istodobno vježbajući toleranciju, etičko promišljanje i utemeljeno neslaganje. U prirodoslovlju, osobito u biologiji, kemiji, geografiji i interdisciplinarnim STEM područjima, debata može služiti kao metodološki okvir za raspravu o znanstvenim i tehnološkim kontroverzama. Teme poput bioetike, korištenja nuklearne energije, umjetne inteligencije ili klimatskih promjena omogućuju učenicima bolje razumijevanje znanstvenog konteksta kao i povezivanje znanstvenih činjenica s etičkim i društvenim implikacijama. Ovakav pristup doprinosi razvoju znanstvene pismenosti i osnažuje učenike za informirano sudjelovanje u demokratskom društvu. Jezični predmeti, bilo da se radi o materinskom ili stranom jeziku, koriste debatu kao sredstvo za razvoj jezičnih kompetencija, napose u području izražavanja, argumentacije, aktivnog slušanja i neverbalne komunikacije. Kroz vođene rasprave, učenici ovladavaju strukturiranjem misli, logikom izlaganja i prikladnim jezičnim registrom pri čemu istodobno razvijaju i socijalne vještine poput timskog rada, empatije i samopouzdanja u javnom nastupu. Uvođenjem debate u različite nastavne kontekste učenicima se pruža prilika za preuzimanje aktivne uloge u procesu učenja i stvaranje znanja kroz dijalog i razmjenu mišljenja. Ovakav je pristup u potpunosti usklađen s načelima konstruktivističkog modela učenja, prema kojemu je znanje rezultat aktivne izgradnje kroz interakciju, kritičku refleksiju i zajedničko istraživanje [2].
Razlikujemo više tipova debata koje se mogu učinkovito primijeniti u nastavnom kontekstu, ovisno o dobi učenika, nastavnim ciljevima i predmetnom području. Akademska debata, strukturirana prema strogim pravilima (Karl Popper ili British Parliamentary), prikladna je za učenike srednjih škola i studente koji već posjeduju razvijenije retoričke, analitičke i istraživačke vještine. Ova forma debate zahtijeva detaljnu pripremu, jasno strukturirane argumente i sposobnost sučeljavanja s protupitanjima. Za mlađe učenike ili one s manje iskustva u debatiranju, prikladniji su neformalniji oblici rasprava, poput improvizirane debate, u kojoj se učenicima dodjeljuju teme bez prethodne pripreme. Ovakav pristup potiče spontanost, razvija jezičnu fluenciju te jača samopouzdanje i sposobnost kritičkog promišljanja u stvarnom vremenu. U razrednoj se praksi često koristi i debata u obliku okruglog stola, koja omogućuje otvorenu, ali ipak strukturiranu raspravu. U takvim se situacijama naglasak stavlja na dijalog, razmjenu mišljenja i razvoj kulture argumentirane komunikacije. Posebno mjesto zauzimaju simulirane rasprave u kojima učenici preuzimaju uloge povijesnih, znanstvenih ili društvenih aktera. Ovakva metoda osnažuje razvoj empatije, povijesne imaginacije te sposobnosti razumijevanja različitih perspektiva a osobito je učinkovita u situacijama koje zahtijevaju uvažavanje različitih stavova i donošenje argumentiranih zaključaka u okviru složenih društvenih pitanja. Sve se češće uvode i debate koje podrazumijevaju fizičku ili prostornu komponentu, poput metode “četiri kuta”, u kojoj se učenici pozicioniraju u prostoriji prema stupnju slaganja s tvrdnjom, čime se dodatno angažira njihova pažnja i potiče aktivna participacija. Sličan efekt postiže se i metodom “vruće stolice”, gdje jedan učenik, u ulozi određene osobe ili stručnjaka, odgovara na pitanja svojih vršnjaka, čime se stječu komunikacijske i interpretacijske vještine.
Debate se mogu uspješno provoditi i u digitalnom okruženju. Online debate — bilo sinkrone putem videokonferencija, bilo asinkrone na digitalnim platformama — omogućuju učenicima više vremena za promišljanje i formuliranje odgovora. Takav oblik rasprave pridonosi razvoju pisanog izražavanja, informatičke pismenosti i vještina argumentacije u virtualnom prostoru, čime se dodatno proširuje primjenjivost debate kao suvremene nastavne metode. Osim toga, brojni digitalni alati i igre osmišljeni su kako bi podržali različite oblike online debata i potaknuli učenike na aktivno sudjelovanje. Primjerice, platforma AhaSlides nudi niz interaktivnih online alata i predložaka za provedbu debatnih aktivnosti u digitalnom okruženju. Konkretno, resurs 13 Online Debate Games for All Ages + 30 Topics uključuje različite vrste digitalno podržanih debatnih igara koje su prilagođene različitim dobnim skupinama i razinama znanja. Ove igre omogućuju učenicima sudjelovanje u strukturiranim, ali poticajnim raspravama koje se mogu provoditi u stvarnom vremenu ili asinkrono, uz pomoć anketa, interaktivnih prezentacija i alata za prikupljanje mišljenja. Uz to, stranica nudi i 30 tematski raznolikih prijedloga za debatne rasprave, čime nastavnicima olakšava pripremu sadržaja i istodobno podržava učenike u razvoju vještina argumentacije, kritičkog mišljenja i komunikacije u virtualnom prostoru [3].
Međutim, unatoč brojnim prednostima, uvođenje debate u nastavu nosi sa sobom i određene izazove. Priprema i provedba zahtijevaju dodatno vrijeme i metodičku promišljenost, kako s nastavničke, tako i s učeničke strane. Neophodno je učenike sustavno upoznavati s pravilima argumentacije, strukturiranjem izlaganja i tehnikama aktivnog slušanja. Također, određeni broj učenika može doživjeti nelagodu pri javnom govoru ili imati teškoće u verbalnom izražavanju što zahtijeva osiguravanje inkluzivnog i nenatjecateljskog okruženja koje podržava različite stilove učenja i razine jezične sigurnosti. Jedan od mogućih rizika jest i pretjerano naglašavanje kompetitivne dimenzije debate, što može narušiti njezinu obrazovnu vrijednost ukoliko se cilj s konstruktivne argumentacije premjesti na pobjedu u raspravi. U takvim je slučajevima potrebno strukturirati uloge i usmjeriti evaluaciju na proces a ne isključivo na performans u samoj raspravi. Učinkovita integracija debate u nastavu zahtijeva postupno uvođenje, počevši od jednostavnijih oblika dijaloga u nižim razredima, uz napredovanje prema složenijim strukturama u višim obrazovnim razinama.
Debata, kao suvremena i višestruko prilagodljiva nastavna metoda, značajno doprinosi obogaćivanju nastavnog procesa u širokom spektru predmetnih područja, pružajući snažan potencijal za razvoj intelektualnih, komunikacijskih i socijalnih kompetencija učenika [4]. Njezina snaga leži u poticanju sigurnog i poticajnog okruženja koje afirmira raznolikost mišljenja te podržava učenike u osnaživanju i razvijanju vlastitog glasa unutar šire zajednice znanja.
[1] Ferrer-Aracil, J., Giménez-Bertomeu, V. M., Aragonés-González, M., & Cortés-Florín, E. M. (2023). The Teaching–Learning of Community Social Work: Debating as an Instrument to Acquire Transversal Competences. Education Sciences, 13(7), 689. https://doi.org/10.3390/educsci13070689
[2] Kennedy, R. (2007). In-class debates: Fertile ground for active learning and the cultivation of critical thinking and oral communication skills. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 19(2), 183–190. https://www.isetl.org/ijtlhe/pdf/IJTLHE200.pdf
[3] Nguyen, L. (2025). 13 nevjerojatnih internetskih debatnih igara za učenike svih dobnih skupina (+30 tema). AhaSlides. Preuzeto s: https://ahaslides.com/hr/blog/13-online-debate-games-all-ages-30-topics 18.5.2925.
[4] Baines, A., Medina, D., & Healy, C. (2023, January 26). Using debate as an educational tool. Edutopia. Preuzeto s https://www.edutopia.org/article/using-debate-educational-tool 18.5.2025.