prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kako su se studenti snašli u online nastavi

Izrazito je velika pozornost ovih dana posvećena podršci učiteljima, nastavnicima, učenicima pa i njihovim roditeljima u što kvalitetnijoj provedbi cjelokupnog odgojno-obrazovnog rada u online okruženju, koje je za većinu njih potpuna novina, barem što se tiče primjene u  provedbi odgojno-obrazovnog rada.

Unatoč velikom opterećenju u pružanju navedene podrške, CARNET ni u ovoj situaciji nije želio zapostaviti naše korisnike iz visokog obrazovanja tako da će u ovom članku biti predstavljene povratne informacije petero studenata sa Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta u Splitu.

Marin Ivanković, student 5. godine Zrakoplovstva na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu iznio nam je svoja iskustva s nastavom u online okruženju: „Uvođenjem mjera zaštite od širenja infekcije, donesena je i odluka da se obustavi nastava na fakultetima. Zato je bilo potrebno osmisliti neki način održavanja nastave koji će biti u skladu s mjerama zaštite. S tom namjerom, uvedena je nastava online. Nastava se održava na vrlo sličan način, neovisno o kolegiju. Studenti i profesor (ili profesori) pristupe e-učionici pomoću određene platforme, profesor podijeli sliku svoga zaslona svim sudionicima i tada počne izlagati cjelinu predviđenu za taj sat.

Na nekim je kolegijima mali broj nas studenata, i tada nam se omogući da možemo i mi svojim glasom sudjelovati u videokonferenciji i komentirati ili postavljati pitanja izravno preko našeg mikrofona. Na nekim kolegijima ima nas više, i tada bi nastala velika buka i šum od mikrofona svih studenata koji slušaju. Zato nas u tom slučaju zamole utišamo svoje mikrofone i svoja pitanja i komentare upišemo u chat koji se vodi uz videokonferenciju. Kako ne bih iznosio podatke samo općenito, u kratkim ću crtama pokušati opisati nastavu iz kolegija koje slušam ovaj semestar.

Kolegij “Aeroelastičnost” pratimo nas šestorica studenata. Nastavu imamo na platformi BigBlueButton i za sada smo imali samo vježbe. Nekoliko sati ili čak dan prije nastave, profesor nam na e-adresu pošalje poveznicu kikom na koju pristupamo u e-učionicu i vrijeme kada se trebamo spojiti na nastavu. Vježbe se izvode na način da mi studenti svatko na svom računalu radimo u programskom paketu ADAMS ono što nam profesor prethodno pokaže na svom računalu.

Studenti komuniciraju s profesorom preko chata, a ne preko mikrofona. Na kraju nastave dobijemo zadatak za samostalni rad. Rezultate koje dobijemo skeniramo i pošaljemo profesoru putem e-pošte (ako je potrebno dostaviti postupak za rješavanja) ili napisano kao tekst (ukoliko je potrebno dostaviti samo odgovor na pitanje ili rješenje).

Kolegij “Ekonomika zrakoplovnih konstrukcija” pratimo nas trojica studenata i nastava se izvodi na platformi Zoom. Profesor nam je na početku akademske godine izložio nastavni plan i dostavio nam materijale koje trebamo pročitati svaki tjedan prije početka predavanja kako bismo mogli profesora pitati ukoliko nam nešto nije jasno. Isto tako, uvijek dan prije termina nastavu dobijemo na e-adresu link na koji ćemo se spojiti kada za to dođe vrijeme. Kako nas je na ovoj nastavi samo trojica, profesor nas je uputio da se s pitanjima i komentarima uključimo izravno preko mikrofona za vrijeme videokonferencije. Profesor nam je podijelio i teme za seminare koje trebamo napraviti tijekom semestra i po predaji naših seminara trebat ćemo ih obraniti na isti način kao što nama profesor drži nastavu.

Kolegij “Osnivanje zrakoplova” je dvosemestralni kolegij i pratimo ga nas šestorica studenata od početka prošlog semestra. Kako je cilj ovoga kolegija da, kroz ova dva semestra, nas šestorica projektiramo dva zrakoplova kroz tridesetak koraka opisanih u literaturi, nastava se ne izvodi redovito svaki tjedan, već se po završetku pojedine faze dogovaramo s profesorima da nam održe predavanje o tome što je potrebno napraviti u sljedećoj fazi. Nastavu slušamo preko platforme Microsoft Teams i svi možemo svojim glasom sudjelovati u konferenciji. Tijekom rada, potrebno je organizirati i sastanke nas studenata kako bismo se iskoordinirali tko što i kada treba napraviti.

Takvi sastanci su prije najčešće bili odrađivani uživo, ali stupanjem na snagu novih mjera zaštite od širenja infekcije, bili smo prisiljeni i taj dio „preseliti“ u online okruženje, u čemu nam pomaže Microsoft Teams.
Kolegij “Industrijska aerodinamika” prati nas tridesetak studenata. Nastava se izvodi na platformi BigBlueButton. Ukoliko želimo postaviti pitanje ili odgovoriti na pitanje koje nam postavi profesor, upućeni smo da ne koristimo mikrofon već da svoje pitanje ili odgovor napišemo u chat.  Na početku semestra bilo nam je rečeno da je predviđeno da se dio nastave održi na terenu u Zagrebačkoj plinari, gdje bismo provodili različita mjerenja. Kako sada stvari stoje, nažalost, najvjerojatnije ćemo izostaviti taj dio i umjesto njega imati klasična predavanja.

Kolegij “Osnove osiguravanja kvalitete” prati nas oko trideset studenata i nastavu imamo na platformi Zoom. Na predavanjima se od nas očekuje da slušamo što se govori, dok na vježbama trebamo zajedno s profesorom ili profesoricom u programskom paketu Minitab raditi ono što nas oni upute. Svaki tjedan dobivamo i određeni zadatak za domaću zadaću koji predajemo, kao i u redovitim okolnostima na e-učenje FSB-a. Ovaj semestar pratim i dva izborna kolegija na Institutu za crkvenu glazbu Katoličkoga bogoslovnog fakulteta u Zagrebu. Kolegij “Organografija” pratimo nas dvojica studenata i odrađuje se na način da samostalno proučimo materijale koje nam profesor putem e-pošte pošalje svaki tjedan i dodatno se informirano iz predložene literature koja nam je dostupna u knjižnici.

Kolegij “Psalmodija”, također s KBF-a, pratimo nas šestero studenata i nastava se provodi na način da se svaki student individualno jednom tjedno čuje s profesoricom koja na taj način prati naš napredak kroz usvajanje gradiva, ispravi nas ukoliko smo nešto pogrešno naučili i uputi nas što da naučimo do sljedećeg tjedna. Literaturu po kojoj radimo dobili smo na početku semestra.

Na kraju, osvrnuo bih se i na tehnički aspekt online predavanja. Veza je stabilna gotovo uvijek, pristup e-učionici jednostavan je i intuitivan i usudio bih se reći da se nastava provodi jednakom kvalitetom kao da ju pratimo uživo na fakultetu. Ispite i kolokvije još nismo imali online, no rečeno nam je kako je i to u planu, o čemu ćemo kasnije dobiti detaljnije upute. Fakultet strojarstva i brodogradnje, po mojoj procijeni, vrlo se dobro postavio u novonastaloj izvanrednoj situaciji što se tiče održavanja nastave i uopće mi ne bi smetalo kada bi se takav način održao i ubuduće osim onda kada je uistinu potrebno da se u nastavi sudjeluje uživo.“

Vana Pezelj, studentica 1. godine preddiplomskog studija Fizike na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u  Splitu dala je svoj osvrt na ovu temu: „Epidemija korona virusa utjecala je na mnoga područja pa tako i na cijeli edukacijski sustav. Virus nas je natjerao da klasične učionice zamijenimo virtualnima u vrlo kratkom vremenskom periodu. Tako je svaki od profesora dobio zadatak da u što kraćem roku smisli što bolje održavanje virtualne nastave.  

Osobno sam ugodno iznenađena količinom uloženog truda i načinom predavanja profesora unutar ovog jedinstvenog semestra. Gotovo svi profesori i asistenti koriste aplikaciju Microsoft Teams. U njoj za svaki predmet imamo posebnu grupu u kojoj se nalaze studenti tog kolegija te profesor ili asistent. U ranije dogovorenim terminima profesori pokreću “meeting” unutar Microsoft Teams-a i dijele sa studentima svoj zaslon te nam preko prezentacija objašnjavaju gradivo. Ono što je stvaralo prepreku, konkretno za predavanje iz kolegija “Opća fizika 2” jest kako napisati složene izvode formula unutar power point prezentacije.

Međutim profesor je “doskočio” tom problemu tako što u prezentacije prenese izvod koji ranije napiše uz pomoć Latexa. Latex je alat za pisanje dokumenata koji korite mnogi profesori i znanstvenici  jer ima jedinstveni programski jezik prilagođen pisanju složenih izvoda.

Osim online predavanja, u grupama na Teams-u se nalaze materijali koje profesori postavljaju kako bi se studenti mogli unaprijed pripremiti za predavanja i na taj način ih lakše pratiti. Lošija strana online nastave je nemogućnost održavanja klasičnih kolokvija odnosno ispita. Zbog izvanredne situacije u kojoj se nalazimo neki profesori su odlučili trenutno odgoditi kolokvije te ih održati pri povratku na fakultet dok su neki pronašli način da se kolokviji održe online unutar planiranog termina. Tako će za kolegij “Programiranje u struci 2” svatko ponaosob dobiti jedinstveni zadatak koji mora isprogramirati unutar zadanog vremenskog razdoblja nakon čega ga putem e-pošte šalje profesoru.

Dopušteno je internetsko pretraživanje te uporaba materijala s predavanja. Kolokvij iz “Opće fizike 2” realizirat će se tako što će svi pristupiti video pozivu preko Microsoft Teams-a. Kako ne bismo zloupotrebljavali situaciju, svatko od studenata morat će imati uključenu kameru. Profesorica će podijeliti zaslon sa zadacima koje ćemo rješavati na papirima. Nakon isteka vremena ćemo ih „skenirati“ uz pomoć mobilne aplikacije (npr. Adobe Scan) i skenirane papire poslati e-poštom u obliku pdf-a.

U konačnici, situacija u kojoj se nalazimo pokazala nam je da tehnologija s kojom danas raspolažemo ima mogućnost unaprijediti klasične učionice. Kao i uvijek, najvažniji su trud i želja profesora i studenata, jer samo mašta oslobađa pravu moć tehnologije.“

Toni Ivanković, student 1. godine preddiplomskog studija Računarstva na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu iznio je svoje iskustvo odvijanja nastave: „Student sam prve godine FER-a i dosad sam izrazito zadovoljan kako je nastava organizirana.

Na Matematičkoj analizi 2 profesori se izmjenjuju u predavanjima koja se mogu pratiti uživo preko MS Teamsa ili ponekad i YouTubea te kasnije budu objavljena na Moodleu. Drago mi je vidjeti da svi daju sve od sebe da prebrodimo nastalu situaciju uz što manje gubitaka te da zajedno učinimo nastavu boljom za sve nas. Tako su npr. zbog prevelikog broja gledatelja u MS Teamsu  predavanja prilagođena korištenjem opcije Live Event koja omogućuje više od tisuću gledatelja.

Predavanja i auditorne vježbe iz “Objektno orijentiranog programiranja” objavljuju se na YouTubeu te smo već dvije laboratorijske vježbe odradili od kuće. Iz “Osnova elektrotehnike” sve potrebne materijale, koje sada ne možemo nabaviti fizički na fakultetu, dobili smo na raspolaganje online za vrijeme trajanja ove situacije. Laboratorijske vježbe iz elektrotehnike također odrađujemo online.

Iz predmeta “Menadžment u inženjerstvu” od početka semestra imali smo zadatak pripremiti projekt u timovima, koji sada, umjesto uživo, dogovaramo online komunikacijskim kanalima poput WhatsAppa, Discorda i sl. Profesorima prezentacije šaljemo e-poštom te nam oni daju povratne informacije koje bismo inače dobili uživo. Također, svaki tjedan imamo organizirano predavanje u MS Teamsu na kojemu se obrađuje gradivo koje koristimo pri izradi projekta.

Tjelesnu i zdravstvenu kulturu odrađujemo kod kuće održavanjem što češće fizičke aktivnosti, a upute smo dobili u obliku video-materijala objavljenih na mrežnoj stranici predmeta. Svaki tjedan popunjavamo upitnik u kojem navodimo što smo i koliko radili, ali isto tako izvještavamo i o općenitim zdravstvenim navikama.

Posebno me impresionirao i inovativan pristup na Fizici, gdje smo dobili upute za izradu laboratorijskih vježbi kod kuće, no one su prilagođene za uvjete i pribor koje imamo na raspolaganju. Tako smo za zadatak imali račun nesigurnosti primijeniti na mjerenje dimenzija sobe, a mjerenje akceleracije pri gibanju s trenjem mjerili smo pomoću senzora koje ima svaki pametni telefon. Asistenti i profesori su vrlo susretljivi te nakon pregleda odrađene vježbe skrenu nam pažnju na dijelove koje bismo mogli poboljšati pa imamo priliku ponovno predati dorađenu zadaću.

Mislim da iz ove situacije možemo iščitati da imamo infrastrukturu potrebnu za održavanje ovakvog oblika nastave te da, uz ponešto truda i kreativnosti, možemo ovo iskustvo učiniti ne samo podnošljivim već i ugodnim za sve nas. Nadam se da će ova situacija ohrabriti neke nastavnike i profesore koji su dosad bili nesigurni u primjeni tehnologije i pogurati ih da dio nastave koji bi tako mogao biti kvalitetnije odrađen prebace u online okruženje.“

Lara Matleković, studentica 2. godine poreznog studija na Pravnom fakultetu u Zagrebu je izjavila: „S obzirom na niz događaja, nastava na Pravnom fakultetu u Zagrebu provodi se online putem sustava Merlin. Za sada to izgleda tako da nam profesori objavljuju razno razne prezentacije, domaće zadaće i sl. gdje se očekuje da na taj način budemo kontinuirani u učenju. Kako bi oni bili sigurni da mi studenti izvršavamo zadatke, pojedini profesori provjeravaju našu kvalitetu učenja tako što nas testiraju kvizovima. Kviz je nešto slično kolokviju, barem što se tiče strukture zadataka (zaokruživanje, nadopunjavanje, spajanje određenih pojmova…). Često nam napominju kako kviz NIJE kolokvij, te da su dobiveni bodovi pokazatelji profesorima, a i nama samima koliko dobro smo savladali određeno gradivo.

Testiranje našeg znanja putem kvizova nije loša ideja, ako je količina gradiva kojeg trebamo naučiti razmjerna s ostalim kolegijima. Smatram da online nastava definitivno ima svojih prednosti, iako se te prednosti mogu više iskoristiti. Bilo bi nam definitivno lakše kada bi profesori uveli online predavanja jer samo učenje iz udžbenika i prezentacija usporava shvaćanje nekog zahtjevnijeg gradiva za koje bi nam profesorovo objašnjenje bilo od velike pomoći.

Primili smo obavijest kako uskoro počinjemo sa sastancima na „Google Meet“-u, gdje ćemo za sve nejasnoće oko gradiva moći pitati profesora, što smatram jedinim od koraka naprijed. Nadam se da ćemo uskoro imati i cijela predavanja, a onda bi tu cijelu online nastavu ocijenila kao pun pogodak!“

Tina Rošić, studentica 3. godine “Menadžmenta u hotelijerstvu” s Ekonomskog fakulteta u Splitu na ovaj je način opisala izvedbu nastave u trenutnoj situaciji: “Hotelski informacijski sustavi” – svakog utorka u terminu predavanja, putem Moodle sustava, profesorica nam postavi dokument „Predavanja“ koji smo potom dužni pročitati i analizirati te odgovoriti na pitanje s tjednog „Foruma“.

Dodatno, u drugom dijelu “online predavanja” trebamo pristupiti Socrative testu, te isti individualno popuniti. U terminu vježbi postavljeni zadatak moramo riješiti i predati unutar 2 sata, kao što smo to radili i na uobičajenoj nastavi, što nas natjera da ga u određenom vremenskom razdoblju dovršimo, bez odgađanja.

Marketing hotelskog poduzeća – početkom svakog tjedna, profesor postavlja nove prezentacije i studije slučaja koje smo dužni obraditi i predati do kraja tjedna. Posebno nam je zadovoljstvo kada nas profesor iznenadi porukom ohrabrenja u ovakvoj situaciji kao i kada s nama podijeli priče iz svojeg dugogodišnjeg poslovnog iskustva u obliku poruke na Moodle -u.

“Organizacija turizma” – kao uvjet za potpis iz ovog kolegija potrebno je jednom tjedno riješiti kviz uz postavljenu prezentaciju, u sklopu koje su na svakom slajdu priloženi glasovni zapisi koje nam je snimila profesorica.

Ovakav način tumačenja gradiva smatram domišljatim i izuzetno korisnim nama kao studentima jer isti glasovni zapis možemo vratiti neograničen broj puta što je od velike pomoći pri učenju za nadolazeće kolokvije.

Glasovni zapisi su kratki, traju oko dvije minute, a u njima su sadržani primjeri i dodatna pojašnjenja vezana uz materijal na pojedinom slajdu. Također, dva puta mjesečno profesor zadužen za vježbe nudi nam smjernice za pisanje kritičkih osvrta odabranih tema, putem Skype-a, što nam pruža mogućnost direktne komunikacije i brzog rješavanja svih nejasnoća.

Trgovačko pravo – nastava ovog kolegija izvodi se svakog petka u dogovorenom terminu, putem Zoom-a, a materijali za kolokvije postavljeni su na platformi Moodle u obliku PowerPoint prezentacija. Profesor nam na video pozivu pojasni određenu pravnu terminologiju uz navođenje primjera iz prakse što nam uvelike pomaže da savladamo i pravnu teoriju.“

Zaključke o kvaliteti izvedbe online nastave na fakultetima, naravno, ne možemo temeljiti na ovih pet iznesenih iskustava studenata, ali se može zaključiti da kreativnost i angažiranost profesora i studenata u velikoj mjeri doprinosi što je moguće kvalitetnijem obrazovanju studenata u trenutnoj situaciji. Novi izazovi su vrednovanje znanja kao i nužnost izvedbe praktičnih dijelova nastavnih programa, a dodatna otežavajuća okolnost je neizvjesnost termina smanjivanja mjera zaštite građana.

Za mnoge studente koji studiraju izvan svoga prebivališta je sretna okolnost što sudjeluju u nastavi, a ujedno provode vrijeme u svojim domovima s obitelji. Iako je poznato da studenti jako cijene samostalnost, mnogima je to obiteljsko okruženje ipak nedostajalo. Kao i inače, a posebno u ovakvim izvanrednim situacijama, ne umanjujući veliku važnost realizacije nastavnih programa, izrazito je važno studente (i učenike) promatrati holistički i brinuti i o njihovom psihofizičkom zdravlju.