prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kalkulator ili džepno računalo

Čovjek se oduvijek nastojao riješiti monotonih, teških i neugodnih poslova. Pa je za potrebe računanja izumljen kalkulator ili džepno računalo. Kalkulator je trebao uštedjeti čovjeku vrijeme i živce, ali i ispraviti jedan veliki ljudski nedostatak, pogreške pri računanju.

Razvoj kalkulatora

Prvi oblik kalkulatora izradili su Kinezi koji su izumili prvi poznati kalkulator odnosno abakus.
Abakus je mala mehanička sprava koja omogućava izvođenje osnovnih matematičkih operacija.
Abakus se koristi još i danas u Azijskim zemljama, te se način rukovanja abakusom uči u školama. Jedan od najraširenijih upotreba abakusa danas je u slijepih osoba, jer na taj način mogu vrlo brzo dobiti rezultat, bez upotrebe papira i olovke.

1642. godine Blaise Pascal izumio je prvi mehanički kalkulator nazvavši ga Pascalina. Ta je naprava mogla samo zbrajati, a množenje se izvodilo ponavljanjem zbrajanja.

Alan Turing (engl. matematičar) je 1939. godine izumio Collossus, elektronički programabilni kalkulator. Programabilan znači da je mogao obavljati različite operacije bez da se mijenja njegova građa, bilo je dovoljno promijeniti program. Za vrijeme Drugog svjetskog rata služio je Englezima za dešifriranje njemačkih tajnih poruka šifriranih Enigmom. Turing je prvi koji je računalnim strojevima dao ime computer od engleske riječi ‘to compute’ (računati).

1954. godine IBM je predstavio prvi komercijalni kalkulator IBM608 koji je bio pozamašnih dimenzija.

Današnja upotreba u nastavi

Danas se tehnologija uvukla u sve aspekte života pa tako i u nastavu. U nastavi matematike je zamijenila tradicionalno učenje pomoću papira i olovke sa džepnim i osobnim računalom. Džepno računalo pojednostavljuje račun, ubrzava ga, a također daje i neke odgovore koje bez njega ne bismo mogli odrediti. Učenici ga prvenstveno koriste kako bi došli do numeričkog odgovora. Važno je učenike naučiti da se sredstvom (džepno računalo) koje imaju koriste efikasno. Učenici koji pravilno koriste džepno računalo obično imaju pozitivan stav prema matematici i imaju više samopouzdanja u svoje matematičke sposobnosti.

Džepno računalo ne može samo rješavati probleme, ono je samo alat koji učenicima pomaže pri rješavanju problema. Stoga nije dovoljno učenike samo tehnološki trenirati za uporabu računala, već ih treba poučavati osnovama matematike koje će im pomoći da razumiju probleme i da ih rješavaju. Dakle, važno je učenike naučiti ne samo kako se džepno računalo uporabljuje, već i kada se uporabljuje.