prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kazalište u školi – O antijunacima

Tekst koji slijedi pokazuje kako se u virtualnoj nastavi mogu povodom obilježavanja različitih datuma primijeniti tehnike vrućeg stolca i obrnute učionice.

Program kazalište u školi već 10 godina u  svijet kazališne umjetnosti uključuje i djelatnike i učenike Prometne škole. U posljednje dvije godine učenici su sudjelovali i u međunarodnim projektima „Piranski zaljev“ u Ljubljani te „Bogatstvo različitosti EPK“ u Trstu, o čemu se možete vi informirati na mrežnim stranicama Prometne škole, ovdje i ovdje

Sve aktivnosti koje škola organizira svjedoče postojanju velikog interesa za kazalište pa su učenici i nastavnici pozvani da zajedno obilježe i Svjetski dan kazališta kojeg od 1962. godine na dan 27. ožujka  organizira ITI (International Theatre Institute).

Odgojno-obrazovni ishodi na razini predmetnoga kurikuluma

  • SŠ HJ A.1.1. Učenik opisuje i pripovijeda u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ C.1.1. Učenik tumači utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja.
  • SŠ HJ C.1.2. Učenik analizira tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.

Odgojno-obrazovna očekivanja međupredmetnih tema

  • osr A.4.1. Razvija sliku o sebi.
  • osr. A.4.3. Razvija osobne potencijale.
  • osr. B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
  • Pod B.4.2. Planira i upravlja aktivnostima.
  • uku A.4/5.2. Učenik se koristi različitim strategijama učenja i samostalno ih primjenjuje u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema u svim područjima učenja.
  • uku A.4/5.3. Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.

Razrada ishoda aktivnosti:

  • učenik posjećuje i komentira kulturno-umjetnički događaj u stvarnom i digitalnom okružju
  • učenik objašnjava Švejkovo ponašanje s ciljem objave svojih doživljaja u virtualnoj učionici putem aplikacija viber ili messenger kojima se i inače služi
  • učenik definira pojam „antijunak“

Antijunaci u književnim djelima

Nakon gledanja snimke predstave Gradskog kazališta komedija „Dobri vojak Švejk“ (prema romanu Jaroslava Hašeka) učenici su trebali sjesti u zamišljeni vrući stolac, biti Švejk i navesti po tri pitanja koja bi im prosječni čitatelj mogao postaviti.

Najzanimljivija pitanja:

  • Je li Švejk sretan čovjek?
  • Kako je živjeti bez istinskog prijatelja?
  • Koliko poniženja može čovjek otrpjeti?
  • Vrijedi li riskirati život za „domovinu“?
  • Jesmo li sigurni u to što je domovina?
  • Čemu se Švejk nada?
  • Koga sve predstavlja Švejk?
  • – zašto Švejk sve pretvara u lakrdiju?
  • Zašto nam je tuđa nevolja smiješna?
  • Zbog čega je Švejk antijunak?
  • Švejk, što je smiješno?
  • Što bi Švejk promijenio da može?
  • Kakvo značenje ima Švejk danas?
  • Ima li Švejk „prijatelje“ u hrvatskoj književnosti?

 

Ovim pitanjima učenici stvaraju ozračje obrnute učionice.

Svaki učenik razmišljajući o pitanju formulira i svoj odgovor.

Učenici su vodili bilješke o kazališnoj predstavi prema smjernicama: likovi, fabula, stilski postupci.

 

Učenici predstavljaju lik Švejka.

Jozef Švejk

  • poštenjak, naivan i neuništivi optimist
  • sve što radi, radi s najboljom namjerom i ne razmišlja o posljedicama
  • želi razveseliti ljude oko sebe
  • ne razumije vojni i činovnički aparat koji se poigrava s ljudima
  • mirno podnosi svoj status maloumnog, bedastog, retardiranog češkog seljaka
  • njegova je zadaća – preživjeti apsurdni rat za umiruću monarhiju i njenog cara
  • naivno izruguje sve oko sebe

Učenici su do karakterizacije Švejka došli međusobnim uspoređivanjem svojih bilješki.  Zaključili su da je Švejk neupadljiv vojnik, antijunak (nitko ne želi biti kao on).

Lik Švejka stvara se ironijom, satirom, humorom koji je proizašao iz isticanja negativnosti.