prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Listopad u znaku svemira, kodiranja, robotike i klimatskih promjena

Tijekom listopada 2023. godine II. osnovna škola Čakovec sudjelovala je u obilježavanju Svjetskog tjedna svemira, Moonhacku i Europskom tjednu programiranja.

Učiteljica informatike Iva Naranđa provela je brojne aktivnosti s učenicima od četvrtog do sedmog razreda. Dio aktivnosti realiziran je u sklopu redovne i izborne nastave Informatike, a dio u sklopu izvannastavne aktivnosti eTwinneri kao dio međunarodnog eTwinning projekta “The Amplified Blue Planet: A Journey in STEM, Earth Observation, Artificial Intelligence and Creative Writing for Environmental Awareness”.

Svjetski tjedan svemira (World Space Week) međunarodna je proslava znanosti i tehnologije te njihovog doprinosa poboljšanju ljudskog napretka, a obilježava se svake godine od 4. do 10. listopada. Na globalnoj razini Svjetski tjedan svemira koordiniraju Ujedinjeni narodi uz potporu američke udruge World Space Week Association. Tema Svjetskog tjedna svemira 2023. bila je Svemir i poduzetništvo. Polaznici izvannastavne aktivnosti eTwinneri tijekom listopada sudjelovali su u aktivnostima u povodu Svjetskog tjedna svemira u sklopu međunarodnog događaja Moonhack čiji su osnivači zaklada Telstra i Code Club Australia, a koji okuplja djecu iz cijelog svijeta u dva tjedna kodiranja. Moonhack se održavao od 10. do 26. listopada 2023. godine.

Ovogodišnja tema Moonhacka bila je Svemir i inovacija. Sudjelujući u Moonhacku učenici su shvatili da su putovanja u svemir i istraživanja svemira stvorila mnoge predmete koje koristimo u svakodnevnom životu. Ovogodišnji projekti usredotočeni su na neke od njih – računalni miš, tenisice, kamere za mobilne telefone i LED svjetla. Učenici su sudjelovali u Scratch i micro:bit projektima. Scratch projekt “Svemirska cipela (Space Shoe)” vodio je učenike u izradi igre u kojoj korisnik može dizajnirati vlastitu svemirsku cipelu. Scratch projekt “Pogled u svemir (Looking into Space)” vodio je učenike kroz istraživanje korištenja kamere mobilnog telefona za pronalaženje stvari u svemiru. Za navedene projekte organizatori Moonhacka pripremili su vodiče na više jezika, a među njima i na hrvatskom jeziku, što je olakšalo učenicima rad na projektima.

Nakon završenog osnovnog dijela, učenici su bili pozvani na kreativni izazov u kojem su nastavili izradu Scratch projekata s vlastitim idejama. Organizatori Moonhacka odabrali su Scratch projekte koji zadržavaju temu i poruku izvornog projekta, ali istovremeno pokazuju inovativnost i kreativnost učenika te ih dodali u Scratch studio Moonhack 2023. Učenici petog razreda Vinko B. i Lovro P. prihvatili su ovaj kreativni izazov, a njihovi radovi odabrani su za Moonhack 2023 Scratch studio. Čestitamo!

Druga Moonhack aktivnost pod nazivom Micro:bit Constellation sastojala se od programiranja micro:bita da postane svjetlucavo zviježđe na nebu.

Obilježavanje Svjetskog tjedna svemira uz Moonhack dio je aktivnosti međunarodnog eTwinning projekta “The Amplified Blue Planet: A Journey in STEM, Earth Observation, Artificial Intelligence and Creative Writing for Environmental Awareness”. Partnerske škole iz Grčke i Turske također su sudjelovale u obilježavanju Svjetskog tjedna svemira uz Moonhack, a tijekom studenoga 2023. planirana je dodatna suradnička aktivnost tijekom koje će učenici surađivati u međunarodnim timovima učenika i izraditi prezentaciju “Space Technology in our everyday life”, na način da će učenici iz jedne škole postaviti izazov s dva teksta (bez slika) i dvije slike (bez teksta), a učenici iz druge škole će pokušati pronaći odgovarajuće slike i tekstove za dovršetak slajdova. Sudjelovanje škole u obilježavanju Svjetskog tjedna svemira 2023. registrirano je na World Space Week stranici.

Glavni obrazovni ciljevi ove aktivnosti bili su poticanje učenika na razvoj vještina kodiranja kroz Scratch, istraživanje praktične primjene svemirske tehnologije, njegovanje suradnje i međukulturalnog timskog rada, izražavanje kreativnosti pisanjem i poboljšanje digitalne pismenosti. Aktivnosti provedene u sklopu Svjetskog tjedna svemira i Moonhacka registrirane su i u sklopu Europskog tjedna programiranja na stranici CodeWeek kako bi postale vidljivije.

Osim Moonhack aktivnosti, polaznici INA eTwinneri u sklopu Europskog tjedna programiranja, a povezano s obilježavanjem Svjetskog tjedna svemira sudjelovali su u aktivnosti Ozobot in Space. Učenici su učili o zviježđima i koristili OzoBlockly kako bi Ozobot putovao po uzorku zviježđa. Ova se aktivnost temelji na lekciji Stargazing with Ozobot: Recreate a Constellation (OzoBlockly).

Europski tjedan programiranja (Code Week) bio je pravi trenutak za upoznavanje učenika s edukacijskim robotima namijenjenima za učenje programiranja i logičkog razmišljanja, Ozobot i mBot robotima dobivenim u sklopu projekta e-Škole (CARNET-ov katalog dodatne i specijalizirane opreme za primjenu digitalne tehnologije u nastavi u okviru projekta e-Škole: razvoj sustava digitalno zrelih škola). Škola je odlučila naručiti deset Ozobot i dvanaest mBot robota, kako bi se robotičke aktivnosti mogle implementirati u nastavu s cijelim razrednim odjeljenjima i tako omogućiti svima stjecanje osnovnih znanja i vještina iz programiranja i robotike. Kako bi se obuhvatio što veći broj učenika, tijekom Europskog tjedna programiranja aktivnosti koje uključuju rad s Ozobot i mBot robotima integrirane su u redovnu i izbornu nastavu Informatike.

Učenici četvrtog i petog razreda upoznali su Ozobot Bit+ i OzoBlockly kroz nekoliko uvodnih primjera, te su zatim radeći u paru rješavali izazove. Prvi izazov bio je Rectangle Walk Challenge u kojem su učenici trebali kreirati OzoBlockly program kojim će postići da se Ozobot Bit+ kreće tako da ocrta pravokutnik i pritom svijetli zeleno kada se kreće kratkom stranicom pravokutnika, a crveno kada se kreće dužom stranicom pravokutnika, te da se nakon što dovrši kretanje po pravokutniku Ozobot okrene i napravi LED animaciju po izboru učenika. Nadalje, učenici četvrtog razreda rješavali su izazov Ozobot na trkaćoj stazi (Slot Car Race Track) u kojem su trebali kreirati OzoBlockly program koji će učiniti da se Ozobot Bit+ kreće po trkaćoj stazi prema zadanim uputama.

Učenici 6. b razreda imali su posebno važnu ulogu u početku rada s mBot robotima jer su upravo oni sastavili mBot robote iz dijelova te zatim učinili svoje prve korake s mBot robotima i programom mBlock. Upoznali su neke mBlock naredbe za rad s robotom mBot za uporabu RGB LED dioda i zujalice, pokretanje i zakretanje robota. Učenici sedmog razreda također su upoznali mBot robote i program mBlock. Učenici su upoznali neke od mBlock naredbi za rad s robotom mBot i izradili svoj prvi program kojim su isprogramirali robota da prijeđe određeni put i pri tom svijetli i svira.

Učenici četvrtih razreda u sklopu Europskog tjedna programiranja sudjelovali su u još jednoj aktivnosti pod nazivom Morseov kod – micro:bit izazov tijekom koje su upoznali BBC micro:bit i MS MakeCode sučelje u kojem su programirali micro:bit tako da ga mogu koristiti za prikaz Morseovih znakova. Učenici su radili na izazovima koji su se sastojali od kodiranja i dekodiranja poruka Morseovim kodom. Ova aktivnost nadovezala se na gradivo o kriptografiji i načinima šifriranja o čemu su učenici nedavno učili na satovima Informatike.

Aktivnosti u kojima su učenici upoznavali Ozobot i mBot robote te BBC micro:bit također su registrirane u sklopu Europskog tjedna programiranja na stranici CodeWeek.

Posljednja u nizu aktivnosti Europskog tjedna programiranja pod nazivom Scratch and Climate Change povezana je s temom klimatskih promjena i predstavlja početak suradničke aktivnosti na kojoj će surađivati učenici iz više država u sklopu eTwinning projekta The Amplified Blue Planet: A Journey in STEM, Earth Observation, Artificial Intelligence and Creative Writing for Environmental Awareness. Naši učenici započeli su Scratch animirane priče na temu klimatskih promjena i pozvali vršnjake iz eTwinning projekta da obrade (remiksaju) i nastave priče. Ova aktivnost nastavit će se tijekom studenoga i prosinca 2023., a predstavlja uvod u temu kojom će se učenici baviti narednih mjeseci.

Nakon provedenih aktivnosti učenici su bili pozvani da na Teamsu odgovore na upite kako bi se dobila povratna informacija o provedenim aktivnostima. Korišten je Microsoft Reflect, aplikacija za dobrobit koja podržava povezivanje, izražavanje i učenje. Kreiranje Reflect prijava omogućuje stjecanje uvida u dobrobit i izgradnju sretnije i zdravije zajednice za učenje, a aplikacija Reflect je unaprijed instalirana i dostupna u svakom razredu na Teamsu. Uporabom aplikacije Reflect u nastavi može se pomoći učenicima u prepoznavanju i upravljanju svojim emocijama, poboljšava se emocionalni vokabular učenika i produbljuje empatija za vršnjake, a istovremeno se nastavniku pružaju vrijedne povratne informacije za poticanje zdrave razredne zajednice. Unutar Reflecta učenici odgovaraju na prijave koristeći emojije i čudovište osjećaja, lik koji prikazuje 60 različitih emocija na privlačan i razigran način. Na temelju odgovora učenika vidljivo je da su sve provedene aktivnosti imale izuzetno pozitivan učinak.

U informatičkoj učionici prikladno je uređen pano kako bi se stvorilo poticajno okruženje i pozornost učenika dodatno usmjerila na aktivnosti u povodu Svjetskog tjedna svemira, Moonhacka, Europskog tjedna programiranja i eTwinning projekta The Amplified Blue Planet: A Journey in STEM, Earth Observation, Artificial Intelligence and Creative Writing for Environmental Awareness. Aktivnosti u sklopu eTwinning projekta podijelili smo s partnerima putem TwinSpacea i Wakeleta, a sve će biti dostupno na javnom dijelu TwinSpacea nakon što svi partneri dovrše svoj rad.