Međunarodni javni događaj “Media literacy in school projects”

Jasminka Belščak, učiteljica savjetnica iz Osnovne škole Petrijanec je u srijedu, 11. svibnja 2022. godine, organizirala na eTwinning platformi međunarodni javni događaj pod nazivom “Media literacy in school projects”.

5. Dani medijske pismenosti u organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i uz podršku Ministarstva kulture i medija te Ministarstva znanosti i obrazovanja, održavaju se od 2. do 8. svibnja 2022. godine aktivnostima i tijekom cijelog svibnja. Glavni ciljevi projekta su podizanje svijesti javnosti o važnosti medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima, stvaranje prilika za medijsko obrazovanje što većeg broja građana, posebice djece i mladih, te podrška nastavnicima i učiteljima osiguravanjem obrazovnih materijala za razvoj medijske pismenosti.

Ove je godine misao vodilja Dana medijske pismenosti važnost medijskog obrazovanja s naglaskom na kritičko razmišljanje, razumijevanja medija i njihova funkcioniranja, prepoznavanje dezinformacija, razumijevanje utjecaja influencera, prikrivenog oglašavanja i algoritama koji određuju koje informacije i sadržaji nam se nude na društvenim mrežama te tako utječu na stavove, razmišljanja i stvaranje slike o svijetu oko nas, različitim društvenim i političkim temama i događajima.

Javnom događaju prisustvovalo je 40 sudionika  iz Italije, Španjolske, Turske, Rumunjske, Grčke, Tunisa, Azerbajdžana, Gruzije, Jordana i Hrvatske. Događaj je otvorila Goranka Štefanić, ravnateljica OŠ Antuna i Ivana Kukuljevića Varaždinske Toplice, koja se sudionicima obratila prigodnim riječima i sažetim prikazom na koje je načine medijska pismenost integrirana u odgojno-obrazovni proces OŠ Antuna i Ivana Kukuljevića Varaždinske Toplice. Održano je šest predavanja, a predavačice su bile iz Turske, Rumunjske i Hrvatske. Javnim događajem moderirala je organizatorica događaja Jasminka Belščak koja je prezentirala mrežni portal medijska.pismenost.hr. Burcu Saka, učiteljica engleskog jezika u školi Şehit Mehmet Yılmaz İlkokulu iz Üsküdara u Turskoj održala je predavanje o razvoju i implementaciji aktivnosti kojima se promiče medijska pismenost u turskom obrazovnom sustavu. Posebno je istaknula kako je oformljeno Vrhovno vijeće za radio i televiziju s ciljem regulacije i nadzora radija, televizije i medija na zahtjev. Anisoara Aydin, učiteljica rumunjskog jezika i gramatike u školi Scoala gimnaziala nr. 1 Branesti iz Brăneștija, Rumunjska održala je predavanje o stereotipovima u medijima i kako se zaštititi od lažnih informacija u medijima.

Svi sudionici razgovarali su o tome na koje se načine medijska pismenost provodi u odgojno-obrazovnom sustavu u njihovim školama. Jedna od tema predavanja bili su i školski projekti na eTwinning platformi, a u kojima je zastupljena tema medijske pismenosti. Tom je prigodom učiteljica informatike Dalia Kager iz OŠ Eugena Kvaternika iz Velike Gorice predstavila projekt “OffLine/OnLife” čiji je cilj poučiti učenike kritičkom pristupu medijima i informacijama, ali i promicanje provedbe aktivnosti bez korištena tehnologije. Učiteljica informatike Martina Kos-Grabar iz OŠ Antuna i Ivana Kukuljevića Varaždinske Toplice govorila je o projektu “Click smart with dart” (projekt o klikolovkama) čiji je osnovni cilj razvoj svjesnosti kod učenika o nužnosti evaluacije informacija dostupnih na internetu i drugim medijima i zaštiti od lažnih informacija.

Zbog aktualnosti tema i sadržaja predavanja, ovaj javni događaj pobudio je veliki interes javnosti te bi takvih događaja trebalo biti u većem opsegu jer mogu bitno doprinijeti provođenju medijske pismenosti u odgojno-obrazovnim institucijama.