U okviru bogatog programa pod nazivom “Mix&Match Erasmus”, škola je obilježila Erasmus dane i ugostila nastavnike iz Italije i Slovenije u sklopu aktivnosti promatranja rada.
Međunarodni karakter i suradnja
U Solin su stigle dvije skupine europskih partnera: iz Italije, ICS Alda Costa Ferrara, te iz Slovenije, Osnovna šola narodnega heroja Rajka Hrastnik. Talijanski tim činile su ravnateljica škole Antonietta Allegretta, Veronica Tonello i Angela Guraziu, a slovenski Anja Kuder, Anita Trobiš, Maja Laznik i Saša Šeško.

Gošće su tijekom boravka u školi promatrale nastavni proces, sudjelovale u radionicama i predavanjima te predstavile svoje škole i Erasmus+ projekte. Njihov je doprinos bio vidljiv u svim segmentima programa – od izložbe plakata do stručnih predavanja i praktičnih aktivnosti s učenicima.
Talijanski je tim u svojoj prezentaciji istaknuo ekološku dimenziju odgoja i obrazovanja, dok su gošće iz Slovenije predstavile svoje bogato iskustvo u području poučavanja izvan učionice i inkluzivnog obrazovanja.
Erasmus+ dani – spoj znanja, kreativnosti i zajedništva iz cijele Europe
Svečano otvorenje Erasmus dana održano je 14. listopada uz pozdravni govor ravnateljice Vesne Ružić i prigodni program učenika.
U jutarnjem dijelu dana slijedile su prezentacije gostujućih škola i video projekcije Erasmus+ iskustava iz Hrvatske i inozemstva. Prikazano je 17 kratkih videouradaka ustanova iz Grčke, Španjolske i Hrvatske.

Posebno zanimanje izazvala je izložba Erasmus plakata, koja se sastojala od čak 22 rada iz ustanova iz Italije, Slovenije i Hrvatske. Posjetitelji su tijekom razgledavanja izložbe imali priliku razgovarati sa sudionicima mobilnosti, razmijeniti iskustva i postaviti pitanja o provedbi projektnih aktivnosti.
Posebno zanimanje izazvale su radionice.
- “Erasmus+ escape room” osmislile su Marijana Bandić Buljan i Marijana Gudić. Učenici su rješavali zagonetke i zadatke povezane s Erasmus projektima, a pobjednički tim osvojio je simbolične nagrade – suvenire s mobilnosti, uz koje su dobili i edukativne tekstove o njihovom značenju.
- “Tko sam ja? / Who am I?” vodio je Igor Spetič iz Udruge Mladi u fokusu. Kroz interaktivne metode, sudionici su birali pojmove koji su opisivali njihova trenutna osjećanja i slike koje su predstavljale percepciju njih samih u očima drugih nakon čega su o tim temama vodili razgovor.
- “ChatGPT – Digitalni asistent za učitelje” predavanje i radionica na kojoj su sudionici učili o načinima korištenja umjetne inteligencije u planiranju i realizaciji nastave. Edukaciju je osmislila i provela projektna koordinatorica, Nives Bogdan.

Tijekom dvodnevnog obilježavanja Erasmus dana program je obogaćen nizom predavanja koja su pokazala širinu i inovativnost Erasmus+ inicijativa:
- “Developing Logical Thinking in the Classroom” – predavačice Veronica Tonello i Angela Guraziu, ICS Alda Costa Ferrara; Ovo je predavanje naglasilo važnost razvijanja logičkog razmišljanja kod učenika kao ključne kompetencije za budućnost.
- “Kreativne strategije u nastavi stranih jezika” – Anet Plenković Račić; OŠ kraljice Jelene, Solin; Predavanje je predstavilo inovativne i interaktivne metode usvojene u Firenci, koje potiču aktivno sudjelovanje učenika u učenju stranih jezika.
- “Učenje na otvorenom za mentalno i fizičko zdravlje” – Gorana Babić, OŠ dr. Franje Tuđmana, Brela; Prikazani su pozitivni učinci boravka u prirodi na mentalno i fizičko zdravlje učenika u sklopu edukativnog procesa.
- “Kad učionicu zamijeni priroda: outdoor learning u praksi” – Maja Pletikosić, Osnovna škola kraljice Jelene, Solin; Kroz primjere iz prakse objašnjeno je kako se nastava može uspješno preseliti iz učionice u prirodno okruženje.
- “Erasmus+ i Eko škola – europski put prema održivoj budućnosti” – Vesna Ružić, Osnovna škola kraljice Jelene, Solin; Predavanje o prioritetu održivosti i povezanosti Erasmus programa s ekološkim odgojem. Ravnateljica je istaknula kako Erasmus+ programi i Eko škole zajedno oblikuju europski put prema održivoj i ekološki osviještenoj budućnosti.
- “#putujemdakleučim – Why Erasmus matters more than ever!” – Elvira Sorić i Dajana Jelavić iz SŠ Jure Kaštelan, Omiš; Predavanje je snažno naglasilo transformacijsku ulogu mobilnosti i putovanja kao nezaobilaznog dijela modernog učenja i profesionalnog razvoja.
- „Interkulturalno podučavanje – Erasmus+ iskustvo iz Pečuha“ – Zdenka Jerković i Nives Bogdan prikazale su sve korake u organizaciji aktivnosti poučavanja i predstavile dvojezičnu mađarsko-hrvatsku slikovnicu o nastanku hrvatskog grba, nastalu suradnjom učenika.
- „Erasmus+ nije kompliciran kako izgleda!“ – Zdenka Jerković i Nives Bogdan. Ovo interaktivno predavanje poslužilo je kao izvrsna prilika za razgovor, razmjenu iskustava te dobivanje odgovora na Erasmus+ pitanja iskusnim i sudionicima bez iskustva.
Učenici kao ambasadori Erasmus vrijednosti

Osim odraslih, i učenice koje su bile na mobilnosti u Pečuhu prenijele su svoja iskustva i znanja sudionicima skupa i učenicima. Učenice koje su s učiteljicama Jelenom Kelavom i Editom Odžom sudjelovale u mobilnosti učenika u Pečuhu održale su:
- predavanje „Korak u Europu: Naši dani u Pečuhu“. Njihovo izlaganje pobudilo je veliko zanimanje vršnjaka.
- radionicu u razredu učiteljice Zdenke Jerković na kojoj su učenici izrađivali ukrasne vrećice s uzorcima inspiriranima keramikom iz Zsolnay muzeju u Pečuhu. Na radionici su aktivno sudjelovale i gošće iz Slovenije i Italije, koje su izrazile želju prenijeti ovu ideju u svoje škole – čime će se priča o poznatoj mađarskoj keramici širiti zahvaljujući Erasmus mobilnostima.
Razmjena iskustava kroz aktivnost promatranja rada
U okviru aktivnosti promatranja rada gošće su surađivale s domaćim učiteljicama: Anitom Čupić (razredna nastava, 3. razred), Dunjom Knez (engleski jezik u 5. razredu), Anet Plenković Račić (talijanski jezik u 5. razredu), Zdenkom Jerković (1. razred), Milicom Duvnjak (posebna odgojno-obrazovna skupina), Lanom Kalebić (engleski jezik u 1. razredu) te učiteljicama iz PŠ Kučine Jelenom Kelavom, Majom Pletikosić i Nives Bogdan.
Osim posjeta centralnoj školi program aktivnosti uključivao je i posjet Područnoj školi Kučine. Nakon obilaska škole i znamenitosti u susjedstvu koje su za njih pripremili učenici 4. razreda, razgovaralo se o načinu planiranja i provedbe izvanučioničke nastave u okruženju škole te na udaljenijim lokacijama, o organizaciji rada, nastavnim praksama, postupcima vrednovanja, suradnji s roditeljima, pedagoškoj dokumentaciji.

Drugi dio aktivnosti uključivao je izvanučioničku nastavu na izletište Jadro koja im je omogućila iskustveno učenje o povezanosti prirode, vode, života i hrane, a provedene aktivnosti su poticale znatiželju, zahvalnost i ekološku svijest. Obogaćivanju sadržaja pridonijele su i kolegice iz Slovenije koje su s učenicima provele matematičku i prirodoslovnu radionicu u prirodi.
Dan je završio svečanom dodjelom Erasmus certifikata.
Erasmus+ kao trajna inspiracija
Ovogodišnji Erasmus dani u OŠ kraljice Jelene pokazali su kako međunarodna suradnja nadilazi granice zemalja i učionica. Povezivanjem ideja, iskustava i ljudi, škola je stvorila prostor za inovativno učenje, profesionalni razvoj i promicanje europskih vrijednosti.
“Erasmus+ nije samo projekt, to je način razmišljanja i življenja” – poručili su organizatori, istaknuvši da male Erasmus priče doista stvaraju velike promjene.

Zahvaljujemo svim ustanovama koje su svojim predavanjima, plakatima i videomaterijalima obogatile program:
* ICS Alda Costa Ferrara, Ferrara, Italija; Osnovna šola narodnega heroja Rajka Hrastnik, Hrastnik, Slovenija; Col·legi Sant Lluís de Pla i Amell-Bosch Manyanet Begues, Begues, Španjolska; 21st Primary School of Athens “Lela Karagianni“, Atena, Grčka; Dječji vrtić Ivanić Grad, Ivanić Grad; OŠ Bedekovčina, Bedekovčina; OŠ Lotrščak, Zagreb; OŠ dr. Franje Tuđmana, Brela; OŠ Ljudevita Gaja, Zaprešić; OŠ Josipa Kozarca, Slatina; OŠ Krunoslava Kutena, Vrbovec; OŠ Matija Gubec, Magadenovac; OŠ Zmijavci, Zmijavci; OŠ Pujanke, Split; Udruga Mladi u fokusu, Split; Srednja škola Jure Kaštelan, Omiš.*