Nastava na daljinu – interpretacija lirske pjesme Majka

Učenici Osnovne škole Rikard Katalinić Jeretov iz Opatije tijekom nastave na daljinu interpretirali su pjesmu Ratka Zvrka, Majka, povodom Majčina dana 12. svibnja 2020. godine. Budući da se Majčin dan obilježava u drugoj nedjelji mjeseca svibnja, učenici su u ponedjeljak, 13. svibnja 2020.  godine, dobili kratko obrazloženje zašto će toga dana interpretirati pjesmu Majka.

Ovim satom ostvaruju se sljedeći odgojno-obrazovni ishodi:

  • HJ B. 5. 1.   Učenik obrazlaže doživljaj književnoga teksta, objašnjava uočene ideje povezujući tekst sa svijetom oko sebe.
  • HJ B. 5. 2.   Učenik razlikuje temeljna žanrovska obilježja književnoga teksta.
  • HJ B. 5. 3.   Učenik dijeli vlastito iskustvo čitateljsko iskustvo predstavljajući pročitani književni tekst prema unaprijed postavljenim zadatcima
  • HJ B. 5. 4.   Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.

Majčin dan je dan posvećen majkama i majčinstvu koji se u većini zemalja, pa i Hrvatskoj, obilježava svake druge nedjelje u svibnju.

Ovaj međunarodni praznik nastao je 1907. godine kada je Anna Marie Jarvis u Graftonu (SAD) u nedjelju, 12. svibnja, nakon druge godišnjice smrti svoje majke, pokrenula Memorial Mothers Day Meeting. U mjesnoj crkvi drugima majkama je podijelila 500 bijelih karanfila kao sjećanje i izraz ljubavi na svoju preminulu majku. Od toga dana vrijedno je pisala pisma političarima, gospodarstvenicima, svećenicima i ženskim udrugama želeći pretvoriti taj dan u državni praznik posvećen svim majkama. Već 1909. godine majke su u 45 država SAD slavile Majčin dan, a američki predsjednik Woodrow Wilson proglasio je 1914. godine Majčin dan nacionalnim praznikom. Toga dana se majke i bake uglavnom darivaju cvijećem. Zato ćete i vi danas obilježiti ovaj dan i razveseliti vaše majke.

Pa, krenimo:

1. otvoriti nastavni listić i pročitajte pjesmu Ratka Zvrka, Majka.

2. U bilježnicu je potrebno napisati nadnevak, autora i naslov pjesme i napisati obilježja lirike koja je učenik uočio/la u pjesmi (ako su zaboravili, trebali su pogledati u bilježnici što su o njima napisali na početku godine):

  • Slikovitost – izdvojiti iz pjesme jednu pjesničku sliku
  • Osjećajnost – napisati koji temeljni osjećaj prepoznaju u pjesmi
  • Ritmičnost – pročitati naglas pjesmu i zapisati što uočavaju na kraju stihova

3. Učenici su dobili zadatak ispisati iz pjesme stilska izražajna sredstava.

  • dva epiteta (ukrasni pridjevi) – uputa učenicima je da ne zaborave i imenicu na koju se epiteti odnose
  • dvije usporedbe (paziti na riječi koje se javljaju u usporedbi – kao (k'o), poput, nalik)
  • personifikaciju

Nakon što su sve to vrijedno napravili, pred njima je bio najkreativniji zadatak!

4. Učenici su dobili zadatak napisati pjesmu, koja će stihovima razveseliti majku. U privitku je učiteljica priložila grafički organizator kojem su učenici mogli isprintati i na njemu napisati pjesmu –poklon majci. Za učenike koji nisu imali printer, predložak su mogli prepisati i precrtati što se na predlošku nalazi i riješiti prema uputama.

Cilj sata: nakon interpretacije lirske pjesme učenici samovrednuju poznavanje obilježja lirike i stilska izražajna sredstva. Prema grafičkom organizatoru stvaralački su oblikovali pjesmu majci koju su ujedno i darovali. Preporuka – može se nakon sata organizirati izložba učenički radova.