Cilj istraživanja bio je prikupiti informacije o percepciji, stavovima i iskustvima stručnjaka u obrazovanju vezanima uz autorska prava u kontekstu primjene umjetne inteligencije (UI), posebno generativne umjetne inteligencije (GAI).
Upitnik je bio namijenjen učiteljima, nastavnicima, istraživačima i drugim stručnjacima koji rade u sustavu odgoja i obrazovanja. Poseban naglasak stavljen je na generativne UI alate poput ChatGPT-a i sličnih, koji generiraju tekst, slike, glazbu i druge sadržaje, često na temelju materijala zaštićenih autorskim pravima.
Istraživanje “Percepcije i stavovi o autorskim pravima u doba umjetne inteligencije u obrazovanju/International Research: Perceptions and Attitudes Toward Copyright in the Age of Artificial Intelligence in Education” provodilo se u više zemalja kako bi se ispitalo kako različite kulture i obrazovni sustavi razumiju i pristupaju pitanjima autorskih prava u eri umjetne inteligencije. Rezultati istraživanja, objavljeni 4. studenoga 2025. na mrežnoj stranici Hrvatskog stenografskog društva, pružaju sveobuhvatan uvid u stavove i percepcije obrazovnih djelatnika. Pomoći će u oblikovanju obrazovnih politika koje osiguravaju odgovornu i informiranu primjenu alata umjetne inteligencije uz poštivanje autorskih prava.
Upitnik je bio dostupan na hrvatskom i engleskom jeziku. Prikupljeni odgovori obrađeni su statistički i prezentirani u anonimnom obliku kako bi se osiguralo povjerljivo i objektivno izvještavanje.
Istraživanje su provele Aleksandra Hohnjec, mag. oec. iz Ekonomske i birotehničke škole Bjelovar te mr. sc. Jadranka Dorešić, dipl. oec., obje članice Hrvatskog stenografskog društva.
Istraživanje je pokazalo da većina ispitanika smatra kako je potrebno razviti jasne smjernice za korištenje generativnih UI alata u obrazovanju. Sudionici su istaknuli važnost edukacije nastavnika o pravnim aspektima autorskih prava u digitalnom okruženju. Rezultati također upućuju na potrebu međunarodne suradnje u kreiranju politika koje će osigurati etičku i zakonitu primjenu umjetne inteligencije u obrazovnom procesu.