prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Priča učeničke zadruge Sana vita – inovacija i tradicija u jednoj poduzetničkoj misiji

Kroz izradu prirodne kozmetike i interdisciplinarni rad, učenici Zdravstvene škole grade poduzetničke vještine, potiču kreativnost i jačaju timski duh. Učenička zadruga Sana Vita je dokaz da školski projekti mogu prerasti u uspješne poduzetničke priče.

Učenička zadruga Sana Vita osnovana je u lipnju 2024. godine u Zdravstvenoj školi u Splitu s ciljem razvoja poduzetničkih vještina, poticanja kreativnosti te promicanja zdravog i održivog načina života kroz rad s prirodnim i ekološkim materijalima. Već u svojoj prvoj godini postojanja zadruga je ostvarila zapažene rezultate sudjelovanjem u projektu „Dalmatinski suvenir“ u sklopu Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, kao i na Županijskoj smotri učeničkih zadruga, gdje je predstavila svoj rad, proizvode i interdisciplinarni pristup.

Zadruga djeluje kroz šest sekcija – farmaceutsku, gastro, ekološku, medijsku, likovnu i sekciju ručnih radova – čime učenici stječu iskustvo u svim fazama razvoja proizvoda: od ideje i istraživanja, preko izrade i pakiranja, do dizajna, promocije i tržišnog predstavljanja. Fokus zadruge je na prirodnoj kozmetici i suvenirima inspiriranim dalmatinskom tradicijom, a cjelokupni rad temelji se na timskoj suradnji, mentorskoj podršci i stvarnom poduzetničkom iskustvu.

Rad u zadruzi omogućuje učenicima aktivno sudjelovanje u procesima koji nadilaze okvire uobičajene nastave – razvijaju kompetencije iz područja zdravlja, ekologije, dizajna, digitalne komunikacije i ekonomije, istovremeno jačajući njihove organizacijske i socijalne vještine. Projekt Dalmatinski suvenir poslužio je kao izvrsna platforma za primjenu naučenog u stvarnom kontekstu, a prepoznatljiv identitet zadruge oblikovao se kroz jedinstvene proizvode i vizualni nastup na školskim i županijskim manifestacijama.

Od ideje do proizvoda

Razvoj proizvoda u učeničkoj zadruzi Sana Vita temelji se na promišljenom i strukturiranom procesu koji učenike vodi kroz sve ključne korake stvaranja – od inicijalne ideje i istraživanja do izrade, pakiranja, promocije i predstavljanja gotovog proizvoda javnosti.

Inspirirani bogatstvom prirode i tradicijom dalmatinskog kraja, učenici su osmislili i razvili liniju prirodnih proizvoda temeljenih na gospinoj travi i bademovom ulju – biljkama čije su ljekovite i njegujuće osobine dobro poznate u mediteranskoj kulturi. Posebno se istaknula farmaceutska sekcija, koja je izrađivala hranljive kreme, hidratantne meleme i balzame za usne, oslanjajući se na stručnu literaturu i znanja stečena u nastavi farmaceutske tehnologije. Svi su pripravci izrađeni ručno, s velikom pažnjom na higijenu, preciznost i kvalitetu, a postupak izrade dokumentiran je i kroz videoreportažu, dostupnu u ljetopisu zadruge.

Paralelno s razvojem kozmetike, druge sekcije zadruge dale su svoj značajan doprinos stvaranju cjelovitog proizvoda. Ekološka sekcija izrađivala je omote od pčelinjeg voska, promičući održivo pakiranje, ponovnu upotrebu i smanjenje plastike. Gastro sekcija razvila je vlastitu recepturu za ušećerene bademe, tradicionalni dalmatinski slatkiš, koji su učenici pripremali i pakirali u staklene teglice.

U području suvenira istaknula se likovna sekcija, izrađujući magnete od gipsa u silikonskim kalupima – svaki ručno izliven, obrušen, oslikan i oblikovan s pažnjom na detalje i estetiku. Dodatnu vrijednost proizvodima dala je sekcija ručnih radova, koja je izrađivala vezeni logo zadruge i ukrašavala ukrasne vrećice u koje su se pakirali suveniri i prirodni pripravci. Time su proizvodi dobili ne samo funkcionalnu već i emocionalnu i simboličku dimenziju, koja promiče ručni rad, autentičnost i lokalnu baštinu.

Cijeli proces bio je vođen timski, uz podršku mentora, kroz jasno strukturirane radionice i evaluaciju rezultata. Učenici su razvijali ne samo stručne i tehničke vještine, već i osjećaj odgovornosti, samostalnosti i ponosa prema onome što su sami osmislili i izradili.

Vizualni identitet i promocija

Učenička zadruga Sana Vita od svojih je početaka strateški usmjerena na izgradnju prepoznatljivog i profesionalno oblikovanog vizualnog identiteta. Shvaćajući važnost dojma koji proizvod ostavlja na potrošača, učenici su, uz stručno mentorstvo, razvijali sve segmente vizualne komunikacije – od dizajna ambalaže i promotivnih materijala do digitalne prisutnosti na mrežnim platformama.

Ključnu ulogu u oblikovanju identiteta imala je medijska sekcija zadruge, čiji su članovi prošli niz radionica o grafičkom dizajnu u alatu Canva. Tijekom edukacije učenici su usvojili temeljna znanja iz područja vizualne komunikacije i primijenili ih u izradi logotipa, etiketa, brošura, promotivnih letaka i plakata. Posebna pažnja posvećena je dizajnu ambalaže koji komunicira prirodnost, kvalitetu i vrijednosti zadruge – održivost, autentičnost i ručni rad.

U svrhu javne promocije, učenici su osmislili i proveli digitalnu kampanju putem školskih profila na društvenim mrežama. Kroz seriju tematski osmišljenih objava predstavljeni su sastojci i procesi izrade proizvoda, najave sajmova, ali i radna atmosfera unutar sekcija. Takav način komunikacije pridonio je vidljivosti zadruge u školskom i lokalnom kontekstu te osnažio digitalne i komunikacijske vještine učenika.

Kroz sve navedene aktivnosti, učenici su razvijali digitalne kompetencije, sposobnost strateškog razmišljanja o promociji proizvoda te vještine timskog planiranja i javne prezentacije. Vizualni identitet zadruge Sana Vita tako nije samo estetski element, već i sredstvo izražavanja vrijednosti i poruka koje zadruga želi komunicirati prema zajednici.

Obrazovna vrijednost i zaključna promišljanja

Rad učeničke zadruge Sana vita pokazao se kao iznimno učinkovit oblik suvremenog obrazovanja temeljenog na iskustvenom učenju, suradničkom pristupu i interdisciplinarnom povezivanju nastavnih sadržaja. Aktivnosti provedene u okviru zadruge lako su prenosive u kontekst projektne nastave, koja omogućuje učenicima aktivno sudjelovanje u svim fazama učenja – od istraživanja i planiranja do izrade i prezentacije.

Kroz konkretne zadatke i stvarne izazove, učenici razvijaju širok raspon kompetencija: praktične vještine, poduzetničko razmišljanje, organizacijske sposobnosti, ali i sposobnost prepoznavanja potreba tržišta, planiranja proizvodnje, osiguravanja kvalitete, oblikovanja promotivne strategije te javnog predstavljanja proizvoda i ideja. Time se znanje stječe u stvarnom kontekstu, a proces učenja postaje dinamičan, svrhovit i motivirajući.

Doprinos učenika radu zadruge ne ogleda se samo u kvaliteti izrađenih proizvoda, već i u razvoju njihove samostalnosti, odgovornosti, timskog duha i osobne inicijative. Kroz zajednički rad i mentorstvo, učenici su pokazali kako se kreativnost i inovativnost mogu pretočiti u konkurentne, tržišno relevantne proizvode, a zadruga Sana Vita profilirala se kao primjer izvrsne prakse u obrazovanju.

U prvoj godini svog djelovanja, Sana Vita ne samo da je uspješno realizirala sve zacrtane ciljeve, već se i snažno pozicionirala kao obrazovni model koji integrira poduzetništvo, ekologiju, zdravlje i dizajn u jedinstveno i smisleno iskustvo učenja. Zadruga predstavlja platformu koja potiče i osobni i profesionalni razvoj učenika, osnažuje ih za buduće izazove i doprinosi razvoju lokalne zajednice.

Vođeni entuzijazmom, predanošću i timskim radom, učenici i mentori zadruge Sana Vita dokazali su da škola može biti prostor stvaranja, istraživanja i realizacije ideja – prostor u kojem znanje postaje opipljivo, korisno i inspirativno.