prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Procjenjujemo i mjerimo masu

Masa je jedno od glavnih svojstava svakog tijela. Za treći razred osnovne škole u domeni Mjerenje predviđen je obrazovni ishod MAT OŠ D.3.2. Procjenjuje i mjeri masu tijela. Na tržištu postoji mnoštvo pisanih i digitalnih materijala pomoću kojih bismo mogli ostvariti zadani ishod.

Učenici bi trebali moći uspoređivati mase tijela, imenovati jedinice za mjerenje mase, upoznati različite vage i postupak vaganja. Trebali bi moći procijeniti i mjeriti masu tijela te pravilno zapisivati  dobivene vrijednosti mjernim brojem i znakom jedinične veličine.  Također bi trebali moći računati s jedinicama za masu u skupu brojeva do 1 000. Na tržištu postoji mnoštvo pisanih i digitalnih materijala pomoću kojih bismo mogli ostvariti zadani ishod. Međutim, učenici 3. razreda Osnovne škole Tučepi vole i najbolje uče uz praktičnu nastavu i pokuse. Zato smo za njih planirali niz aktivnosti koje im mogu pomoći upoznati se sa postupkom procjenjivanja, mjerenja i računanja mase:

  • Upoznavanje s mjernim jedinicama za masu,
  • Procjenjivanje i mjerenje mase digitalnom vagom
  • Procjenjivanje, mjerenje i računanje mase na tržnici
  • Digitalne igre procjenjivanja, mjerenja i računanja mase.

Upoznavanje s mjernim jedinicama za masu

Pažnja učenika bila je na najvišoj razini kada su vidjeli da se u učionici nalaze različite vrste vaga. Lako su zaključili čemu ti uređaji služe i kako funkcioniraju. Najčešće su ih kod kuće koristili kako bi sami stali na njih i očitali nekakve brojeve, dok su one manje, kuhinjske vage manje koristili, a više gledali kako ih koriste stariji ukućani kod pripreme različitih jela. Ubrzo su utvrdili kako su brojevi koji se pojavljuju na vagi zapravo mjerni brojevi mase koje ima naše tijelo ili tijela drugih predmeta i bića, a da su mjerne jedinice za masu: kilogram, dekagram, gram i tona one koje najčešće koristimo i za koje smo čuli. Učenici su uzeli u ruke predmet mase jednog kilograma (lopta medicinka), jedan dag (kesica vanilin šećera) i jedan g (prsten) kako bi osjetili o kakvim se veličinama radi. Za tonu su objasnili kako predmet te mase se ne može donijeti u razred niti dići jer se radi o veličini koja ima masu 1 000 puta veću od lopte medicinke.

Procjenjivanje i mjerenje mase digitalnom vagom

Uslijedile su učenicima iznimno zabavne igre: uzimali su različite predmete iz učionice u ruke i procjenjivali njihovu masu. Zatim bi zapisali procijenjeni mjerni broj i mjernu jedinicu. Uslijedilo bi vaganje kako bi utvrdili koliko u bili blizu kod  procjena. Nekolicina je učenika bila iznimno domišljata kada je trebalo riješiti problem: kako izmjeriti masu školske torbe kada imamo vagu koja ne očitava mase manje od 5 kg? Taj su problem riješili vaganjem sebe s torbom, a zatim su od dobivene mase oduzimali vlastitu masu. Taj su postupak računanja iskoristili na još nekoliko primjera: utvrđivanja mase zdjele s grahom, flomastera u pernici i sl.

Procjenjivanje, mjerenje i računanje mase na tržnici

Učenici su bili vrlo zadovoljni vlastitim napretkom u procjenjivanju, mjerenju i računanju mase. Zato su odlučili unaprijediti stečene vještine i učiti od najboljih: prodavača na tržnici kojima je mjerenje, procjenjivanje i računanje mase životni poziv. Ljubazne prodavačice i prodavači pokazali su trećašima kakve sve vage koriste. Učenicima se posebno svidjela vaga s utezima. Zatim su procjenjivali kolika je masa namirnica koje su ponuđene na prodaju: glavice kupusa i luka, svežnjevi blitve i mrkve, posudice s prvim jagodama. Nakon procjene su proizvode i vagali a oni koji su najbolje procjenjivali nagrađeni su pljeskom. Naravno da su iskoristili priliku podsjetiti se koliko je za zdravlje važno jesti puno svježeg voća i povrća – upravo ovog koje se to jutro nudilo na tržnici.

Digitalne igre procjenjivanja, mjerenja i računanja mase

Igre s vagama i utezima jako su se svidjele učenicima. Zato su povratak u učionicu iskoristili za igranje Matific digitalnih igara u kojima su povlačenjem prstom mogli do mile volje pomicati utege, voće i povrće na vagi, procjenjivati, mjeriti i računati mase različitih predmeta i tijela – pa čak i onih kojima se masa izražava u tonama. Ova vrlo korisna igra potiče učenike na dodatan mentalni napor i domišljatost kroz igru. Svaki učenik može pratiti svoj napredak na vlastitoj ploči napretka u obliku gusarske mape s blagom. Dok su djeca zabavljena učenjem kroz igru učitelj na svom računalu prati njihov napredak u realnom vremenu i po potrebi može priskočiti u pomoć kada mu aplikacija signalizira kako neki učenici imaju teškoća u svladavanju određenih zadataka. Učenici su bili izuzetno motivirani za rad i priznali kako im je svladavanje gradiva na ovaj način bilo vrlo lagano i zabavno. Kao osobito motivirajuću i korisnu aktivnost istaknuli su posjet tržnici i igranje digitalnih igara sa vagom i utezima. Svi smo zajedno bili izuzetno ponosni i sretni kad su rezultati vrednovanja pokazali da su svi učenici u razredu uspješno ostvarili zadani ishod iz zabavne domene Mjerenje.