Projekt za osnovnoškolce: “Virtualna umjetnost i kultura”

Početkom školske godine 2021/2022. započele su aktivnosti projekta “Virtualna umjetnost i kultura” namijenjen učenicima osnovnih škola u čije je projektne aktivnosti uključeno više od 500 učenika iz sedam županija Republike Hrvatske.

Cilj ovog projekta je zajedno s osnovnoškolcima diljem Hrvatske provesti participativne online radionice na kojima će kroz prizmu povijesnih i umjetničkih tema obrađivati STE(A)M teme i time doprinijeti povećanju sudjelovanja učenika osnovnih škola na području RH u izvannastavnim aktivnostima. Uz participativne radionice koje povezuju povijest, umjetnost, znanost i stjecanje vještina korištenjem suvremene tehnologije, učenici imaju priliku razvijati i kreativnost i biti (su)kreatori u sklopu dviju predstava.

Sam projekt je nastao kao odgovor na izvanrednu situaciju nastalu pojavom epidemije COVID-19. Kroz mjere samoizolacije i ostale protuepidemijske napore, online nastava postala je svakodnevica za velik broj učenika u hrvatskom obrazovnom sustavu. Ova događanja koja su pogodila školski obrazovni sustav, također su utjecala i na izvanškolske i neformalne programe učenja, dijeljenja i prenošenja znanja. Svjesni potrebe da naši znatiželjni učenici imaju pristup raznovrsnim programima i u ovim za njih naročito izazovnim vremenima, organizatori projekta stvorili su Virtualnu umjetnost i kulturu – projekt koji kroz praktične online radionice djeci približava teme povijesti, fizike, matematike, izvedbenih umjetnosti… 

Projekt Virtualna umjetnost i kultura kroz 2021. i 2022. godinu u online je radionice uključio više od 600 osnovnoškolaca iz čitave Hrvatske: od Iloka do Zadra, od Oriovca do Sirača. U provedbi aktivnosti podržali su ih nastavnici i osoblje iz ukupno 22 osnovne škole s kojima su održali 53 online radionice u 18 mjesta iz deset županija Republike Hrvatske. 

U doba epidemioloških mjera, nesigurnosti i manjka društvenog kontakta – znatiželjnim su mladim umovima ponudili radionice iz četiri ciklusa vezanih uz fiziku, povijest, umjetnost i ostale teme povezane sa STE(A)M područjem: zvuk (1. – 4. razred); voda-zemlja-zrak (1. – 4. razred); kriptografija (5. i 6. razred) i forum teatar (7. i 8. razred).

Osim provedenih radionica iz navedenih ciklusa organizatori su kreirali i video uputstva kako bi učenici pojedine radionice mogli izvesti kod kuće ili u učionici. Video uputstva mogu se vidjeti ovdje. Ljubitelje  kriptografije razveselile su video upute za šifriranje uz pomoć šifrarnika ili par čašica jogurta, a kojima se može konstruirati naprava za enkripciju koju je koristila spartanska vojska, ali i američki polihistor i predsjednik države Thomas Jefferson. Odgonetnuli su i naučili i kako napraviti  vlastitu Enigmu – vjerojatno najpoznatiji povijesni stroj za šifriranje.

Osim video uputstva za radionice, na mrežnim stranicama projekta možete pronaći i dvije predstave:

  • Pokretalo i prometalo – zagrebački tramvaj kojom smo uz pomoć djelatnika Tehničkog muzeja Nikola Tesla, Zagrebačkog električnog tramvaja i neumornog popularizatora znanosti Krešimira Čanića predstavili povijest zagrebačkog tramvaja i fizička načela koja se pojavljuju pri svakodnevnom marljivom kretanju tramvaja našim ulicama.
  • Predstavu Likovi plesača kreativne profesionalne plesačice Sanje Kocon koja kroz tijela umjetnika plesnog pokreta približava apstraktne pojmove poput vremena, dodira, empatije, snage – a sve začinjeno kriptografskom nijansom iz pustolovina Sherlocka Holmesa.

 

Detaljnije informacije o projektu i njegovim aktivnostima možete pronaći na mrežnim stranicama projekta Virtualna umjetnost i kultura.